Hinder en maatregelen

De renovatie van de Heinenoordtunnel kan niet plaatsvinden zonder dat er hinder is voor het wegverkeer. De tunnel moet worden gerenoveerd en om werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren zijn er afsluitingen nodig. We zorgen ervoor dat de nood- en hulpdiensten altijd door de tunnel kunnen en dat het openbaar vervoer in stand blijft.

We voeren de renovatie uit volgens het principe: slim plannen, slim bouwen en slim reizen. En we nemen, samen met belanghebbenden, maatregelen om de hinder te kunnen beperken.

Hinder voor wegverkeer is niet te voorkomen

Bereid u goed voor! Houd rekening met 1 uur extra reistijd

Dat er hinder zal zijn voor de omgeving, weggebruikers en bedrijven is vervelend, maar is niet te voorkomen. Bereid u goed voor en weet wanneer de tunnel dicht is.

We adviseren weggebruikers nadrukkelijk om, als het kan, hun reisgedrag aan te passen. Wellicht is de fiets of het ov een sneller alternatief dan omrijden. Reis anders als het kan is ook het advies voor weggebruikers op de A17 en A16, waar het drukker wordt door omrijdend verkeer. Samen kunnen we ervoor zorgen dat bijvoorbeeld mensen in vitale beroepen, mensen die naar het ziekenhuis moeten, de nood- en hulpdiensten en logistiek zonder al te grote vertraging op hun bestemming kunnen komen als de Heinenoordtunnel dicht is en verkeer moet omrijden.

Gaat u met de (vracht)auto de weg op, volg de aangegeven omleidingen en houd rekening met een extra reistijd die kan oplopen tot 1 uur bovenop de normale reistijd. Zeker in de spits.

Volg de officiële omleidingen aangeven met gele borden

Tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel leidt Rijkswaterstaat doorgaand verkeer om via het hoofdwegennet (de A17, A16 en A15 en andersom) en lokaal verkeer in de Hoeksche Waard via de N217 en de Kiltunnel.

De pont Nieuw-Beijerland – Hekelingen/Spijkenisse is geen officiële omleiding. Desondanks staken tijdens eerdere afsluitingen velen juist daar met de auto het Spui over, met lange files en volledig vaststaand verkeer op de lokale wegen als gevolg. Naast hinder voor het lokale verkeer bracht en brengt dit grote risico’s met zich mee voor de nood- en hulpdiensten. Daarom willen we mensen op het hart drukken: gaat u met de auto op pad, volg dan de gele borden. Die geven de officiële omleidingen aan.

Geen afsluitingen voor (brom)fietsers, scooters en voetgangers

De Tweede Heinenoordtunnel is voor langzaam verkeer een goede verbinding tussen de Hoeksche Waard en Barendrecht. De fietsbuis van de Tweede Heinenoordtunnel blijft open, waardoor (brom)fietsers en scooters geen last hebben van afsluitingen.

Is de afstand te lang om helemaal te fietsen? Dan kunt u ook naar busstation Heinenoord fietsen om vanaf daar verder te reizen met de pendelbussen. Of fiets naar het dichtstbijzijnde busstation en reis naar busstation Heinenoord om daarna over te stappen op de bus.

(Brom)fietsers en scooters kunnen in het weekend en in tijdens de zomervakantie ook doordeweeks gratis gebruikmaken van de pont tussen Nieuw-Beijerland en Hekelingen/Spijkenisse. Ook met de motor is de overtocht op deze momenten gratis, voor auto’s en voetgangers is de overtocht niet gratis. Vanaf mei varen de veerponten Oud-Beijerland-Rhoon en Puttershoek-Zwijndrecht ook weer in de weekenden. Ook bij deze veren is de overtocht voor (brom)fietsers en voetgangers gratis als de Heinenoordtunnel dicht is vanwege de renovatie.

We maken fietsen tijdens de afsluitingen extra aantrekkelijk door onder andere probeeracties voor de elektrische fiets of speed-pedelec (een e-bike die tot 45 km/u kan rijden). En met gratis gebruik van de veerpont voor fietsers en met spaar- en kortingsacties. Kijk voor de fietsacties op de website van Zuid-Holland Bereikbaar.

Lees meer over fietsmaatregelen

Openbaar vervoer

Tijdens de afsluiting blijven de bussen rijden. Door de Heinenoordtunnel in de A29 of door de naastgelegen Tweede Heinenoordtunnel, de buis waar normaal het landbouwverkeer rijdt. Deze is speciaal voor de renovatie aangepast, zodat de bussen er veilig doorheen kunnen rijden. Hierdoor is de totale reistijd van deze bussen slechts 20 minuten.

Tijdens de weekendafsluitingen rijden de bussen conform de normale dienstregeling. Voor de meest actuele dienstregeling kijk op de website van Connexxion.

Lees hier meer over het OV

Hinder voor landbouwvoertuigen

Als de buis voor het landbouwverkeer van Tweede Heinenoordtunnel tijdens afsluitingen van de tunnel in de A29 wordt ingezet voor bussen is deze afgesloten voor het landbouwverkeer. Buiten de dienstregeling van de bussen om kan het landbouwverkeer wel door deze buis. Dat is:

  • doordeweeks tussen 01.00 en 05.00 uur
  • van vrijdag op zaterdag tussen 01.00 en 06.30 uur
  • van zaterdag op zondag tussen 01.00 en 08.00 uur

Tips om de hinder tijdens wegwerkzaamheden te beperken

Om tijdens de renovatie de hinder zo veel mogelijk beperken, kunt u zelf ook iets doen. Hieronder een aantal tips.

Wat doen we om hinder te beperken

We werken zoveel mogelijk in verkeersluwe periodes als weekenden en vakanties omdat er dan minder (woon-werk)verkeer op de weg is. En we leiden het doorgaande (vracht)verkeer in een vroeg stadium om. Verder nemen we onder meer de volgende maatregelen om de hinder te kunnen beperken.

Tweede Heinenoordtunnel tijdelijk geschikt voor (pendel)bussen

Langzaam verkeer kan via de Tweede Heinenoordtunnel de Oude Maas oversteken. Deze tunnel ligt naast de Heinenoordtunnel in de snelweg A29 en heeft 2 tunnelbuizen: 1 alleen voor fietsers en 1 voor landbouwverkeer, brommers en scooters. De buis voor (brom)fietsers blijft open en scooters mogen tijdens afsluitingen ook door deze buis.

De landbouwbuis is tijdelijk aangepast om er tijdens afsluitingen van de Heinenoordtunnel veilig met (pendel)bussen door te kunnen te rijden. Dit is belangrijk om de hinder te kunnen beperken. De bus heeft zo een rechtstreekse, en dus snellere, verbinding. Tijdens het gebruik door bussen is deze buis verboden voor landbouwvoertuigen.

Wilt u meer weten? Bekijk de reportage van Rijkswaterstaatreporter Fiona: Voorbereiden op een tunnelrenovatie!

(Voertuigen rijden een tunnel in. Reporter) FIONA, Rijkswaterstaatreporter: De Heinenoordtunnel, die wordt in 2023 en 2024 grondig gerenoveerd, maar de voorbereidingen zijn al volop aan de gang. (Mannen werken aan de tunnel.) FIONA: Daisy, de renovatie van de Heinenoordtunnel komt nu echt best wel dichtbij. Maar wat gebeurt er hier nu? Want volgens mij zijn we nu niet in de Heinenoordtunnel die in de A29 loopt. DAISY HOFMANS, omgevingsmanager Rijkswaterstaat: Nee, dat klopt. We hangen hier ventilatoren op. Dit is de naastgelegen landbouwtunnel, de tweede Heinenoordtunnel noemen we hem ook wel, en we willen dadelijk bij de afsluiting van de Heinenoordtunnel hier pendelbussen door gaan leiden en daar hangen we nu de ventilatoren voor op. FIONA: Waarom hebben jullie daarvoor gekozen? DAISY: De hinder tijdens de afsluitingen is behoorlijk groot. We hebben berekend dat er ongeveer 30.000 voertuigen van de weg af zouden moeten, willen we niet alles compleet vast hebben staan dadelijk. Daarom hebben we voor het alternatief gekozen om het OV hierdoorheen te gaan leiden. FIONA: En kunnen die bussen dan ook nog in de file komen te staan? Nee, de bussen hebben hierdoor de korte route. Dus dat is helemaal mooi. (Fiona loopt door de tunnel en kijkt rond.) FIONA: Oké, we hoorden het net al: straks gaat hier elke twee minuten een bus met passagiers doorheen. Als er iets gebeurt, dan moeten de passagiers snel en veilig de tunnel kunnen verlaten. Daar zijn bijvoorbeeld deze ventilatoren voor. Mocht er ooit brand ontstaan, dan blazen de ventilatoren de rook via één kant de tunnel uit, en zo kunnen de mensen uit de bus veilig via de andere kant de tunnelbuis verlaten. (Een zijaanzicht van de tunnel.) FIONA: Straks gaan daar dus bussen doorheen, maar wat nou als daar niet genoeg gebruik van wordt gemaakt? Wat kan er dan nog meer worden gedaan om hinder te voorkomen? DAISY: We hebben diverse maatregelen getroffen, maar het is ontzettend belangrijk dat mensen hun reisgedrag van tevoren goed bekijken: Wanneer moet ik gaan reizen? En vervolgens ook: Hoe ga ik reizen? Kan ik mijn reisgedrag aanpassen? Anders is het echt onvermijdelijk dat we enorme files gaan krijgen. Een ander alternatief is natuurlijk ook gewoon de fiets. Oké, dank je wel. FIONA: Wil je meer weten over de werkzaamheden en wat je kunt doen om hinder te beperken, bekijk dan de animatievideo. Wil je meer weten over de planning? Kijk dan op rijkswaterstaat.nl/ renovatieheinenoordtunnel. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel of bel met 0800-8002. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2022.) RUSTIGE MUZIEK DIE WEGEBT

Meer weten over de maatregelen om hinder te beperken

Wilt u meer weten over de maatregelen die we genomen hebben om de hinder te beperken tot een extra reistijd van een uur en wat u zelf kunt doen om files te vermijden? Of wilt u weten welke maatregelen onderzocht en afgevallen zijn? Bekijk dan de brochure Samen werken aan bereikbaarheid.

Wilt u weten hoe we komen tot bepaalde maatregelen? Lees dan het interview met Leonie Zeestraten, directeur Netwerkmanagement bij Rijkswaterstaat. Aan de hand van voorbeelden licht zij toe hoe afwegingen, belangen, en (on)mogelijkheden tot de best denkbare oplossingen leiden. Helaas is niet alles mogelijk of effectief.