Strooien en zout

Rijkswaterstaat bestrijdt gladheid op de wegen door zout te strooien. Dit gebeurt alleen wanneer het echt nodig is. Zodra het besluit is genomen, zijn binnen twee uur alle 3.300 km aan rijkswegen voorzien van zout. Uiteraard is gladheid niet altijd te voorkomen.

Besluit om te strooien

Onze gladheidcoördinatoren gebruiken informatie uit het gladheidmeldsysteem om te besluiten of we gaan strooien. Ook hebben we direct contact met deskundigen van het KNMI. Zodra we besluiten dat strooien nodig is, gaan we direct aan de slag.

Wanneer strooit Rijkswaterstaat?

We strooien zout voordat de wegen glad worden door winters weer, zoals sneeuw, ijzel en vorst. Vaak is dit midden in de nacht: dan is het rustig op de weg. Binnen twee uur zijn dan al onze wegen gestrooid.

Soms is vooraf strooien niet genoeg en gaan we door als het al glad is. Bijvoorbeeld bij veel sneeuw of ijzel. We hebben 577 strooiwagens. Als er in korte tijd veel sneeuw valt, zetten we ook sneeuwschuivers in.

Waarom strooien we zout?

Zout verlaagt het vriespunt van water met een aantal graden. Hierdoor wordt de weg minder snel glad en ontdooit de sneeuw of ijzel die er ligt.

Voordelen strooien met nat zout

Voordat het zout de weg op gaat, wordt het nat gemaakt met een zoutoplossing. De voordelen zijn:

  • Het werkt direct: het zout lost eerder op en helpt sneller tegen gladde wegen.
  • Het blijft beter liggen, waardoor we minder strooizout nodig hebben. Dat is beter voor het milieu.
  • De strooiwagens kunnen harder rijden (70 km/h in plaats van 40 km/h) en dus sneller strooien.

Feiten en cijfers over strooien

Vragen over strooien

Vragen over duurzaamheid en zout

Nieuws