A12: onderhoud Galecopperbrug - vervangen tuien zuidbrug richting Arnhem

A12: onderhoud Galecopperbrug - vervangen tuien zuidbrug richting Arnhem

Waarom

  • Zoals elke brug heeft de Galecopperbrug onderhoud nodig.
  • De tuien op de zuidbrug (richting Arnhem) naderen het einde van hun levensduur. Deze worden vervangen.
  • Op de noordbrug (richting Den Haag) hoeven de tuien niet te worden vervangen.

Alle doelen en resultaten

Hoe

vervangen tuien zuidbrug richting Arnhem

Tuibrug

De Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de snelweg A12 bij Utrecht is de op één na drukste brug van Nederland. De Galecopperbrug is een zogeheten tuibrug, waarbij het brugdek via stalen kabels (tuien) is opgehangen aan pylonen. De tuien van de zuidbrug (richting Arnhem) van de Galecopperbrug naderen het einde van hun levensduur en worden vervangen.

Heb ik last van de werkzaamheden?

Om de brug veilig te houden voert Rijkswaterstaat in de periode 2022 – 2024 onderhoud uit aan de brug. De werkzaamheden starten in 2022 met het conserveren van de pylonen en het vervangen van de tuien van de zuidbrug (richting Arnhem).

Het werk wordt zo gepland dat de brug tijdens de werkzaamheden deels in gebruik kan blijven maar er zijn ook meerdere volledige afsluitingen nodig. We verwachten dat de tuivervanging voor forse verkeershinder zorgt. Hierover wordt overleg gevoerd met de provincie en gemeenten. Op dit moment is de exacte planning en hinder nog niet bekend.

Wanneer

Klaar: 2024
2022

Start werkzaamheden

2024

Werkzaamheden gereed

Bekijk de hele planning

Deze planning kan nog veranderen.

Animatie: Onderhoudswerkzaamheden tuien A12 Galecopperbrug bij Utrecht

In deze korte animatievideo leggen we uit waarom onderhoud aan de Galecopperbrug nodig is. We laten zien hoe we het werk uitvoeren én wat dit betekent voor het verkeer dat van de brug gebruikmaakt.

Beeldtitel: Onderhoudswerkzaamheden tuien A12 Galecopperbrug bij Utrecht Voice-over: De Galecopperbrug in de A12 bij Utrecht is de op één na drukste brug van Nederland. <220.000 voertuigen per dag.> Voice-over: Zoals elke brug, heeft hij onderhoud nodig om veilig te blijven. Van 2022 tot begin 2024 voeren we daarom werkzaamheden uit aan de zuidbrug. Op de zuidbrug richting Arnhem vervangen we de tuien. Dit zijn de stalen kabels die het brugdek dragen. De tuien vertonen roestvorming en naderen het einde van hun levensduur. In 2020 hebben we daarom al versterkingsklemmen aangebracht onderaan de brug. De tuien van de noordbrug zijn de komende jaren nog niet aan vervanging toe. We versterken en conserveren straks eerst de pylonen waaraan de tuien vastzitten. Daarna plaatsen we stuk voor stuk de nieuwe tuien. Dat doen we als volgt: per pyloon plaatsen we 4 nieuwe tuien, boven en onder de huidige tuien. We vervangen de tuien 1 voor 1. Iedere tui zetten we vast in het brugdek. Als de nieuwe tuien op spanning staan, kunnen we de oude veilig verwijderen. Tijdens de werkzaamheden kan het verkeer grotendeels gebruik blijven maken van de brug, maar alle rijstroken zijn versmald. Op de A12 is de oprit vanuit Nieuwegein richting Arnhem de gehele periode afgesloten voor al het verkeer en er zijn omleidingen. Bij het op spanning brengen van een tui, sluiten we voor de veiligheid de zuidbrug tijdelijk helemaal af voor het verkeer. Ook bij sommige andere werkzaamheden is het nodig om in de nacht of in het weekend de zuidbrug af te sluiten. De verwachting is dat de werkzaamheden voor forse verkeershinder zorgen. Samen met de aannemer bekijken we hoe we het werk zo goed mogelijk kunnen plannen en uitvoeren. Op de noordbrug richting Den Haag is over enkele jaren ook onderhoud nodig. We behandelen de bestaande tuien en pylonen met beschermend en versterkend materiaal. Dit is regulier onderhoud. Op termijn vervangen we ook de voegovergangen. Met deze en andere maatregelen zorgen we dat de Galecopperbrug veilig blijft. Zo onderhouden en vernieuwen we onze infrastructuur voor de komende generaties. Meer informatie? www.rijkswaterstaat.nl/galecopperbrug Een productie van Rijkswaterstaat 2021

Zie ook