Het is zover, na vijf jaar voorbereiding is de renovatie van de Heinenoordtunnel gestart, geheel volgens planning. Daarvoor is het nodig dat de tunnel regelmatig wordt afgesloten, soms in één rijrichting en soms in beide rijrichtingen. Uiteraard zorgen we ervoor dat openbaarvervoerbussen en nood- en hulpdiensten kunnen doorrijden. (Aldus Fiona, die met Irene Schnieders bij de tunnel staat.) Irene, waarom moet de tunnel juist nu worden gerenoveerd? IRENE SCHNIEDERS: De tunnel is al uit 1969, dus een oud beestje, en is technisch einde levensduur. Dus als we het nu doen, dan voorkomen we ook dat hij dicht moet als we het niet weten, als we het niet gepland hebben. FIONA: Wat gaan jullie allemaal doen? IRENE: We gaan van alles doen. De installaties worden sowieso vervangen, dat zijn camera's, dat zijn de ventilatoren. We gaan ook lichtroosters hier aan het begin van de tunnel aanpakken. Ik heb iets gehoord over een middentunnelkanaal? Een middentunnelkanaal gaan we ook bouwen. De tunnel bestaat uit twee buizen, voor het verkeer voor beide richtingen. Als je nu vlucht, vlucht je veilig achter een 'barrier', maar we gaan een afgesloten kanaal bouwen, zodat je daar kan vluchten, maar zodat wij ook straks alvast kunnen beginnen met de opbouw van alle installaties, 150 kilometer aan kabels moet er verwerkt worden, en dan kan het verkeer ondertussen gewoon door. Zo'n middentunnelkanaal is standaard in alle tunnels tegenwoordig, hè? Ja, tegenwoordig wel, maar dat was in 1969 nog niet. Dat kan ik me voorstellen. Fijn dat hij er komt. (Even later staat Fiona bij Geert Quicken.) Geert, jij bent van de aannemer Savera. Nu is de renovatie echt begonnen, wat zijn jullie aan het doen? GEERT QUICKEN: We zijn al meer dan twee jaar bezig met voorbereiden. We zijn met het ontwerp bezig, met plannen maken en vooral ook onderzoeken doen. Dit weekend zijn we gestart met de zinkvoegen. Dat zijn voegen die tussen twee tunnelelementen in zitten. Daar zit asbest in, dat moet deskundig verwijderd worden, want dat is een gevaarlijke stof, zoals we allemaal weten. Vervolgens worden die gestraald en geconserveerd. FIONA: En hoeveel voegen zijn er? Er zijn zes zinkvoegen. (Beeldtekst: 6 zinkvoegen per tunnelbuis - 12 in totaal.) We kunnen twee voegen in een weekend doen, dus dat kost sowieso al een aantal weekenden. Dan ben je nog wel even bezig. -Ja. Dat is een klein deel van alle werkzaamheden die we uitvoeren. (Fiona loopt met Irene en Geert door een verlaten tunnelbuis.) LEVENDIGE MUZIEK FIONA: Geert, waar kijken we nu naar? GEERT: Naar een deel van een zinkvoeg. Die zit voornamelijk hier achter die platen en die zinkvoeg, zoals ik net vertelde, zorgt voor de afdichting tussen twee tunnelmoten, dat er geen water in de tunnel komt. FIONA: Dat die wel droog blijft. GEERT: Ja, absoluut. Dat is wel handig. (Verderop in de tunnelbuis staat een tent.) FIONA: Dit is dus zo'n tent om een zinkvoeg heen? GEERT: Ja, dat is een containment, die zijn ze nu op aan het bouwen en ze zijn die nu langzaam op onderdruk aan het brengen, zodat er ook vooral niks naar buiten kan van asbest. Als dat helemaal klaar is en beproefd is, dan gaan ze het asbest uit de zinkvoegen verwijderen. FIONA: En dan moet de tent ook weer helemaal worden afgebouwd. Ja, die tent moet helemaal weg, want maandagochtend om vijf uur moet het verkeer weer door deze tunnel. Jeetje, wat een timmerwerk elk weekend om het helemaal op- en af te bouwen, zeg. Ja, absoluut. (Samen met Irene staat Fiona even later weer buiten. Ze hebben allebei een witte helm op.) DRUKKE MUZIEK FIONA: Irene, we staan hier nu bij de Tweede Heinenoordtunnel. Ik had het er al met Geert over, die is aangepast. Waarom is dat? Deze is aangepast, zodat er bussen doorheen kunnen rijden. Op het moment dat er een buisafsluiting is, dus dat wil zeggen dat er één richting dicht is van de Heinenoordtunnel zelf, dan gaan hier bussen doorheen. Op het moment dat de Heinenoord helemaal dicht is, een tunnelafsluiting, beide kanten op, dan gaan hier pendeldiensten doorheen. Dat is in de meivakantie en in de zomervakantie. FIONA: En wat wordt er voor de fietsers gedaan? Om het fietsen extra te stimuleren, zijn er gratis overstekingen met pontjes in de regio tijdens hun reguliere diensten en hebben we spaaracties en probeeracties. FIONA: En hoe is het nou voor de mensen die niet met de fiets of met de bus naar hun werk kunnen bijvoorbeeld? Ja, weet je, die hebben gewoon last van hinder. Dus het is goed om te kijken: kan ik door de tunnel heen? Kan ik beide kanten op? Alternatieve routes zijn er natuurlijk sowieso. We maken de Kiltunnel tolvrij, dus daar kan je gebruik van maken. Heel veel maatregelen dus om de hinder zo veel mogelijk te kunnen beperken. Wil je nog iets meegeven? Ja, het zal even wennen zijn natuurlijk, je moet nu continu kijken: kan ik de ene kant op, kan ik de andere kant op? Of is in de vakanties de tunnel helemaal dicht? Dus kijk goed waar je heen kunt en wees goed voorbereid. Nou, precies. Mooie afsluiter: wees goed voorbereid. Een helder advies van Irene. Wil je nou meer weten over de renovatie, wanneer de afsluitingen precies zijn, welke maatregelen er worden getroffen en wat je zelf kunt doen om de files te vermijden, kijk dan op: rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Renovatie Heinenoordtunnel: rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel of bel met 0800-8002. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2023.) DE DRUKKE MUZIEK SPEELT VERDER TOT HET EIND VAN DE VIDEO
Uitleg in beeld over de renovatie van de Heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel is toe aan een opknapbeurt van onder meer de technische systemen. We laten graag met beelden zien wat er allemaal gaat gebeuren.
Renovatie echt gestart!
Na 5 jaar van voorbereiding door Rijkswaterstaat is de renovatie van de Heinenoordtunnel in 2023 gestart. Aannemerscombinatie Savera III is sinds 2 jaar aan boord en is in de tunnel aan de slag met de uitvoering. Een complexe opgave want er moet veel gedaan worden en we willen de tunnel zo veel mogelijk open houden om de hinder voor het woon-werkverkeer te beperken.
De eerste weekendafsluiting was van 3 tot en met 6 februari 2023. In deze video is te zien wat de renovatie inhoudt en wat er als eerste moet gebeuren, wat weggebruikers kunnen verwachten aan hinder en wat wij doen en de weggebruikers zelf kunnen doen om de hinder te beperken.
Animatie Renovatie Heinenoordtunnel, wat gaan we doen en wanneer?
In deze animatie leggen we uit waarom we de tunnel moeten renoveren, wat we gaan doen en wat dat betekent voor de weggebruikers.
De Heinenoordtunnel renoveren, wat komt daar bij kijken?
Rijkswaterstaatreporter Fiona legt uit wat er allemaal moet gebeuren voordat de renovatie van de Heinenoordtunnel kan starten.
Zo ziet de tunnel er straks uit - voorlopig ontwerp
We hebben een impressie gemaakt van het ontwerp van de tunnel. Aan deze impressie kunnen geen rechten worden ontleend.
Infographic renovatie Heinenoordtunnel
Bekijk hier de infographic van de renovatie Heinenoordtunnel.
Zie ook
- Samen werken aan bereikbaar Zuid-Holland
- N3/A15/A16: aanpak Drechtsteden
- Tunnelrenovaties Zuid-Holland
- Werk aan de N3 en de Wantijbrug
- Vervanging- en renovatieopgave Rijkswaterstaat
- Snelweg A29
- Provincie Zuid-Holland: regulier onderhoud in 2022
- Tunnels
- Renovatie Haringvlietbrug
- Artikel Cobouw: Digitale tweelingen voor renovatie tunnels