Interview

Julianakanaal: hard werken en laatste puntjes op de i zetten

Gepubliceerd op: 10 juli 2025, 15.55 uur

Het Julianakanaal is sinds 11 april 2025 weer in gebruik voor de scheepvaart. Al bijna 3 maanden zijn we weer getuigen van het vertrouwde beeld van voorbijvarende schepen in Berg aan de Maas en Obbicht. Momenteel zetten we de laatste puntjes op de i.

Anna Steenbergen, omgevingsmanager bij aannemer Van den Herik kijkt terug op de afgelopen maanden: ‘Sinds de opening op 11 april, zijn we druk bezig geweest met het verder afbreken van de tijdelijke dam. Eind april was die helemaal verdwenen en vanaf dat moment was het kanaal weer als vanouds in gebruik.'

'Met 2 beschikbare kolken in Sluis Born en genoeg ruimte voor zowel beroepsvaart als recreatievaartuigen.'

Nette grasmat met stevige wortels

1 van de grote klussen die Van den Herik nu uitvoert is het aanleggen van de nieuwe inspectiepaden. Dat zijn geen officiële wandel- of fietspaden, maar mensen mogen er wel gebruik van maken. ‘We begonnen de aanleg aan de westkant van het kanaal,' vertelt Steenbergen.

‘Daar zijn de strak geasfalteerde paden sinds half mei alweer opengesteld. De grasmat op de oevers is ook netjes ingezaaid. De komende weken doen we er nog extra graszaad bij, zodat de wortels net wat dieper en steviger in de grond komen.’

Waarom hier niet voor een leuk bloemenmengsel is gekozen? ‘Op de oevers van een vaarweg is het veel beter om te kiezen voor een speciaal dijkenmengsel dat diep wortelt’, antwoordt Steenbergen. ‘Zo spoelen de dijken niet uit bij heftige regen.’

Van den Herik blijft tot eind 2025 verantwoordelijk voor het onderhoud van de nieuwe grasmat.

Zand erover

Aan de inspectiepaden aan de oostkant zijn we nog volop aan het werk. Onlangs is het hele stuk tussen de kegelwachtplaats en de brug van Obbicht weer netjes geasfalteerd. Van den Herik vult momenteel de bermen met extra zand, zodat de dijk weer netjes aansluit op het pad.

Half juli 2025 kunnen ook deze inspectiepaden weer open.

Grondafvoer

Tijdens het hele project ontstonden langzaamaan grote bergen grond in de depots langs het drooggezette kanaal. Al deze ontgraven grond voeren we af. Daarvoor liggen er sinds half april meerdere pontons in de vaarweg. ‘Die maken het mogelijk om de schepen vlot en veilig te laden met de afgegraven grond,' geeft Steenbergen aan.

‘Er is een speciale laad- en losbrug bij elk ponton aanwezig, zodat dumpers gemakkelijk op en af kunnen rijden om hun grond in het schip te kiepen.' In totaal vullen de vrachtwagens per dag 6 schepen met grond. De bestemming van de grond is Trierveld, een locatie van Consortium Grensmaas.

Zij kunnen deze grond goed gebruiken om er openingen mee te dichten die ontstaan na het afgraven van grind. Projecten in dezelfde regio werken altijd graag samen als het gaat om het inzetten van afgegraven grond. Zo blijft zogenaamde gebiedseigen grond daar waar hij thuishoort.

Daarnaast legt de grond nu een route af naar een project in de buurt, waardoor de uitstoot van CO2 beperkt blijft.

Vruchtbare grond

In september 2025 verwachten we dat alle grond is afgevoerd. De percelen die zo lang dienstgedaan hebben als verzamelpunt voor alle materialen en bergen met stenen zijn dan niet meer nodig.

Steenbergen vertelt: ‘In het najaar starten we met het herinrichten van deze depottereinen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we de grond weer voorzien van de zorgvuldige bewaarde toplaag (de vruchtbare teelaarde in de bovengrond) zodat de boeren straks weer vooruit kunnen.'

21 juli 2025 start afbreken transportbrug

Ook de transportbrug bij de Obbichterweg, waarover maandenlang zoveel dumpers af en aan reden, is niet meer nodig. Vanaf 21 juli 2025 gaat de Obbichterweg voor 3 weken dicht zodat we de brug af kunnen breken. We hebben bewust gewacht met dit werk om rekening te houden met de afsluiting van de Kempenweg.

Rustigere werkomgeving

Steenbergen is nog steeds elke dag aan het werk in de keet. Maar er is wel veel veranderd. ‘Mijn werkdagen tijdens de periode dat het kanaal droog stond waren leuk, maar heel intensief. Sinds de ingebruikname heb ik nog steeds veel te doen maar de echte hectiek, zoals die er was in die hoogtijdagen, is wel voorbij.'

'Ik mis het soms een beetje. Het is een stuk rustiger in de keet, maar we werken hard om de laatste werkzaamheden uit te voeren. De buurt moest ongetwijfeld ook even wennen aan de rust die is weergekeerd nu het kanaal in gebruik is.'

'Maar als ik door het raam van de keet kijk, zie ik de inmiddels voor mij zo bekende buurtbewoners regelmatig genietend wandelen op het inspectiepad.'