VOICE-OVER: Bescherming tegen hoogwater is voor Nederland van groot belang. Om ons land ook bij hoogwater veilig, bereikbaar en leefbaar te houden neemt Rijkswaterstaat al jarenlang verschillende maatregelen. Bijvoorbeeld langs de rivieren, zoals de Maas. Veel regen in Frankrijk en België kan in korte tijd zorgen voor hoogwater in de Maas. (Een animatie.) Rijkswaterstaat werkt op veel plekken aan de Maas. Het idee is dat we de Maas de ruimte geven waar het mogelijk is. Bijvoorbeeld door het verdiepen van de rivier tussen Grave en Ravenstein. Het verbreden en verlagen van uiterwaarden bij de Grensmaas. En het aanleggen van retentiebekkens bij Horn en Heel. In deze opvangbekkens kunnen we het water tijdelijk vasthouden. Ook komen er hoogwatergeulen in de Zandmaas. (Een graafmachine is aan het werk in Baarlo.) Als er geen ruimte is, zorgen de waterschappen ervoor dat de dijken versterkt of verhoogd worden, zoals bij Baarlo. Een andere maatregel is het openzetten van stuwen. De Maas is namelijk over een flink stuk een gestuwde rivier. Zo kan het water ongehinderd wegstromen. Zonder al deze maatregelen zouden bij hoogwater veel bewoners te maken krijgen met overstromingen. Onder de noemer Maaswerken heeft Rijkswaterstaat al flink wat maatregelen genomen en projecten afgerond. Andere zijn nog in uitvoering zoals de uiterwaardverbreding in de Grensmaas of een aantal hoogwatergeulen bij de Zandmaas. Het werk aan de Maas is sowieso nooit af. De reden daarvoor? Nou, bijvoorbeeld: klimaatveranderingen en nieuwe inzichten. Samen met andere overheden en partijen zorgt Rijkswaterstaat dat we ook in de toekomst bestand zijn tegen hevige neerslag maar ook tegen perioden van droogte, en voor voldoende zoetwater. Zodat Nederland ook in de toekomst veilig, bereikbaar en leefbaar blijft. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op www.rws.nl/hoogwater. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2019.)
Maas
Maas
De Maas komt bij Eijsden Nederland binnen, loopt langs Maastricht, Roermond en Cuijk, en mondt uit in het Hollandsch Diep.
Kenmerken Maas
- Lengte: 196 km
- Breedte: 100 m
- Diepte: -13,00 tot -6,00 m MP
- Oppervlakte: 63 km2
Projecten op de Maas
Maas: onderhoud en reparatie John S. Thompsonbrug Grave
We onderhouden de John S. Thompsonbrug in Grave. We vervangen de verflaag, wegdek en fietspad.
Maas: reparatie stuw Linne
Rijkswaterstaat repareert de stuw bij Linne, die beschadigd is geraakt nadat 2 duwbakken er tegenaan gedreven zijn. Lees hier meer over dit project.
Maas: gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum
Het doel van de grootschalige herinrichting tussen Ooijen en Wanssum in Noord-Limburg is bescherming tegen hoogwater, natuurontwikkeling en een economische impuls. We maken Ooijen-Wanssum tot een leefbaarder gebied, met bescherming tegen water en 340 ha aan nieuwe natuur.
Feiten over de Maas
- Om de Maas geschikt te maken voor de scheepvaart, houdt Rijkswaterstaat het waterpeil kunstmatig hoog met stuwen.
- Met 1 bediencentrale in Maasbracht bedienen we 8 sluizen, 1 beweegbare brug en 4 stuwen op het traject Maastricht-Belfeld. De overige 3 stuw-/sluiscomplexen in de Maas worden nog lokaal bediend.
- De Grensmaas in Zuid-Limburg is niet bevaarbaar. Schippers maken daar gebruik van het Julianakanaal. Tussen Linne en Buggenum gebruikt de beroepsvaart het Lateraalkanaal, omdat de Maas daar zeer bochtig is.
Programma's op de Maas
Animaties over hoogwater en lage afvoeren in de Maas
We nemen verschillende maatregelen om ons land ook bij hoogwater veilig, bereikbaar en leefbaar te houden. Bekijk in onderstaande animatie hoe we omgaan met hoogwater in de Maas.
Als het lang weinig regent in Nederland of onze buurlanden, ontstaan er lage afvoeren waardoor er minder water door de rivieren stroomt dan normaal. De Maas, een echte regenrivier, heeft hier vaak last van. In deze animatie is te zien welke maatregelen Rijkswaterstaat neemt om problemen te voorkomen.
Video bedienen sluizen, bruggen en stuwen in en over de Maas
Sluizen, beweegbare bruggen en stuwen in en over de Maas op het traject Maastricht-Belfeld worden op afstand bediend vanuit Bediencentrale Maasbracht. Door deze objecten vanuit de bediencentrale te bedienen kan Rijkswaterstaat gebruikers uit de beroeps- en recreatievaart nog efficiënter bedienen, eenduidiger informeren en vlotter begeleiden. Deze video laat zien hoe de objecten vanuit de bediencentrale bediend worden.
Nieuws over de Maas
-
Proeftuin Rijnmond: benutten schone bagger
Proeftuin sediment Rijnmond moet schone bagger beter benutten, wat het milieu en de veiligheid van de delta ten goede komt. Lees hier meer. -
Vervolgpakket ecologisch herstel Maas richting uitvoering
Zorgen voor een goede ecologische waterkwaliteit is een belangrijke taak voor Rijkswaterstaat volgens de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). Ook bij de Maas.... -
Ontheffing voor specifieke voertuigen over brug Grave
Rijkswaterstaat heeft op grond van de recente inspecties en berekeningen geconcludeerd dat de huidige gewichtsbeperking versoepeld kan worden. Dit geldt voor...