Klachtenmeldpunt aanbesteden

Rijkswaterstaat wil een betrouwbare en integere opdrachtgever zijn, met respect voor de rol en positie van ondernemers.

Toch kan het voorkomen dat een ondernemer ontevreden is over de manier waarop Rijkswaterstaat handelt tijdens aanbestedingsprocedure. In dat geval kan de ondernemer een klacht indienen bij het Klachtenmeldpunt Aanbesteden.

Het Klachtenmeldpunt aanbesteden is geopend naar aanleiding van het Advies klachtafhandeling bij aanbesteden. Dit is een advies uit de Aanbestedingswet 2012. Dit meldpunt is anders dan het meldpunt voor opdrachtnemers.

Een klacht indienen

In een klacht wordt gemeld dat het handelen van Rijkwaterstaat in strijd is met de afspraken in de aanbesteding of de wettelijke voorschriften. Daarnaast kan de ondernemer ook nalatigheid melden.

Alleen ondernemers die belang hebben bij de verwerving van een specifieke overheidsopdracht kunnen een klacht indienen.

Een klacht indienen kan via het contactformulier Klachtenmeldpunt aanbesteden. Vermeld in ieder geval:

  • het zaaknummer en/of een duidelijke omschrijving van de aanbesteding waarop de klacht betrekking heeft
  • het belang van de indiener van de klacht bij het verwerven van de betreffende opdracht
  • een duidelijke omschrijving van het handelen of nalaten van Rijkswaterstaat
  • de contactgegevens van de ondernemer die de klacht indient

De indiener van een klacht krijgt een ontvangstbevestiging. Daarna neemt het meldpunt contact op met de ondernemer wanneer dat nodig is voor de behandeling.

Onafhankelijk onderzoek

Het Klachtenmeldpunt Aanbesteden is verantwoordelijk voor een onafhankelijke, spoedige en behoorlijke afhandeling van de klacht. Het onderzoek wordt uitgevoerd door deskundigen die niet betrokken zijn bij de aanbesteding.

Meldpunt voor opdrachtnemers

Opdrachtnemers die een opmerking of klacht hebben over het handelen of nalaten van Rijkswaterstaat in het kader van de Gedragscode publiek opdrachtgeverschap, kunnen terecht bij het meldpunt voor opdrachtnemers.

Dit meldpunt staat open voor opmerkingen en klachten die betrekking hebben op de kernwaarden van publiek opdrachtgeverschap door Rijkswaterstaat: maatschappelijke verantwoordelijkheid, integriteit, betrouwbaarheid en transparantie. Meer hierover leest u op de pagina Rijkswaterstaat als opdrachtgever.