A7: versterking brug Purmerend

Waarom

  • Zwaar verkeer kan nu niet over de brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend.
  • De steunpunten van de brug moeten versterkt worden.
  • Zo kan het verkeer weer vlot en veilig en zonder gewichtsbeperking over de brug.

Hoe

versterking steunpunten van de brug, verwijderen asfalt en beton, aanbrengen wapeningstaal, opnieuw asfalteren

Heb ik last van de werkzaamheden?

Weggebruikers op de A7 en omliggende wegen moeten rekening houden met extra reistijd in de spitsen die kan oplopen tot meer dan een uur. Zij krijgen te maken met versmalde rijstroken op de brug, afgesloten toe- en afritten en geslotenverklaringen tijdens de spits op omliggende wegen om sluipverkeer te voorkomen.

Advies is om thuis te werken als dat kan, anders te reizen of samen te reizen. Rijkswaterstaat stimuleert thuiswerken, anders reizen en samen reizen door gratis NS-kortingskaarten en een beloningssysteem aan te bieden.

Extra gewichtsbeperking

Er gaat tijdens de werkzaamheden een nieuwe gewichtsbeperking van 25 ton van kracht op de brug, waardoor er extra vrachtverkeer wordt omgeleid. Deze gewichtsbeperking geldt in ieder geval tijdens de 1e fase van de werkzaamheden. We onderzoeken of de gewichtsbeperking in de 2e fase opgeheven kan worden.

Meer over hinder en en maatregelen

Wanneer

Klaar: 2024
April 2024

Opbouwen nieuwe wegindeling op westkant brug

April/mei 2024
  • Asfalt verwijderen
  • Boren van 25.000 gaten
  • Aanbrengen nieuw asfalt en belijning
Juni 2024

Ombouwen wegindeling en start werkzaamheden oostkant brug

Deze planning kan nog veranderen.

Bekijk de hele planning

Versterking brug A7 Purmerend: wat gaat er gebeuren en wat kun je verwachten?

Versterking brug A7 Purmerend

(Auto's en vrachtwagens rijden over een brug. Fiona:) LEVENDIGE MUZIEK FIONA: In april 2024 start de versterking van deze brug op de A7 bij Purmerend. Deze versterking is nodig om de brug veilig en de regio goed bereikbaar te houden. Tijdens de werkzaamheden wordt flink wat hinder verwacht en er wordt zelfs aan automobilisten gevraagd om van april tot september niet de weg op te gaan, maar thuis te werken of om met het openbaar vervoer te reizen. Hoe dat precies zit, daar kan omgevingsmanager Harold ons alles over vertellen. FIONA: Hey, Harold. HAROLD HANSEN: Hoi, Fiona. Fijn dat je er bent. Ja, die brug, als ik zo kijk, ik zie geen scheuren of gaten, dus ik vraag me af: waarom moet hij versterkt worden? Je ziet ook helemaal geen schade, je ziet eigenlijk dat er niks kapot is. Wat er aan de hand is: in de pijlers van de brug, dus daar waar de brug op de grond leunt, daar zit te weinig staal. In beton zit staal, dat maakt het beton sterk, en het beton en het staal, samen met die brug, moet aan een bepaalde norm voldoen. Met de huidige verkeersdruk die hij nu heeft, voldoet hij niet aan die norm. Daarom staat er nu een gewichtsbeperking op van 30 ton. Die moet eraf, want het is een groot probleem voor de transportsector. Om die eraf te kunnen halen, moeten we staal toevoegen aan het beton. Dan voldoet hij weer volledig aan de norm van nu en de norm van de toekomst. Dan kan de 30 ton eraf en dan hebben we weer een robuust, constructief viaduct met een toekomst van 30 jaar. Oké. (Fiona en Harold Hansen wandelen samen naar de brug.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER Zo, we staan nu hier onder de brug. En jullie gaan werken vanaf april tot september. Wat gaat er dan precies gebeuren? Wat we doen, is: per pijlerset gaan we aan de bovenkant het asfalt van de weg halen, zodat we bij het beton kunnen, en dan gaan we boren. Dat doen we met 48 boorders tegelijk en die gaan simpelweg gaten boren, tussen de bestaande stalen wapening door. Als die gaten geboord zijn, dat zijn er in totaal meer dan 40.000, dan brengen we 15 kilometer extra staal aan in dat beton, dat storten we weer af, maken we het beton weer netjes dicht aan de bovenkant, leggen we het asfalt weer nieuw erop en dan is de brug weer klaar voor de toekomst. Jeetje, dat klinkt echt als een heleboel werk. Goed om te horen dat jullie er alles aan doen om die hinder zo kort mogelijk te houden. -Zeker weten. (De drukke brug vanuit de lucht.) FIONA: Nu gaan de werkzaamheden straks steeds plaatsvinden op één weghelft, en de andere weghelft blijft open, en toch vragen jullie aan automobilisten om wel alternatieven te zoeken. HAROLD: Jazeker. Stel je voor, de helft van de weg wordt een werkvak, daar kan geen verkeer rijden. De hoeveelheid verkeer die er nu rijdt, zou het dus moeten doen met de helft van de capaciteit van de weg straks tijdens de uitvoering. Er staat nu af en toe al file. -Daarom. Als iedereen blijft rijden en blijft doen wat hij doet, dan kan je zomaar aan een uur extra hinder, reistijd denken ten opzichte van de reistijd die je nu al hebt in de spits. Dus dat is enorm. Dus wat is het advies voor de automobilisten? Werk thuis of pak het openbaar vervoer. Wij maken een app waarin automobilisten kunnen zien: kom ik in aanmerking voor een kortingsabonnement van de NS? Dan kun je daar gebruik van maken. En ook kun je in die app zien: kom ik in aanmerking om beloond te worden als ik tijdens de spits niet op deze weg word gezien? Als we dat met elkaar tot een goed einde weten te brengen, dan is er plek voor mensen die echt moeten rijden, en zo beperken we samen de hinder. Werk dus thuis of reis anders van april tot september. Wil je meer weten over de werkzaamheden aan de brug op de A7 bij Purmerend en hoe je de hinder kan beperken, kijk dan op de website en meld je aan voor de nieuwsbrief. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/A7Purmerend. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)

Handige informatie

Op Open Rijkswaterstaat vindt u handige documenten met meer informatie over de werkzaamheden aan de A7. Denk aan brochures en brieven, maar ook veelgestelde vragen. Voor bedrijven staan op deze website ook middelen die u kunt gebruiken om medewerkers, bezoekers, leveranciers, klanten of andere belanghebbenden te informeren over de werkzaamheden aan de brug en de hinder die we verwachten

Geen enkele update missen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief en ontvang updates over het project, (online) informatiebijeenkomsten en ander nieuws rondom de werkzaamheden. Voor nóg meer kijkjes achter de schermen, download de Dura Vermeer Bouwapp in de App Store of Play Store en volg ‘Versterking brug A7 Neckerstraat’.

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Nieuws

Zie ook