FIONA: De renovatie van de Heinenoordtunnel is in volle gang. De tunnel is open, zoals je ziet, maar ondertussen wordt er heel hard gewerkt, onder andere hier in het dienstgebouw. Dat is de plek waar de systemen en installaties van de tunnel worden bediend, bestuurd en van energie worden voorzien, en er wordt daar ook van alles vernieuwd. Ik ben benieuwd, dus laten we gaan kijken. (Ze stapt het dienstgebouw in en groet Jeffrey van Vessem.) FIONA: Hé, Jeffrey! JEFFREY: Hé, goeiedag! FIONA: Jullie zijn hier met van alles bezig, wat zijn jullie nu aan het doen? JEFFREY VAN VESSEM: We zijn de klimaatinstallatie aan het installeren. Die gebruiken wij om bepaalde ruimtes met laagspannings- en netwerkkasten te koelen. Heel sporadisch komen er ook mensen binnen, als er iets met de software is op de plek waar ze dat normaal doen, of bijvoorbeeld bij calamiteiten of als er gewoon iets stuk is, onderhoud, en die willen dan een iets warmer klimaat, dat is allemaal aanpasbaar. FIONA: Want voor de systemen en de installaties is het belangrijk dat die temperatuur heel stabiel blijft, zo rond de 18 graden dus? Ja, dat houdt het vocht buiten en het is net genoeg om alle componenten goed te koelen. FIONA: Ik ben benieuwd hoe dat eruitziet. (Ze stappen een ruimte binnen waar een airco-unit hangt en kasten staan.) LEVENDIGE MUZIEK JEFFREY: Hier hebben we een voorbeeld hangen. FIONA: Ja, en wat voor kasten zijn dit dan? Dit zijn onze netwerkkasten, die gaan warmte genereren. FIONA: En die worden dan afgekoeld door de airco. JEFFREY: Precies dat. (Fiona daalt een steile trap af.) FIONA: Jeetje, Jeffrey, het is echt een gigantisch gebouw, drie verdiepingen, waarom is dat nodig? JEFFREY: We hebben een hoop techniek, er zitten nog oude installaties in het gebouw. We zijn nu druk bezig met alle nieuwe systemen. Zodra die volledig getest zijn, dan pas gaan we een switch maken naar het nieuwe systeem. Op het moment dat dat ook goed gegaan is, dan pas gaan we de oude installaties weer verwijderen. Ja, precies. Dat allemaal, zodat de tunnel maar zo kort mogelijk dicht hoeft te zijn? Ja, klopt. Superinteressant, dank je wel voor vandaag. Nog één ding: er is nog zo'n gebouw, toch? -Ja, zeker, aan de overkant. FIONA: Oké, en is dat helemaal anders? JEFFREY: Nee, het is exact hetzelfde als dit, een soort tweeling. FIONA: Nou, dan hoeven we daar niet naartoe. JEFFREY: Dat scheelt weer. Dank je wel, Jeffrey. -Bedankt. (Fiona staat weer buiten.) FIONA: Wil je meer weten over de renovatie en de afsluitingen die nog gepland staan? Kijk op: rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Renovatie Heinenoordtunnel: rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel of bel met 0800-8002. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2023.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER TOT HET EIND VAN DE VIDEO
Video's renovatie Heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel is toe aan een opknapbeurt van onder meer de technische systemen. We laten graag met beelden zien wat er allemaal gaat gebeuren.
Vervangen installaties en systemen
Alle technische installaties en systemen van de tunnel zijn aan het einde van hun levensduur en moeten vervangen worden. Dit gebeurt, terwijl de oude installaties en systemen blijven werken. Dat is een complexe puzzel door de beperkte ruimte. Het betekent ook dat alles in de dienstgebouwen, en ook de dienstgebouwen zelf, aangepast moet worden. Deze werkzaamheden voeren we uit, terwijl de Heinenoordtunnel open is voor verkeer.
In de dienstgebouwen (aan de noord- en zuidkant) zitten de systemen waarmee de installaties in de tunnel bediend en bestuurd worden. Voor het juiste klimaat voor de laagspannings- en netwerkkasten hangen er klimaatinstallaties in de dienstgebouwen.
In deze video nemen we een kijkje in een van dienstgebouwen en leggen we uit wat de werkzaamheden zijn.
Nieuwe kabels en leidingen
Voor de nieuwe installaties en systemen waarmee we de Heinenoordtunnel bedienen, besturen en bewaken is meer dan 200 km aan nieuwe kabel en leidingen nodig. Door in augustus 2023 eerst een middentunnelkanaal te bouwen waar al deze nieuwe kabels en leidingen komen, kunnen deze werkzaamheden uitgevoerd worden, terwijl het verkeer door de tunnel rijdt. Dit scheelt in het aantal keer dat de tunnel dicht moet.
In deze video nemen we een kijkje in het middentunnelkanaal met daarin de vluchtgang en de dienstgang waar alle kabels en leidingen zitten.
Wat komt er kijken bij parallel ombouwen
Terwijl de oude installaties en systemen blijven werken, worden de nieuwe opgehangen. Dit noemen we parallel ombouwen. Dat is een lastige puzzel, vanwege de beperkte ruimte. Voordeel is dat de huidige installaties in de tunnel blijven functioneren waardoor de tunnel niet voor maanden helemaal dicht hoeft.
Om parallel ombouwen mogelijk te maken zijn de dienstgebouwen aangepast. Aan iedere kant van de tunnel is een dienstgebouw van 3 verdiepingen. Deze zijn identiek. Terwijl de tunnel openblijft voor verkeer, wordt er hard (door)gewerkt in dienstgebouwen.
In deze video geven we een toelichting op de werkzaamheden en wat gedaan moest worden in en bij de dienstgebouwen.
De bouw van een middentunnelkanaal
In augustus 2023 was de Heinenoordtunnel beide richtingen 4 weken dicht. Samen met de aannemer Savera III hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt: de bouw van een middentunnelkanaal, een nieuwe afgesloten vluchtgang en dienstgang. Inclusief nieuwe hulppostkasten, vluchtdeuren en installaties en systemen die nodig zijn voor de veiligheid van de weggebruikers
In deze video een compilatie van de werkzaamheden die in augustus zijn uitgevoerd. Met dank aan Savera III en Media-Creators voor de beelden
Een middentunnelkanaal bouwen, hoe en waarom?
In augustus 2023 was de tunnel in beide rijrichtingen 4 weken dicht. Er zijn veel verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Er is een nieuwe waterafvoer gemaakt en in kelders zitten nieuwe waterpompen. In de dienstgebouwen zijn nieuwe verdeelkasten geplaatst en de dienstgebouwen hebben een gevel die beter in de omgeving past, beide tunnelbuizen hebben nieuw asfalt gekregen. En hebben we een middentunnelkanaal gebouwd.
Het middentunnelkanaal is een afgesloten vluchtgang tussen de 2 tunnelbuizen in. In deze vluchtgang komen ook de kabels en leidingen van de nieuwe installaties en systemen te hangen waarmee we de tunnel bedienen, besturen en bewaken.
De laatste dagen van deze afsluiting zijn alle nieuwe installaties in de vluchtgang en oude installaties in de tunnel getest en goedgekeurd. Zo kon de tunnel vrijdag 1 september 2023 in de vroege ochtend conform planning open.
In deze video brengt Rijkswaterstaatreporter Soraya een bezoekje aan de tunnel en bekijkt zij de werkzaamheden die we op dat moment uitvoerden.
Renovatie echt gestart!
Na 5 jaar van voorbereiding door Rijkswaterstaat is de renovatie van de Heinenoordtunnel in 2023 gestart. Aannemerscombinatie Savera III is sinds 2021 aan boord en is in de tunnel aan de slag met de uitvoering. Een complexe opgave want er moet veel gedaan worden en we willen de tunnel zo veel mogelijk open houden om de hinder voor het woon-werkverkeer te beperken.
In deze video is te zien wat de renovatie inhoudt en wat er als eerste moet gebeuren, wat weggebruikers kunnen verwachten aan hinder en wat wij doen en de weggebruikers zelf kunnen doen om de hinder te beperken.
Animatie Renovatie Heinenoordtunnel, wat gaan we doen en wanneer?
In deze animatie leggen we uit waarom we de tunnel moeten renoveren, wat we gaan doen en wat dat betekent voor de weggebruikers.
De Heinenoordtunnel renoveren, wat komt daar bij kijken?
Rijkswaterstaatreporter Fiona legt uit wat er allemaal moet gebeuren voordat de renovatie van de Heinenoordtunnel kan starten.
Zo ziet de tunnel er straks uit - voorlopig ontwerp
We hebben een impressie gemaakt van het ontwerp van de tunnel. Aan deze impressie kunnen geen rechten worden ontleend.
Waarom kan de renovatie van de Heinenoordtunnel niet buis voor buis?
In de video geven we antwoord op de vraag: Waarom kan de renovatie van de Heinenoordtunnel niet buis voor buis?
Waarom kan het verkeer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel niet in 2 rijrichtingen door 1 tunnelbuis?
In de video geven we antwoord op de vraag: Waarom kan het verkeer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel niet in 2 rijrichtingen door 1 tunnelbuis?
Kan de afgezette strook voor (brom)fietsers bij de Tweede Heinenoordtunnel niet breder?
In de video geven we antwoord op de vraag: Kan de afgezette strook voor (brom)fietsers bij de Tweede Heinenoordtunnel niet breder?
Hoe zit het met openbaar vervoer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in de zomer?
In de video geven we antwoord op de vraag: Hoe zit het met openbaar vervoer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in de zomer?
Infographic renovatie Heinenoordtunnel
Bekijk hier de infographic van de renovatie Heinenoordtunnel.
Zie ook
- Samen werken aan bereikbaar Zuid-Holland
- N3/A15/A16: aanpak Drechtsteden
- Tunnelrenovaties Zuid-Holland
- Werk aan de N3 en de Wantijbrug
- Vervanging- en renovatieopgave Rijkswaterstaat
- Snelweg A29
- Provincie Zuid-Holland: regulier onderhoud in 2022
- Tunnels
- Renovatie Haringvlietbrug
- Artikel Cobouw: Digitale tweelingen voor renovatie tunnels