Doelen en resultaten

De Heinenoordtunnel (A29) werd in 1969 in gebruik genomen. Sindsdien hebben we onderhoud gepleegd aan de tunnel en de technische installaties. Maar nu is de tunnel echt toe aan een grote renovatie. De installaties en systemen gaan niet lang meer mee en moeten worden vervangen. En ook de constructie van de tunnel moet grondig opgeknapt worden.

Dit doen we onder andere aan de Heinenoordtunnel

  • Vervangen van de technische installaties en het systeem voor het bedienen, besturen en bewaken van de tunnel. Deze installaties en systemen zijn nodig, zodat weggebruikers de tunnel veilig kunnen gebruiken. Zonder deze installaties moet de tunnel dicht. Lees ook het artikel: Het belang van technische installaties.
  • De tunnel heeft inmiddels een middentunnelkanaal gekregen. Dit is een afgesloten vluchtgang tussen de tunnelbuizen in. De vluchtgang is beneden, bovenin is een dienstgang met de kabels en leidingen voor de installaties en systemen. Bekijk onze video De bouw van een middentunnelkanaal .
  • We conserveren de overgangen tussen de tunnelelementen (de zogenaamde zinkvoegen).
  • Renoveren van de bestaande dienstgebouwen. De dienstgebouwen krijgen een nieuwe gevel.
  • Aanbrengen nieuwe lichtroosters en ledverlichting aan.
  • We vervangen de bekleding op de wanden en brengen daaronder brandwerende bekleding aan.
  • Aanleg nieuwe afwatering en riolering.
  • We repareren en vervangen van het beton.
  • Er komt hoogtedetectie en een afvoerweg voor te hoge voertuigen.
  • De stootplaten, onder de weg en buiten de tunnel, bij de overgang van de tunnel en de weg zijn in 2023 vervangen.
  • We asfalteren de wegen in en rond de tunnel.

Fietsbuis blijft open en bussen rijden tijdelijk ook door aangepaste Tweede Heinenoordtunnel

De naastgelegen tunnel voor (brom)fietsers en ander langzaam verkeer (landbouwverkeer), de Tweede Heinenoordtunnel, wordt nog niet gerenoveerd. Dat gebeurt over een aantal jaar. Houd daarvoor de project pagina van Tunnelrenovaties in Zuid-Holland in de gaten.

De buis voor (brom)fietsers blijft open. En we hebben de landbouwbuis van deze tunnel tijdelijk aangepast. Daardoor kunnen we die buis als de tunnel in de A29 dicht is voor de renovatie inzetten voor voor lijnbussen van Connexxion en Arriva. De buis is tijdens de dienstregeling van de bussen niet beschikbaar voor landbouwvoertuigen.

Als de tunnel in de A29 in de weekenden dicht is, rijden de bussen volgens de normale dienstregeling. Combineer het ov met de fiets. Daarmee voorkomen we extra verkeer in de Hoeksche Waard. Bij de bushaltes en op het station zijn extra voorzieningen om de fiets te stallen.

De dienstregeling kunt u raadplegen via de websites van Connexxion en 9292.

In- en uitchecken kan tegenwoordig ook met een betaalpas of uw mobiele telefoon. Een OV-chipkaart is niet meer nodig. Hoe dat werkt, leest u op de website van OVpay.

Veilig en klaar voor de toekomst

Na de renovatie, eind 2024, voldoet de tunnel aan de nieuwste en laatste veiligheidseisen en kan hij er weer tientallen jaren tegenaan. Groot onderhoud aan de technische installaties en van de civiele constructies, zoals de wanden en lichtroosters, is voorlopig niet meer nodig. Het reguliere onderhoud gaat natuurlijk altijd door.

Veiligheid staat altijd op 1!

Rijkswaterstaat werkt dagelijks aan het veilig houden van de wegen. Tijdens de uitvoering van werkzaamheden staat veiligheid voor weggebruikers en voor de mensen die aan de weg werken op de eerste plaats. We streven er daarbij naar dat de hinder zo veel mogelijk wordt beperkt, maar hinder is onvermijdelijk.

Leefbaarheid en duurzaamheid Heinenoordtunnel

Waar het kan, verduurzamen we de tunnel tijdens de renovatie. Met nieuwe ledverlichting en nieuwe lichtroosters vermindert onder andere het energieverbruik. Door een hele nieuwe energievoorziening zijn de vervuilende dieselaggregaten die voor de noodstroom zorgden bij stroomuitval niet meer nodig.

Daarnaast kijken we of er materialen uit de tunnel komen die we kunnen hergebruiken of recyclen. En of we met bijvoorbeeld zonnepanelen en/of een windmolens energie kunnen opwekken. De ventilatoren die tijdelijk in de Tweede Heinenoordtunnel hangen, komen uit een andere tunnel waar ze niet meer nodig waren. Slim hergebruik van materiaal dus.

In de volgende video ziet u de omschakeling van de energievoorziening in oktober 2022.

(Beeldtekst: Nieuwe energievoorziening voor Heinenoordtunnel, van 4 voedingen naar 2. Fiona:) LEVENDIGE MUZIEK FIONA: Het is bijna 12 uur 's nachts. En iedereen hier is op weg naar de Heinenoordtunnel. Die wordt namelijk in 2023 en 2024 volledig gerenoveerd. Maar de voorbereidingen, die worden nu al getroffen. En dat gebeurt dus allemaal 's nachts, zodat wij overdag zo min mogelijk hinder daarvan ondervinden. Succes, hè! (Gehuld in oranje veiligheidskleding en met een witte helm op loopt Fiona naar een man:) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER Theo, wat gebeurt hier vannacht? THEO VAN MARIS: Dan gaan we, de voeding gaan we beetpakken als eerste. Het kloppend hart van de tunnel, zeg ik dan altijd. We hebben hier te maken met vier voedingen en noodstroomaggregaten die op diesel draaien. En we gaan terug naar twee voedingen zonder dieselaggregaten. Je gaat over naar een nieuwe energievoorziening. Wat was er mis met de oude? Nou, op zich was er niks mis met de oude. Maar we gaan hier alle tunneltechnische installaties vervangen. Ja, en dat was de aanleiding om de energievoorziening ook beet te pakken. En noodstroomaggregaten gebruiken dus diesel. En daar willen we vanaf, en dat kan. Ja, en je zei het al, jullie gaan dus van vier punten naar twee punten. Is dat dan aan de noord- en de zuidkant? Ja, dat heb je goed gezien. We voeden dan de Heinenoordtunnel vanaf de noordzijde en als de voeding van de noordzijde uitvalt, gaan we automatisch over op de voeding van de zuidzijde. Kijk, dus dat vangt elkaar mooi op. Maar wat nou als allebei de kanten tegelijkertijd uitvallen? Nou, die kans is wel heel klein. Maar ook daar hebben we rekening mee gehouden. Als dat gebeurt, dan blijven de computersystemen op de batterijen draaien. De wegverkeersleider krijgt een signaal dat de voedingen zijn uitgevallen, en dan heeft hij de tijd om de tunnel af te sluiten. Kijk, zodat iedereen veilig de tunnel kan verlaten en niemand er meer in komt. En dan hopen we dat zo snel mogelijk de voeding terugkeert, dat we weer naar een normaal bedrijf kunnen en dat de tunnel weer open kan. (Fiona en een andere man lopen op een snelweg.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER Jan, een hele nieuwe energievoorziening klinkt ingewikkeld. Wat komt daar allemaal bij kijken? JAN HOLSTEIJN: Minimaal twee maanden voorbereiding. Onder andere een gestuurde boring, er is een buis onder de oude Maastunnel gemaakt. Nieuwe hoogspanningskabels. We hebben inkoopstations, een voorziening waar de energieleverancier binnenkomt met zijn kabel, zet twee transformatoren neer en we leggen de kabel naar de tunnel. Die hebben we de afgelopen week getest, zodat we vanavond kunnen schakelen en om kunnen gaan. Jeetje, dus helemaal een nieuwe buis die onder de Maas door loopt. Maar wat gaan we er nou van merken als straks alles wordt omgezet? Als het goed is, merken we er niks van. Want hier staat een dieselaggregaat. Op het moment dat wij de spanning van de tunnel af halen, start het aggregaat direct op en neemt de tunnel over. En dan draaien we op een noodstroomaggregaat. Dus geen flikkerende lampjes en zo? -Nee. Als wij ons werk goed hebben gedaan, en daar ga ik van uit, want alles is getest, dan lopen we rustig de tunnel in met volle licht. We gaan het zien. -Ja. (Een man opent een deur met een badge. Fiona volgt hem in een verlichte ruimte.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER FIONA: Marco, hier gaat het straks gebeuren. Is het niet ook een beetje spannend? MARCO DRAAK: Ja en nee. Als je de voorbereiding maar goed hebt gedaan, dan valt het mee. Maar ja, spannend. Het is apparatuur, die is allemaal ver over de levensduur. Ja, we hebben het wel getest. Maar het kan altijd fout gaan, het blijft techniek. Ja, precies. Maar die kans is heel klein. -Die kans is klein. Oké. Nou, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Ik ga terug naar de tunnel. (In de tunnel zijn mensen druk aan het werk.) Kom 's kijken. -Wat is er? We zijn succesvol omgeschakeld naar de nieuwe energievoorziening. Is het gelukt? -Alle lichten blijven branden. Alles brandt nog. -Geweldig. Het is dus helemaal goed gegaan. Het licht brandt nog en ze blijven branden. Top gedaan. (Fiona loopt met Jan in de tunnel.) Jan, de echte tunnelrenovatie, die is in 2023 en 2024. En waarom dan nu al die nieuwe energievoorziening? Dat doen we om ruimte te gaan maken in de oude dienstgebouwen, daar zit de bediening. Die gaan we leegmaken, daar komen de nieuwe installaties in te staan. En dat kunnen we op deze manier doen. -Je bent aan het opruimen? En ruimte aan het maken voor de nieuwe installaties die er in '23, '24 in gaan, ja. Hé, en wat gebeurt hierachter allemaal? Daar doen we een thermische hechtproef. -Een thermische hechtproef? Ja, een thermische hechtproef. We warmen op tot 1.350 graden. 1.350 graden? -Ja. Dan moeten we maken dat we wegkomen. Ja, lijkt me wel verstandig, ja. -Oké, maar voordat we dat doen, kun je me nog vertellen wat er nog meer gebeurt vannacht? We doen een proef met de barriers, de betonnen constructie aan het weghalen, om te zien hoelang dat duurt, kunnen we daar weer de planning op gaan maken. We zijn met ventilatoren bezig, die worden vervangen. En ja, een stuk echt aan het voorbereiden en aan het onderzoeken hoe we straks snel en goed voorbereid de tunnel in kunnen. FIONA: Een hoop verschillende dingen. En je kan daar ook allemaal van leren voor de volgende afsluitingen. Een soort lessons learned die we hier nu doen, ja. Wil je meer weten over de renovatie? Bekijk dan de animatievideo 'Wat gaan we doen en wanneer?'. En kijk ook op rijkswaterstaat.nl/ renovatieheinenoordtunnel. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Ga naar: rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2022.)

Efficiënter beheer en onderhoud

De bediening, besturing en bewaking (3B) van bruggen, tunnels of sluizen gebeurt met veel verschillende systemen en installaties. Ze zijn allemaal net iets anders. Bij de renovatie van de Heinenoordtunnel wordt voor het eerst een standaard en herbruikbaar systeem ontwikkeld en toegepast.

Door de toepassing in de Heinenoordtunnel doen we ervaring op met het standaardiseren van systemen in tunnels en onderzoeken we de optimale wijze van standaardiseren van 3B functionaliteiten in tunnels.

Door zoveel mogelijk dezelfde installaties en systemen te gebruiken, kunnen we in de toekomst werkzaamheden en het onderhoud efficiënter uitvoeren. En kunnen storingen sneller worden opgelost. Dat betekent minder hinder voor de weggebruiker, omdat de afsluitingen korter duren. Voor Rijkswaterstaat betekent dit dat de bediening op afstand eenvoudiger wordt en de kosten voor beheer en onderhoud lager.

Omvangrijke vervangings- en renovatieopgave Rijkswaterstaat

De renovatie van de Heinenoordtunnel is onderdeel van de totale vervangings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat. Bij deze opgave vervangen, renoveren of waar mogelijk verduurzamen we de komende jaren viaducten, tunnels en bruggen, die aan het einde van hun (technische) levensduur zijn.

De Heinenoordtunnel is de 1e tunnel in Zuid-Holland die in dit kader gerenoveerd wordt. Renovatie van andere tunnels, bruggen en wegen in Zuid-Holland volgen. Lees meer hierover op de pagina Samen werken aan bereikbaar Zuid-Holland.

Wilt u meer weten over tunnels, de tunnelwet en maatregelen in tunnels? Bekijk het tunneldossier.