A15

Aanpak Botlekbrug

De Botlekbrug in de A15, een van de grootste hefbruggen in Europa, is voor de havens en de Maasvlakte een belangrijke schakel voor weg-, spoor- en scheepvaartverkeer. De brug ligt in een regio die zeer belangrijk is voor onze economie en waar veel mensen werken. De brug is in 2015 opengesteld.

Continu monitoren we de werking van de brug, voeren we maandelijks (preventief) onderhoud uit en als dat nodig is, dan vervangen we (preventief) onderdelen. Ondanks alle maatregelen en het preventieve onderhoud is een storingsvrije brug niet mogelijk. Iedere beweegbare brug blijft ‘een machine’ waarbij technische storingen of een technisch defect nooit helemaal te voorkomen zijn. Dat geldt dus ook voor de Botlekbrug.

We doen er natuurlijk alles aan om storingen te voorkomen. En als er sprake is van een storing of defect, zorgen we ervoor dat we die zo snel mogelijk verhelpen. Zo blijft de overlast voor de gebruikers tot een minimum beperkt.

Kans op storing

Een beweegbare brug, zoals de Botlekbrug, is technisch gezien complex en is in principe een grote machine die kan haperen. Zeker in combinatie met intensief gebruik en een grote en zware dubbele hefbrug. De Botlekbrug heeft een totale lengte van 1.200 m, de 2 hefdelen wegen 5.000 ton per hefdeel en de brug gaat meer dan 6.000 keer per jaar, en gemiddeld zo’n 20 keer per dag, open. Helemaal storingsvrij zal de brug nooit zijn.

Minder openingen dan bij de oude brug

Doordat de brug nu 14 m hoog is, is het aantal brugopeningen, ten opzichte van oude situatie, gedaald van gemiddeld 50 naar 20 per dag. Meer schepen kunnen de brug passeren zonder dat de brug voor hen open moet. Dat betekent minder hinder voor het wegverkeer.

Voor grote (zee)schepen moet de brug nog steeds open. Grote (zee)schepen zijn ook afhankelijk van de waterstand om de brug veilig te kunnen passeren. En omdat ze niet kunnen afremmen en bij de brug niet voor anker kunnen gaan, hebben de schepen voorrang op het wegverkeer. Ook in de spits.

Soms blijven de slagbomen langer dicht en blijft de brug geheven. De brugwachter kiest hiervoor als de tijd tussen 2 brugopeningen minder dan 5 minuten zou worden. De tijd is dan te kort om het verkeer (ook (brom)fietsers of voetgangers) op tijd en veilig de brug over te laten gaan. De brug moet namelijk vrij zijn van verkeer om deze te kunnen openen. Omdat de grote (zee)schepen niet kunnen afremmen of voor anker kunnen gaan, blijft de brug openstaan als er een schip gepasseerd is en een ander schip de brug nadert. Het risico op een aanvaring van de brug is te groot als de brug dan dicht zou gaan.

De brug moet op tijd open zijn om aanvaringen te voorkomen. Meer weten? Bekijk onderstaande video 'O, zit dat zo! Botlekbrug'.

(Beeldtitel: O, zit dat zo! Een animatie. Om zes uur 's avonds staan auto's stil voor een brug die opengaat. Voice-over:) LEVENDIGE MUZIEK EEN BELSIGNAAL VOICE-OVER: Ja, en nu hoor ik jou denken maar er komt toch helemaal geen schip aan? Nou, jawel, hoor. Kijk maar. (Een schip nadert.) Kijk, dit schip is zo groot dat het niet zomaar kan stoppen. Het vaart daarom tegen de stroom in. Het tij is goed, dus het schip moet nu de brug passeren. Anders kan het zomaar twaalf uur duren tot het tij gunstig is. Want als de brug halverwege blijft steken moet het schip tijd hebben om een aanvaring te voorkomen. Het heeft daarom voorrang op het wegverkeer, zelfs in de spits. Dat betekent dat we moeten wachten. Maar dat scheelt wel een hoop vrachtwagens. Dit schip kan namelijk zo'n duizend containers vervoeren. En dat is niet niks. (De kapitein knipoogt. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2019.)

Aanpak storingen Botlekbrug

Om storingen zoveel mogelijk te voorkomen monitoren we de werking van de brug en het functioneren van de installaties en systemen. Ook voeren we meerdere keren per jaar groot en klein (preventief) onderhoud uit.

Als er zich een storing voordoet proberen we deze uiteraard zo snel mogelijk op te lossen.

Aanrijdingen slagbomen

Ook kan verkeer de brug niet meer gebruikt worden doordat de slagbomen eraf worden gereden. Dat is dus geen technische storing. Dit gebeurt meerdere keren per jaar (sinds de openstelling al meer dan 80 keer).

Er is geen oorzaak te achterhalen van het aanrijden van de slagbomen. Bij slagboomaanrijdingen hebben we gekeken of de procedure voor het openen van de brug, en dus het sluiten van de slagbomen, juist gevolgd is. Daar hebben we geen afwijkingen geconstateerd.

Het sluiten van de slagbomen, en openen van de brug om schepen te kunnen laten passeren, gaat volgens de vooraf vastgestelde standaardprocedure, met een voorwaarschuwingssysteem. Er zijn voldoende signalen die aangeven dat de brug geheven gaat worden en er is voldoende tijd voor het wegverkeer om rekening te houden met een brugopening en te kunnen stoppen voor de slagbomen.

Op het moment dat de slagbomen ‘aangereden’ zijn, is in de meeste gevallen geen bediening van de brug meer mogelijk. De brug is dan gestremd en de slagbomen moeten dan vervangen worden. Dit zorgt ervoor dat er files ontstaan en er ook hinder is voor (brom)fietsers en de scheepvaart.

We doen er alles aan om de brug zo snel mogelijk weer beschikbaar te hebben voor het weg- en scheepvaartverkeer. Zo liggen er bij de brug altijd reserve slagbomen klaar.

Storingsvrije brug is niet mogelijk

De enorme afmetingen en het gewicht, de complexiteit van de aanwezige techniek, de combinatie van spoor- en wegverkeer, het groot aantal keren dat de brug per dag opengaat voor schepen en de hoge snelheid waarmee de brugdekken op en neer gaan, maken dat de Botlekbrug niet alleen uniek is, maar helaas ook storingsgevoelig is.

Wat een normaal aantal storingen voor een brug is, is niet aan te geven. Wat een toelaatbaar aantal storingen is, is afhankelijk van de brug zelf. Daarom is er niet 1 norm vast te stellen.

Lees meer over de spoor- en langzaamverkeerverbinding

Storingscijfers

De Botlekbrug gaat gemiddeld 6.000 keer per jaar open.

20172018201920202021202220232024 tot juni
Totaal aantal storingen3419231537442910
Hinder voor wegverkeer161318122544geen
Hinder voor scheepvaart33191614241134
Hinder voor spoorverkeern.v.t.n.v.t.n.v.t.n.v.t.7292910

Beschikbaarheid brug

De tijd dat de brug beschikbaar is voor het wegverkeer varieert per jaar. Dit hangt af van hoeveel schepen moeten passeren om naar de havens of zee te gaan. Ook hangt het af van het onderhoud aan de brug en het aantal storingen. De beschikbaarheid voor het wegverkeer ligt gemiddeld rond de 85%. Als de brug niet beschikbaar is, dan komt dat door:

  • reguliere brugopeningen (12% van de tijd)
  • gepland onderhoud (2% van de tijd)
  • storingen (0,2% van de tijd)

De beschikbaarheid voor het scheepvaartverkeer ligt gemiddeld rond 97% van de tijd. Als de brug niet beschikbaar is, is dat vanwege onderhoud (zo’n 2%) en vanwege storingen.

Vervanging omloopwielen

In 2018 zijn alle 64 omloopwielen, waarmee de brug omhoog en omlaag gaat, vervangen. Met de omloopwielen zelf was niets mis. Dat alle 64 omloopwielen toch vervangen zijn, had te maken met de constatering in 2017 dat de lagers niet naar behoren functioneerden. Dit zou in de toekomst tot ernstige, langdurige storingen kunnen leiden.

In 2018 is besloten om alle 64 omloopwielen inclusief lagers te vervangen. A-Lanes A15 is hiermee in april 2018 gestart. De laatste 4 omloopwielen zijn in het weekend van 13 oktober 2018 vervangen.

De omloopwielen zitten bovenin de heftorens van de brug, op ongeveer 50 m hoogte. Een omloopwiel met lager weegt ongeveer 16 ton. Over de omloopwielen lopen de balanskabels die de verbinding vormen tussen het beweegbare gedeelte van de brug en de beide contragewichten. Dit betekent dat de omloopwielen permanent het volledige gewicht van de beweegbare brugdelen en contragewichten (circa 10.000 ton per doorvaartopening) moeten dragen.

Video vervangen omloopwielen

Het omloopwiel wordt van 50 m hoogte op de dieplader getakeld die klaar staat. De dieplader met het oude omloopwiel rijdt weg. De dieplader met het nieuwe omloopwiel komt achteruit aanrijden. De dieplader met het nieuwe wiel is in positie. Het wiel wordt aan de kabels van de hijskraan bevestigd. Het wiel wordt klaargemaakt voor plaatsing in de brughefinstallatie. Het nieuwe omloopwiel wordt 50 meter omhoog getakelden in de behuizing boven op de heftoren gemanoeuvreerd. De werkzaamheden zijn afgerond, de brug is weer open voor verkeer.

Sms 'BBRUG AAN' naar 3669

Communicatie

De hinder die ontstaat bij storingen beperken we door zo snel mogelijk de weggebruikers te informeren. We doen dit door:

  • direct omleidingen in te zetten
  • te zorgen voor een goede communicatie naar de (vaar)weggebruikers, via een gratis sms-service, X en berichtgeving via verschillende media

In de toekomst krijgen weggebruikers via hun navigatiesysteem up-to-date informatie over verwachte brugopeningen en eventueel optredende storingen. Hier werken we hard aan.

Scheepvaartverkeer wordt bij storingen geïnformeerd door een Bericht aan de Scheepvaart (BAS) en marifoon.

Sms-service

Bij storingen van de Botlekbrug met effect op het wegverkeer brengen we u direct op de hoogte via onze gratis sms-service. Meld u aan door BBRUG AAN te sms'en naar 3669.

Het kan zijn dat u geen gebruik kunt maken van servicenummers, omdat deze voor uw mobiele telefoon geblokkeerd zijn. Wij kunnen hier helaas niets aan doen. We adviseren u om ons op Twitter te volgen, daar worden de afsluitingen en stremmingen ook aangegeven.

Door BBRUG STOP te sms’en naar 3669 stopt de sms-service.

Over de brug

De Botlekbrug voor zowel spoor- als wegverkeer ligt over de Oude Maas, een belangrijke hoofdvaarweg met veel (zee)scheepvaartverkeer. De brug is sinds november 2015 in gebruik voor het wegverkeer in beide richtingen. De brug vervangt de oude Botlekbrug, die in 2017/2018 gesloopt is.

Doordat de doorvaarthoogte van de nieuwe brug 6 m hoger is dan de doorvaarthoogte van de oude Botlekbrug, hoeft de brug minder vaak open (per dag gemiddeld 30 keer minder). De brug heeft 2 rijbanen met in plaats van 1 rijstrook 2 rijstroken per richting voor wegverkeer. Daarnaast is er op de brug ook een goederenspoorlijn en een aparte verbinding voor (brom)fietsers en voetgangers.

Feiten en cijfers:

  • De nieuwe Botlekbrug is een van de grootste hefbruggen in Europa. Een dubbele hefbrug met een totale lengte van 1.200 m, met 2 hefdelen van 5.000 ton per hefdeel.
  • De hefdelen worden in balans gehouden door 4 contragewichten (2 per hefdeel) met elk een gewicht van 2.500 ton. Hierdoor is het mogelijk een brugdeel te heffen en te laten dalen in 2 ongeveer minuten. Dat is voor zo’n grote brug uniek.
  • Een reguliere brugopening, vanaf het sluiten tot het openen van de afsluitbomen, duurt gemiddeld 11 minuten, maar is afhankelijk van het aantal schepen dat de brug moet passeren.
  • De brug gaat gemiddeld 20 keer per dag open. Dat is ongeveer 1 keer per 1,5 uur. De oude Botlekbrug ging 50 keer per dag open.
  • De doorvaarthoogte van de brug is 14 m NAP als deze dicht is en ruim 45 m NAP als deze open is. Onder de dichte brug door kunnen meer schepen varen dan voorheen.
  • Er zijn gemiddeld 6.000 brugopeningen per jaar en gemiddeld 20 per dag.

De doorvaarthoogte van de nieuwe brug is 14 m als deze dicht is

Nu we een brug hebben met 2 hefdelen, kunnen schepen de brug van 2 kanten tegelijk passeren (iedere vaarrichting door een hefdeel). Op deze wijze draagt de nieuwe Botlekbrug bij aan een betere doorstroming op zowel weg als water.