(Beeldtitel: Renovatie Heinenoordtunnel. Werkzaamheden 5 augustus t/m 1 september 2023.) STUWENDE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO (Beeldtekst: De werkzaamheden begonnen met het verwijderen van o.a. de beplating en de oude vluchtdeuren... En met de voorbereidingen van de bouw van het middentunnelkanaal.) (87 betonnen wandelementen van het middentunnelkanaal zijn in de fabriek gemaakt en voorbereid met uitsparingen voor hulppostkasten en vluchtdeuren. In 2,5 dag stonden alle wandelementen van het middentunnelkanaal in de Heinenoordtunnel.) (Beelden van mannen met oranje veiligheidskleding aan die druk aan het werk zijn in de tunnel. Een van de mannen legt een kabel op het asfalt en spuit er witte verf overheen. Achter op de oranje veiligheidsjassen staat de naam Savera. Buiten de tunnel staat een bord met: Renovatie Heinenoordtunnel. Gereed: December 2024.) (Beeldtekst: Als extra bescherming zijn nieuwe betonnen barriers geplaatst, brandwerende beplating aangebracht en kabelgoten gemonteerd. Er is gewerkt aan de afwatering, de waterleiding voor het bluswater is aangelegd en er zijn al de nodige kabels getrokken. Daarna werden de bovenste wandelementen aangebracht en voorzien van brandwerende beplating.) (Op de grond in de tunnel staat een felrode hulppostkast klaar. Beeldtekst: De tunnel heeft nieuwe hulppostkasten en vluchtdeuren. En er ligt nieuw asfalt. De tunnel en de Oude Maas vanuit de lucht.) (Versnelde beelden van het bouwen van het middentunnelkanaal en van het aanbrengen van nieuw asfalt. De werkzaamheden gaan dag en nacht door. Een verkeersbord bij de ingang van de tunnel geeft aan dat de Heinenoordtunnel 1 kilometer lang is.) (Bij een van de buizen verschijnt de beeldtekst: Het nieuwe middentunnelkanaal in de buis richting het zuiden. Voor de buis is een rood met witte hefboom naar beneden.) (Beeldtekst: Op vrijdag 1 september ging de tunnel op tijd weer open voor het verkeer! Maar we zijn nog niet klaar, de renovatie duurt nog tot eind 2024.) (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op: rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel. Een productie van Rijkswaterstaat in samenwerking met Savera III. Copyright 2023.)
Video's renovatie Heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel is toe aan een opknapbeurt van onder meer de technische systemen. We laten graag met beelden zien wat er allemaal gaat gebeuren.
De bouw van een middentunnelkanaal
In augustus 2023 was de Heinenoordtunnel in beide richtingen dicht. Na 4 weken keihard werken, hebben we samen met de aannemer Savera III een belangrijke mijlpaal bereikt: de bouw van een middentunnelkanaal, een nieuwe afgesloten vluchtgang. Inclusief nieuwe hulppostkasten, vluchtdeuren, installaties en systemen die nodig zijn voor de veiligheid van de weggebruikers.
Naast de bouw van een middentunnelkanaal is er nog meer gedaan. Er is een nieuwe waterafvoer gemaakt en in kelders zitten nieuwe pompen. In de dienstgebouwen zijn nieuwe verdeelkasten geplaatst en beide tunnelbuizen hebben nieuw asfalt gekregen.
De laatste dagen van deze afsluiting zijn alle nieuwe installaties in de vluchtgang en oude installaties in de tunnel getest en goedgekeurd. Daardoor kon de tunnel vrijdag 1 september 2023 in de vroege ochtend conform planning open.
De renovatie gaat nog door tot eind 2024. Er moet nog heel veel gebeuren. De komende maanden gaan we verder met het installeren van de nieuwe installaties en systemen en alles wat daarbij hoort. Denk aan camera’s, omroepsystemen en slagbomen.
Dit betekent ook dat we veel kabels en leidingen aanbrengen, systeemkasten plaatsen en verder werken in het middentunnelkanaal en de dienstgebouwen. Ook werken we in de tunnelbuizen. Naast camera’s en omroepsystemen krijgen de wanden nog nieuwe (brandwerende) bekleding, komen er onder andere nog nieuwe lichtroosters en vinden er werkzaamheden plaats in de dienstgebouwen en pompkelders.
Ook buiten de tunnel vinden werkzaamheden plaats. Er komt hoogtedetectie en een weg om de te hoge voertuigen af te voeren.
Voordat een verkeersbuis na werkzaamheden weer wordt opengesteld voor het verkeer testen we de (vlucht)voorzieningen die zorgdragen voor de tunnelveiligheid.
In deze video een compilatie van de werkzaamheden die in augustus zijn uitgevoerd. Met dank aan Savera III en Media-Creators voor de beelden.
Een middentunnelkanaal bouwen, hoe en waarom?
In augustus 2023 was de tunnel in beide rijrichtingen dicht. Er zijn veel verschillende werkzaamheden uitgevoerd, waaronder de bouw van een middentunnelkanaal.
Het middentunnelkanaal is een afgesloten vluchtgang tussen de 2 tunnelbuizen in. In deze vluchtgang komen ook de kabels en leidingen van de nieuwe installaties en systemen te hangen waarmee we de tunnel bedienen, besturen en bewaken.
In deze video brengt Rijkswaterstaatreporter Soraya een bezoekje aan de tunnel en bekijkt zij de werkzaamheden die we op dat moment uitvoerden.
Renovatie echt gestart!
Na 5 jaar van voorbereiding door Rijkswaterstaat is de renovatie van de Heinenoordtunnel in 2023 gestart. Aannemerscombinatie Savera III is sinds 2021 aan boord en is in de tunnel aan de slag met de uitvoering. Een complexe opgave want er moet veel gedaan worden en we willen de tunnel zo veel mogelijk open houden om de hinder voor het woon-werkverkeer te beperken.
In deze video is te zien wat de renovatie inhoudt en wat er als eerste moet gebeuren, wat weggebruikers kunnen verwachten aan hinder en wat wij doen en de weggebruikers zelf kunnen doen om de hinder te beperken.
Animatie Renovatie Heinenoordtunnel, wat gaan we doen en wanneer?
In deze animatie leggen we uit waarom we de tunnel moeten renoveren, wat we gaan doen en wat dat betekent voor de weggebruikers.
De Heinenoordtunnel renoveren, wat komt daar bij kijken?
Rijkswaterstaatreporter Fiona legt uit wat er allemaal moet gebeuren voordat de renovatie van de Heinenoordtunnel kan starten.
Zo ziet de tunnel er straks uit - voorlopig ontwerp
We hebben een impressie gemaakt van het ontwerp van de tunnel. Aan deze impressie kunnen geen rechten worden ontleend.
Waarom kan de renovatie van de Heinenoordtunnel niet buis voor buis?
In de video geven we antwoord op de vraag: Waarom kan de renovatie van de Heinenoordtunnel niet buis voor buis?
Waarom kan het verkeer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel niet in 2 rijrichtingen door 1 tunnelbuis?
In de video geven we antwoord op de vraag: Waarom kan het verkeer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel niet in 2 rijrichtingen door 1 tunnelbuis?
Kan de afgezette strook voor (brom)fietsers bij de Tweede Heinenoordtunnel niet breder?
In de video geven we antwoord op de vraag: Kan de afgezette strook voor (brom)fietsers bij de Tweede Heinenoordtunnel niet breder?
Hoe zit het met openbaar vervoer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in de zomer?
In de video geven we antwoord op de vraag: Hoe zit het met openbaar vervoer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in de zomer?
Infographic renovatie Heinenoordtunnel
Bekijk hier de infographic van de renovatie Heinenoordtunnel.
Zie ook
- Samen werken aan bereikbaar Zuid-Holland
- N3/A15/A16: aanpak Drechtsteden
- Tunnelrenovaties Zuid-Holland
- Werk aan de N3 en de Wantijbrug
- Vervanging- en renovatieopgave Rijkswaterstaat
- Snelweg A29
- Provincie Zuid-Holland: regulier onderhoud in 2022
- Tunnels
- Renovatie Haringvlietbrug
- Artikel Cobouw: Digitale tweelingen voor renovatie tunnels