Drechttunnel (A16)

Drechttunnel (A16)

De Drechttunnel is een onderdeel van de snelweg A16 en ligt tussen Zwijndrecht en Dordrecht. Hij biedt voor motorvoertuigen een oeververbinding bij de Oude Maas, waar de tunnel onderdoor loopt.

Daarmee is het de 3e tunnel in dezelfde regio die onder deze rivier ligt, net als de Botlektunnel en de Heinenoordtunnel.

Aanleiding voor de tunnel

de Drechttunnel verbindt de Drechtsteden Zwijndrecht en Dordrecht met elkaar

In juli 1939 werd de verkeersbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht voor het verkeer open gesteld. Een paar decennia later, vanaf de jaren 60, waren er bij de brug steeds meer verkeersopstoppingen. Hierdoor kwam de discussie voor een bredere oeververbinding op gang.

Na veel overleg en ontwerpen werd begin jaren 70 gekozen voor de bouw van een tunnel tussen Dordrecht en Zwijndrecht. Met als resultaat een verbrede A16, nieuwe aansluitingen op de snelweg. In Dordrecht kwamen mede hierdoor de bedrijfsterreinen Dordrecht-west tot ontwikkeling. In Zwijndrecht bijvoorbeeld de bedrijfsterreinen Bakesteijn en De Geer.

Bouw en opening van de Drechttunnel

De bouw van de tunnel startte in 1972 en het object is als zogenaamde afzinktunnel gebouwd. De 3 elementen zijn gebouwd in het bouwdok langs de Oude Maas te Barendrecht. De breedte van de tunnelelementen bedraagt ruim 49 m, waardoor de verbinding ten tijde van de bouw de breedst afgezonken tunnel van de wereld was.

De Drechttunnel was met een breedte van 49 m op het moment van bouwen de breedst afgezonken tunnel van de wereld

De bouw van de tunnel werd afgerond in 1977, waarna hij op 15 november van dat jaar officieel in gebruik werd genomen door koningin Juliana. Tegelijkertijd is ook de Kiltunnel in gebruik genomen. Elk jaar rijden er ruim 51 miljoen voertuigen door de Drechttunnel. Vanuit de Verkeerscentrale Zuid-West Nederland in Rhoon wordt hij 24/7 bediend en bewaakt.

Constructie van de tunnel

De tunnel werd ontworpen met in totaal 4x2 rijstroken, verdeeld over 4 tunnelbuizen. De lengte van de tunnel is links 569 m en rechts 538 m. Er zijn geen vluchtstroken aanwezig. De verkeersbuizen zijn per rijrichting onderling gescheiden door een middentunnelkanaal.

Door de gescheiden tunnelbuizen in 1 richting is er een tunnelbuis voor het doorgaande personenauto-verkeer en een tunnelbuis voor doorgaande vrachtauto’s en bestemmingsverkeer Dordrecht/Zwijndrecht. Per rijrichting is er een middentunnelkanaal beschikbaar die gebruikt kan worden als vluchtroute bij calamiteiten, het onderbrengen van kabels en leidingen en een vrije doorgang van het tunnelpersoneel voor bediening en onderhoud.

Tunnels in de A16

De Drechttunnel is op dit moment de enige tunnel in de A16. in de nieuw aan te leggen rijksweg A13-A16 komt ook een tunnel. De werkzaamheden van dit nieuwe weggedeelte A13-A16 en de tunnel zijn gestart.

Wanneer is de Drechttunnel dicht?

Kijk voor actuele verkeersinformatie op Rijkswaterstaat Verkeersinformatie en bekijk ook de mogelijk geplande wegwerkzaamheden op de A16. Soms komt het voor dat de tunnel tijdelijk gesloten is voor onderhoud.

Nieuws