Interview

Werken op grote hoogte: heel gewoon voor kraanmachinist Freddy Langstraat

Gepubliceerd op: 10 juli 2025, 10.05 uur

Bij het herstel van de Prinses Margriettunnel zijn veel specialisten aan het werk. Senior funderingsspecialist Freddy Langstraat, medeverantwoordelijk voor het aanbrengen van de nieuwe grond- en wandankers in de tunnel, was 1 van hen. Dat deed hij als machinist vanuit de cabine van 1 van de grote boorstellingen in de tunnel.

De wandankers bracht hij zelfs aan op een stellage van 12 m boven de grond. Dit maakte het werk aan de Prinses Margriettunnel ook voor de ervaren Langstraat een bijzondere ervaring.

Van kinds af aan

De in Vlaardingen woonachtige Langstraat ging als kind weleens mee naar het werk van zijn vader. Die was eveneens werkzaam in de funderingstechniek als kraanmachinist. Langstraat: ‘Doordat ik met mijn vader mee kon, werd mijn interesse voor dit vak gewekt. Het is dan ook niet vreemd dat ook ik uiteindelijk voor dit werk koos, ondanks een uitstapje van een paar jaar in de horeca als kok.’

Een bak aan ervaring

Inmiddels is Langstraat alweer 30 jaar werkzaam in de funderings- en grondtechniek. Hij is daarmee 1 van de meest ervaren medewerkers van aannemer Van Hattum en Blankevoort. Ervaring die we goed konden gebruiken bij een monsterklus als deze. Tijdens het herstel van de Prinses Margriettunnel werd er namelijk tegen de waterdruk in gewerkt door middel van een sluisjesmethode.

Deze methode was nog nooit eerder op deze schaal toegepast. ‘Ik mocht samen met andere collega’s meedenken over het optimaliseren van deze boormethode en het verbeteren van het productieproces. Deze betrokkenheid zorgde er mede voor dat ik deze klus erg interessant vond.’

Generatie op generatie

Langstraat was niet de 1e in de familie die aan deze tunnel werkte: ‘Mijn vader werkte mee aan het slaan van de palen bij de bouw van de Prinses Margriettunnel in de jaren zeventig. Het is dus bijzonder dat ik een kleine 50 jaar later een bijdrage mocht leveren aan het herstel van de fundering.’

Wat het extra bijzonder maakte, is dat er binnen 1 team over een langere periode werd samengewerkt. Langstraat: ‘Meestal vlieg ik in bij nieuwbouwprojecten om slechts een aantal funderingspalen aan te brengen om vervolgens weer door te gaan naar een volgende klus. Hier waren we met meerdere ploegen actief om honderden grond- en wandankers aan te brengen. Ik werkte 4 dagen op, 4 dagen af, samen met mijn collega’s in weer en wind aan een spoedig herstel van de tunnel.’

Blik van boven

Vanuit zijn cabine van de boorstelling had Langstraat goed zicht op het verkeer dat tijdens het werk aan de tunnel gewoon kan passeren. ‘Op veel projecten is alles ruim afgezet en heb je nauwelijks hinder van de omgeving. Tijdens het herstel van de Prinses Margriettunnel was dat wel anders. Hier passeerde het verkeer op korte afstand en zeker in het begin was dat even wennen. Maar dankzij de betonnen barrières was de veiligheid van zowel de medewerkers als de weggebruikers gegarandeerd.’