Nieuwsbericht

Vooruitblik vernieuwing station Amsterdam-Zuid

Gepubliceerd op: 28 september 2021, 12.46 uur - Laatste update: 28 februari 2023, 10.29 uur

Voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam-Zuid liggen inmiddels 3 delen van het dak op hun plek, onder de sporen. De bouwplaatsen zien er opgeruimd uit, maar schijn bedriegt. Een vooruitblik op de komende werkzaamheden.

De reiziger merkt er nog niet veel van, maar er zijn al flinke stappen gezet naar de bouw van de 2e passage van station Amsterdam-Zuid: de Brittenpassage. Na een reusachtig deel van het dak dat in november 2019 op zijn plek is geschoven, volgden in augustus 2021 nog 2 delen. Hoe nu verder? Kort samengevat: eerst ruimte maken, dan gaan bouwen met vele km betonijzer en honderden kubieke m beton. En vervolgens de dakdelen naar hun plek schuiven.

Zuidasdok geeft een overzicht van de werkzaamheden tot en met 2023. Let op: dit is een overzicht met de kennis van nu. Op dit moment licht Zuidasdok, samen met de aanneemcombinatie Nieuw-Zuid, het uitvoeringsplan door. Nieuw-Zuid kreeg eind augustus 2021 de opdracht voor vernieuwing van station Amsterdam-Zuid. Er kunnen dus nog wijzigingen komen in de planning.

November 2021: metrosporen

Tussen de metrosporen is een veel groter werkterrein nodig dan nu beschikbaar is. Om die extra ruimte mogelijk te maken begint Zuidasdok al in november 2021. In 4 weekenden worden wissels tussen de metrosporen geplaatst: 13-14 november, 27-28 november, 4-5 december en 18-19 december 2021. Met deze wissels kunnen metro’s flexibeler van het ene naar het andere spoor rijden en kan er een verbindingsspoor vervallen. Dit verbindingsspoor loopt precies over het werkterrein. Tijdens de werkzaamheden is beperkt metroverkeer mogelijk. In het weekend van 27-28 november zet GVB vervangende bussen en trams in.

Voorjaar en zomer 2022: verplaatsen metroperrons

Zuidasdok maakt dus werkruimte door het weghalen van een verbindingsspoor. Daarnaast worden metroperrons en de sporen van de Noord/Zuidlijn (lijn 52) circa 20 m verplaatst, richting de Beethovenstraat – en zelfs gedeeltelijk over de Beethovenstraat heen. Dit levert ruimte op om de huidige passage van het station, de Minervapassage, te kunnen vernieuwen.

De metroperrons worden ook verhoogd. De sporen moeten namelijk omhoog, omdat de nieuwe Minervapassage hoger wordt dan nu. De treinsporen die boven de Minervapassage lopen, liggen wel al hoog genoeg, maar de metrosporen niet (kijk eens goed als u door de Minervapassage loopt). Deze werkzaamheden voert Zuidasdok uit in het weekend van 21-22 mei 2022 en tussen 16-22 juli 2022.

De metrosporen van Amsterdam Zuid...

Juli 2022: rijbaan A10 afgesloten

Het werkterrein tussen de metrosporen ter hoogte van de Brittenpassage is dan groot genoeg gemaakt. Direct daarna volgt een grote klapper: van 23 juli t/m 2 augustus 2022 werkt Zuidasdok 11 dagen achtereen aan funderingen voor de dakdelen van de Brittenpassage. Dit werk heeft grote gevolgen voor reizigers. In deze periode zijn de treinsporen 1 en 2 uit dienst en is de zuidelijke rijbaan van de snelweg A10 afgesloten (dus richting knooppunt Amstel). In het najaar van 2022 volgen nog meer weekenden waarin treinen en metro’s niet of beperkt rijden.

Najaar 2022: start bouw 4 dakdelen bouwen

Vanaf september 2022 begint op verschillende locaties de bouw van maar liefst 4 dakdelen: 3 voor de Brittenpassage en een voor de Minervapassage. Eerst aan de zuidkant van de A10, langs de Arnold Schönberglaan. Op deze locatie bouwde Zuidasdok in 2019 al het 1e dakdeel voor de Brittenpassage. Dat ligt nu onder de treinsporen 2 en 3 (zie het kaartje hieronder: T2/T3). Nu worden hier 2 dakdelen gebouwd: voor onder treinspoor 1 (T1) en alvast voor de 2 extra treinsporen die station Amsterdam-Zuid in de toekomst krijgt (T6/T5). Niet alleen aan de zuidkant van de A10 bouwt Zuidasdok dakdelen. Vanaf oktober 2022 wordt ook tussen de metrosporen gebouwd: 2 dakdelen voor onder de metrosporen 3 en 4 (M3/M4). Het ene dakdeel is bedoeld voor de Brittenpassage, het andere voor de Minervapassage.

Maart 2023: bouw- en sloopwerk Minervapassage

Vanaf maart 2023 bouwt Zuidasdok tussen de metrosporen nog een 5e dakdeel voor de nieuwe Minervapassage. Dit deel moet onder metrospoor 1 (M1) komen. Het wordt een flinke uitdaging. Want om op deze plek een nieuw dakdeel te plaatsen, moet het bestaande dakdeel worden afgebroken. Voor het eerst wordt dan op een plek gewerkt waar trein- en metroreizigers komen. Die gaan er flinke hinder van ondervinden.

Let op: de data in dit kaartje kunnen nog wijzigen.

Voorjaar/zomer 2023: het grote schuiven

Als al dit werk is gedaan, kunnen dakdelen die klaarliggen naar hun plek worden geschoven. In maart 2023 gaat het om een dakdeel onder de metrosporen 3 en 4 boven de Minervapassage. In juli 2023 is het dakdeel voor metrospoor 1 aan de beurt. Het dakdeel onder de metrosporen 3 en 4 dat boven de Brittenpassage komt, hoeft niet verplaatst te worden. Dankzij de ruimte die gemaakt is, kan dit deel gebouwd worden op zijn definitieve plek.

Op de andere bouwlocatie, langs de Arnold Schönberglaan, liggen in 2023 de dakdelen te wachten voor treinspoor 1 en de 2 extra treinsporen. Die schuift Zuidasdok tijdens het Hemelvaartweekend 2023 naar hun plek. Daarvoor moet niet alleen het treinverkeer worden stilgelegd, ook de zuidelijke rijbaan van de A10 moet dicht en worden afgegraven.

En daarna

Daarmee is het nog lang niet klaar. De nieuwe Brittenpassage moet uiterlijk in 2027 af zijn. De vernieuwde Minervapassage uiterlijk in 2031.