Landelijke Tunnelstandaard

We willen vlot en veilig doorrijden, onze leefomgeving beschermen en ruimte zo slim mogelijk benutten. Tunnels zijn daarbij onmisbaar in het Nederlandse wegennet.

Voor het optimaal functioneren van tunnels heeft Rijkswaterstaat samen met overheden, organisaties uit de wereld van transport, marktpartijen en hulpdiensten de Landelijke Tunnelstandaard (LTS) ontwikkeld.

Standaardisatie

In de Landelijke Tunnelstandaard zijn de standaard diensten, processen, organisatie en techniek voor bediening, beheer en onderhoud van tunnels beschreven. De tunneltechnische installaties zijn verregaand gestandaardiseerd. Ook is de werkwijze voor de aanleg of vernieuwing van Rijkstunnels gestandaardiseerd. De Landelijke Tunnelstandaard is van toepassing op Rijkstunnels, maar het staat andere wegbeheerders vrij deze voor hun eigen tunnels te gebruiken.

Veilige tunnels

Nederlandse tunnels zijn veilig. Toch was er in het verleden veel discussie over tunnels, omdat een duidelijke veiligheidsnorm ontbrak. Ook was er geen akkoord over de vereiste veiligheidsvoorzieningen in tunnels. Hierdoor duurde de bouw langer en stegen de kosten. 

Met de komst van de Landelijke Tunnelstandaard is dit verleden tijd. In oktober 2012 is de Tunnelstandaard door het bestuur van Rijkswaterstaat vastgesteld en sindsdien is deze van toepassing op Rijkstunnels langer dan 250 m. De Nederlandse tunnelwet is verankerd in de Landelijke Tunnelstandaard. Deze wet volgt de Europese richtlijn.

Wat levert de Landelijke Tunnelstandaard op?

Tunnels waren al veilig, maar met de Landelijke Tunnelstandaard is het mogelijk om aantoonbaar veilige en betrouwbare tunnels op te leveren die voldoen aan de wet. Er is geen discussie meer over het uitrustingenniveau en de geëiste prestatie. De kosten bij aanleg of vernieuwing zijn lager en projecten verlopen beheerst. Het bevoegd gezag en de hulpverleningsdiensten hebben beter inzicht in opgeleverde tunnels.

De uitvraag naar de markt is meer gestandaardiseerd en de samenwerking tussen opdrachtgever-opdrachtnemer verloopt beter. Producten kunnen worden afgestemd op uniformiteit. Door het georganiseerd behandelen van issues/changes ontstaat goed overzicht en meer efficiëntie in het beheer. Weggebruikers krijgen minder te maken met afsluitingen of stremmingen door een sneller hersteld tunnelsysteem.

LTS-release 1.3

De Landelijke Tunnelstandaard wordt continu verbeterd door het gebruik in de praktijk en aanpassing aan ontwikkelingen. Er wordt eens per twee à drie jaar een nieuwe release van de Landelijke Tunnelstandaard uitgegeven.

Zo is 22 september 2025 LTS release 1.3 opgeleverd. Deze release markeert een volgende stap in de ontwikkeling van de LTS waarmee tunnelprojecten, tunnelbediening en tunnelbeheer weer beter ondersteund worden.

Door nauwe samenwerking met de praktijk en de markt hebben we in release 1.3 verbeteringen doorgevoerd die direct bijdragen aan de invulling van de vernieuwingsopgave. Release 1.3 is niet alleen een technische update; het is een resultaat van de gezamenlijke ambitie om tunnelprojecten beheersbaar te houden, faalkosten te verlagen en bovenal te zorgen voor blijvende veilige en betrouwbare tunnels.

We nodigen iedereen die betrokken is bij tunnelprojecten uit om deze release te omarmen en te benutten. Want hoe beter de standaard, hoe eenvoudiger het project en hoe voorspelbaarder de uitvoering.

Ketheltunnel op de A4

Waar is/wordt de Landelijke Tunnelstandaard toegepast?

In 2015 zijn de eerste tunnels opgeleverd met de Landelijke Tunnelstandaard. Namelijk de Salland-Twentetunnel (N35) in Nijverdal en de Ketheltunnel (A4) tussen Schiedam en Vlaardingen. De volledige renovatie van de Velsertunnel (A22) met openstelling in 2017 was het eerste renovatieproject waar de Landelijke Tunnelstandaard is toegepast.

Sinds 2012 is/wordt de Tunnelstandaard door Rijkswaterstaat toegepast bij:

Documenten

Onderliggende pagina