A22

Velsertunnel (A22)

De Velsertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A22, en ligt in de gemeente Velsen. De Velsertunnel gaat onder het Noordzeekanaal door en is de oudste snelwegtunnel van Nederland.

de Velsertunnel is de oudste snelwegtunnel van Nederland

De Velsertunnel verbindt Velsen-Noord/Beverwijk en Velsen-Zuid/IJmuiden met elkaar. De tunnel is 768 m lang en dagelijks rijden er zo’n 64.000 voertuigen door de tunnel. De Velsertunnel wordt 24/7 bediend en bewaakt vanuit de verkeerscentrale Noord-West Nederland in Velsen-Zuid.

Bouw van de Velsertunnel

Met de bouw van een tunnelbuis met 2 rijstroken is in 1941 begonnen. Vanwege schaarste aan bouwmaterialen door de Tweede Wereldoorlog werd de bouw in november 1942 gestaakt.

Om het groeiende verkeersaanbod te kunnen verwerken, werden er na de oorlog 2 tunnels ontworpen: een tunnel met 2 buizen met elk 2 rijstroken voor het autoverkeer en een spoortunnel met 1 buis voor het treinverkeer.

De bouw van de Velsertunnel is uiteindelijk begonnen in 1952. Op 28 september 1957 werd de tunnel officieel geopend door koningin Juliana.

Grootschalige renovatie

Toen de Velsertunnel 60 jaar oud werd, was de tunnel toe aan groot onderhoud. Tussen april 2016 en januari 2017 voerde Rijkswaterstaat daarom een grootschalige renovatie uit, In 9 maanden tijd is de Velsertunnel van binnen compleet gestript en opnieuw opgebouwd.

Bijna alle technische installaties zijn vernieuwd, de doorrijhoogte verhoogd, nieuwe vluchtwegen aangebracht en een nieuw ventilatiesysteem gemaakt. Het renovatieproject kreeg in 2017 de Betonprijs. Deze prijs wordt om het jaar uitgereikt aan bouwwerken waarbij de goede eigenschappen van beton op bijzondere wijzing tot uiting komen.

Tijdens de renovatie is ook de bunker naast het dienstgebouw aan de zuidoever, die gebouwd is in de Koude Oorlog, volledig afgesloten en bedekt met een laag grond. Deze bunker was bedoeld voor het personeel van de tunnel.

Bij een eventuele (atoom)aanval door de Russen konden ze daar langere tijd veilig schuilen. De dienstgebouwen en de 16 ventilatietorens zijn in 2020 gerenoveerd. De torens verloren hierbij de functie als ventilatiesysteem. De torens, gebouwd in de vorm van hyacinten van 15 tot 30 m hoog blijven een bijzonder herkenningspunt van de tunnel en zijn daarnaast ook een rijksmonument.

De torens, gebouwd in de vorm van hyacinten, zijn een bijzonder herkenningspunt van de Velsertunnel

Tunnels in de A22

De Velsertunnel is de enige tunnel in de snelweg A22.

Wanneer is de Velsertunnel dicht?

  • Kijk voor actuele verkeersinformatie op de website Rijkswaterstaat Verkeersinformatie.
  • Soms is de tunnel tijdelijk afgesloten voor onderhoud.
  • Als er een te hoge vrachtwagen in de tunnel staat, sluiten we uit veiligheidsoogpunt de tunnel af. In Nederland geldt de Europese norm dat vrachtwagens maximaal 4 m hoog mogen zijn. 

Nieuws over de Velsertunnel