Hoogtemeldingen bij tunnels

Hoogtemeldingen bij tunnels

Rijkswaterstaat beheert in Nederland 25 tunnels. Om schade te voorkomen, houden we al onze tunnels continu in de gaten: 24 uur per dag, 7 dagen per week. Dit doen we vanuit verkeerscentrales met behulp van camera's en detectiesystemen.

Voertuighoogte

Voor de veiligheid van vrachtautochauffeurs en andere weggebruikers en om schades en vertragingen te voorkomen, zet Rijkswaterstaat zich in om bij tunnels hoogtes te meten van voertuigen. Niet elk voertuig is even hoog. Om ongelukken, schade en vertraging te voorkomen is de regel in Europa: voertuigen mogen niet hoger zijn dan 4 m.

Europese norm

  • Vrachtwagens mogen niet hoger zijn dan 4 m.
  • Rijdt u toch een tunnel in met een te hoge vrachtauto? Dan kunt u een boete krijgen die flink kan oplopen.

Meetpunt tunnels

  • 1e meetpunt: vrachtauto te hoog? U ontvangt een automatische melding. U wordt gewaarschuwd volgens een bord langs de weg. Neem de eerstvolgende afrit.
  • 2e meetpunt: vrachtauto te hoog? We verlagen de snelheid en de tunnel gaat dicht.
  • Eindpunt: stop en voer de instructies van het omroepbericht op. Let op: al het verkeer loopt nu vertraging op.

Tips

  • Meet na het laden altijd de hoogte van uw voertuig.
  • Zorg dat er geen lading boven uw voertuig uitsteekt en zet de dekzeilen goed vast.

Uitzondering

  • Wilt u met een vrachtauto hoger dan 4 m de weg op? Vraag dan via de RDW een ontheffing en een alternatieve route aan.

Wat is een hoogtemelding?

Een hoogtemelding houdt in dat er een te hoog voertuig is opgemerkt voor een tunnel. Op de weg hebben we zogenaamde detectiepunten die dat melden. Krijgen wij zo’n melding binnen, dan gaat de tunnel dicht om schade te voorkomen. De meeste tunnels hebben geautomatiseerde systemen. Die kunnen een paar km voor de tunnel al de hoogte van voertuigen meten.

Pagina Roertunnel Pagina Swalmentunnel Pagina Drechttunnel Pagina Noordtunnel Pagina Beneluxtunnel Pagina Botlektunnel Pagina Thomassentunnel Pagina Sijtwendetunnel Pagina Schipholtunnel Pagina Zeeburgertunnel Pagina Velsertunnel Pagina Wijkertunnel Pagina Coentunnel

Klik op de tunnels in de kaart om meer te weten te komen over een bepaalde tunnel.

Hoe werkt zo’n hoogtemelding?

Via signalering langs de snelweg worden de bestuurders van te hoge voertuigen gewaarschuwd. Zij krijgen de instructie de snelweg bij de volgende afrit te verlaten. Rijdt een te hoge vrachtauto voorbij het 2e detectiepunt, dan wordt de snelheid op de matrixborden verlaagd en springen de verkeerslichten op rood.

Het verkeer wordt zo stilgezet voor de tunnel. Het te hoge voertuig wordt via de omroepinstallatie of door de weginspecteur naar een speciale calamiteitenweg (-doorsteek) of de vluchtstrook geleid, zodat de rest van het verkeer weer verder kan rijden. De weginspecteur meet vervolgens handmatig de hoogte van het voertuig.

Boete

Blijkt uit deze meting ook dat de vrachtwagen te hoog is? Dan kan de vervoerder een boete ontvangen.

Tips om boetes te voorkomen

  • Meet na het laden altijd de hoogte van het voertuig.
  • Zorg ervoor dat er geen lading boven de vrachtwagen uitsteekt.
  • Zet dekzeilen goed vast.

Uitzondering

Wilt u met een vrachtwagen hoger dan 4 m de weg op? Dat kan. Vraag dan een ontheffing aan via de RDW. U krijgt dan een alternatieve route toegewezen.