A12: onderhoud Galecopperbrug bij Utrecht - vervangen tuien richting Arnhem

Waarom

  • Zoals elke brug heeft de Galecopperbrug onderhoud nodig.
  • De stalen kabels (tuien) van de Galecopperbrug richting Arnhem naderen het einde van hun levensduur. Deze worden vervangen.
  • De tuien van de Galecopperbrug richting Den Haag hoeven niet te worden vervangen.

Alle doelen en resultaten

Hoe

vervangen tuien Galecopperbrug richting Arnhem

Tuibrug

De Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in de snelweg A12 bij Utrecht is de op 1 na drukste brug van Nederland. Dagelijks passeren hier 220.000 voertuigen. De Galecopperbrug is een zogeheten tuibrug, waarbij het brugdek via stalen kabels (tuien) is opgehangen aan hoge torens (pylonen). Om de brug ook in de toekomst veilig te houden voeren we tot midden 2025 onderhoud uit richting Arnhem.

Dat is nodig, want door groei van het steeds zwaardere vracht- en autoverkeer is de belasting van de brug de afgelopen decennia flink toegenomen. Daarnaast vertonen de tuien van de brug richting Arnhem roestvorming. Ze naderen het einde van hun levensduur en worden vervangen.

Heb ik last van de werkzaamheden?

De brug blijft tijdens de werkzaamheden grotendeels in gebruik, maar moet helaas ook regelmatig worden afgesloten voor het verkeer. Daarom verwachten we verkeershinder. De rijstroken van de hoofdrijbaan en parallelbaan richting Arnhem zijn tijdens de werkzaamheden de gehele periode versmald en er geldt een maximumsnelheid van 70 km/h.

Bovendien is oprit Nieuwegein (16) richting Arnhem de gehele periode afgesloten voor het verkeer. In afstemming met onder andere gemeenten en bedrijven onderzoeken we hoe we de hinder zoveel mogelijk kunnen beperken.

Verkeer richting Den Haag heeft geen last van de werkzaamheden. De tuien van de Galecopperbrug richting Den Haag zijn de komende jaren niet aan vervanging toe.

Alle hinder en maatregelen

Animatie: Onderhoudswerkzaamheden tuien Galecopperbrug

In deze korte animatievideo leggen we uit waarom onderhoud aan de Galecopperbrug nodig is. We laten zien hoe we het werk uitvoeren én wat dit betekent voor het verkeer dat van de brug gebruikmaakt.

Beeldtitel: Onderhoudswerkzaamheden tuien A12 Galecopperbrug bij Utrecht Voice-over: De Galecopperbrug in de A12 bij Utrecht is de op één na drukste brug van Nederland. <220.000 voertuigen per dag.> Voice-over: Zoals elke brug, heeft hij onderhoud nodig om veilig te blijven. Van 2022 tot begin 2024 voeren we daarom werkzaamheden uit aan de zuidbrug. Op de zuidbrug richting Arnhem vervangen we de tuien. Dit zijn de stalen kabels die het brugdek dragen. De tuien vertonen roestvorming en naderen het einde van hun levensduur. In 2020 hebben we daarom al versterkingsklemmen aangebracht onderaan de brug. De tuien van de noordbrug zijn de komende jaren nog niet aan vervanging toe. We versterken en conserveren straks eerst de pylonen waaraan de tuien vastzitten. Daarna plaatsen we stuk voor stuk de nieuwe tuien. Dat doen we als volgt: per pyloon plaatsen we 4 nieuwe tuien, boven en onder de huidige tuien. We vervangen de tuien 1 voor 1. Iedere tui zetten we vast in het brugdek. Als de nieuwe tuien op spanning staan, kunnen we de oude veilig verwijderen. Tijdens de werkzaamheden kan het verkeer grotendeels gebruik blijven maken van de brug, maar alle rijstroken zijn versmald. Op de A12 is de oprit vanuit Nieuwegein richting Arnhem de gehele periode afgesloten voor al het verkeer en er zijn omleidingen. Bij het op spanning brengen van een tui, sluiten we voor de veiligheid de zuidbrug tijdelijk helemaal af voor het verkeer. Ook bij sommige andere werkzaamheden is het nodig om in de nacht of in het weekend de zuidbrug af te sluiten. De verwachting is dat de werkzaamheden voor forse verkeershinder zorgen. Samen met de aannemer bekijken we hoe we het werk zo goed mogelijk kunnen plannen en uitvoeren. Op de noordbrug richting Den Haag is over enkele jaren ook onderhoud nodig. We behandelen de bestaande tuien en pylonen met beschermend en versterkend materiaal. Dit is regulier onderhoud. Op termijn vervangen we ook de voegovergangen. Met deze en andere maatregelen zorgen we dat de Galecopperbrug veilig blijft. Meer informatie? www.rijkswaterstaat.nl/galecopperbrug Een productie van Rijkswaterstaat 2021

Wanneer

Klaar: midden 2025
Tot midden 2025
  • Versmalde rijstroken
  • Maximumsnelheid van 70 km/h
  • Oprit Nieuwegein (16) richting Arnhem afgesloten
Data nog niet bekend
  • Vervangen tuien
  • 12 nachtafsluitingen op werkdagen

Deze planning kan nog veranderen.

Bekijk de hele planning

Nieuws