De renovatie van de Heinenoordtunnel is in 2023 gestart en gaat door in 2024. We vervangen onder andere alle tunneltechnische installaties die nodig zijn om de tunnel de kunnen bedienen, besturen en bewaken en die nodig zijn voor een veilig gebruik.
Er wordt zoveel mogelijk per tunnelbuis gewerkt. Voor sommige werkzaamheden is het noodzakelijk om in beide tunnelbuizen tegelijkertijd te werken. Op deze pagina laten we zien wat de renovatie inhoudt en welke werkzaamheden uitgevoerd worden in, onder en boven de tunnel.
Werkzaamheden januari 2024
De renovatie van de tunnel gaat door in 2024. We gaan onder andere verder met het vervangen en plaatsen van de nieuwe installaties en systemen. Zowel in als buiten de tunnel. En er vinden heel veel testen plaats, omdat we zeker moeten zijn dat alle nieuwe installaties en systemen goed werken voordat we overgaan van de oude op de nieuwe.
In januari 2024 was de 3 weekenden dicht richting Rotterdam. We hebben tijdens deze weekenden onder andere de nieuwe ventilatoren en lichtroosters opgehangen, we hebben nieuwe verlichting geplaatst en we hebben een aantal voegen voorzien van een speciale wax.
Een van de ventilatoren op weg naar de tunnel Tegelijk met de nieuwe ventilatoren worden de lichtroosters geplaatst De nieuwe en oude ventilatoren buis richting Rotterdam Nieuwe ventilatoren boven de uitgang Nieuwe en oude slagboom bij de tunnel De tunnel krijgt nieuwe ledverlichting De wanden worden afgewerkt met brandwerende beplating Voorbereidingen voor het waxen van de voegen
Werkzaamheden november 2023
In 2023 zijn de oude lichtroosters verwijderd en in oktober en november zijn we begonnen met het plaatsen van de nieuwe lichtroosters boven de ingang van de buis richting het zuiden, richting Bergen op Zoom. Ook hebben we onder andere de nieuwe ventilatoren opgehangen, naast de bestaande ventilatoren. De oude ventilatoren blijven nog in gebruik tot het einde van de renovatie en worden pas verwijderd als de nieuwe uitvoerig getest zijn en goed functioneren.
Buiten de tunnel voeren we werkzaamheden uit voor de hoogtedetectie. Het hoogtedetectie systeem moet voorkomen dat te hoge voertuigen de tunnel in rijden en vervolgens de tunnel beschadigen of vast komen te zitten.
Verder voorzien we de holle ruimtes van de zinkvoegen nog van speciale wax, zodat er geen zuurstof meer bij kan. Dit moet het roesten van de zinkvoegen voorkomen.
In augustus 2023 hebben we onder andere gewerkt aan het middentunnelkanaal. Dit is een afgesloten vluchtgang tussen de 2 tunnelbuizen en bestaat uit 2 verdiepingen. Boven liggen de kabels en leidingen van de installaties en systemen en beneden is de vluchtgang. Via deze vluchtgang kan men de tunnel verlaten bij een calamiteit, zoals een ongeluk.
De betonnen wandelementen van het middentunnelkanaal zijn in een fabriek gemaakt en stonden allemaal op het bouwdokterrein naast de tunnel klaar. In de fabriek is direct al een deel van de hitte werende beplating aangebracht en zijn de uitsparingen voor de vluchtdeuren en hulppostkasten al gemaakt. Dit hebben we gedaan zodat het plaatsen en afbouwen in de tunnel zo snel mogelijk ging en de tunnel zo kort mogelijk dicht was voor het verkeer.
Ook legden we nieuw asfalt aan, zorgden voor nieuwe belijning en maakten een doorsteek in de vangrail die hulpverleners kunnen gebruiken bij calamiteiten.
Er is veel materiaal nodig voor de renovatie. De A29 buiten de tunnel wordt hier gebruikt voor het opslaan van vloerplaten en kabelgoten. De betonnen wand van het middentunnelkanaal is zo sterk dat het een vrachtwagen tegenhoudt Een voor een zijn 84 unieke wandelementen, die elk 37 ton wegen, met een speciale platformwagen naar de tunnel vervoerd De onderste wandelementen zijn met uiterste precisie naast en tegen elkaar geplaatst De wand van het middentunnelkanaal staat op de plek waar eerst de betonnen barrières stonden. De ruimte voor het verkeer in de tunnel blijft dus gelijk aan de oude situatie. De wand van het middentunnelkanaal kan de impact van een vrachtwagen opvangen. Voor de wand staat ook nog een extra betonnen barrier, die een voertuig langs de wand geleid, mocht deze de wand raken. Op de bovenste verdieping van het middentunnelkanaal liggen kabels en leidingen van de tunnelinstallaties en -systemen In totaal gaat er meer dan 200 km aan kabels in de tunnel In het middentunnelkanaal kunnen we werken terwijl het verkeer door de tunnel rijdt. Nu tijdens de renovatie, maar ook straks voor onderhoud. Alle vluchtdeuren en hulppostkasten zijn vervangen. Hierin zitten onder meer noodtelefoons en handblussers. In elke tunnelbuis hangen straks 13 hulppostkasten. Dit is een van de uitgangen van de vluchtweg. Buiten de tunnel komen nog betonnen barriers, zodat de vluchtweg veilig gescheiden is van de rijbanen. Om het middentunnelkanaal vrij te houden van rook plaatsten we aan iedere kant van de tunnel een overdrukinstallatie achter de dienstgebouwen Deze grote ventilator van de overdrukinstallaties zorgt ervoor dat het middentunnelkanaal vrij blijft van rook Buiten de tunnel plaatsten we nieuwe calamiteitendoorsteeken (CADO). Dit is een opening in de vangrail. Hulpdiensten kunnen bij een calamiteit zo snel van de ene naar de andere rijbaan. Ook buiten de tunnel zijn we bezig met onder meer het aanbrengen van nieuwe kabels en leidingen Aanbrengen van nieuw asfalt in de tunnelmond van de buis richting Bergen op Zoom Beide tunnelbuizen kregen nieuw asfalt en nieuwe belijning De asfaltwerkzaamheden van bovenaf, waar in het midden het middentunnelkanaal en boven de tunnel de overdrukinstallatie goed te zien zijn
Werkzaamheden in de meivakantie 2023
In mei 2023 hebben we onder andere de stootplaten in de A29 vervangen. Stootplaten zorgen voor de verbinding tussen het wegdek in de tunnel en het wegdek voor de tunnel. Ze voorkomen verschillen in hoogte door verzakkingen. De tunnel is namelijk gefundeerd en de weg buiten de tunnel niet.
We vervingen de stootplaten in de A29 om verzakkingen te voorkomen De tunnel heeft een nieuwe waterafvoer gekregen. Daarvoor moest een nieuwe sleuf gemaakt worden in het dikke beton Om het middentunnelkanaal te kunnen bouwen is er eerst veel gesloopt in de tunnel, zoals deze betonnen barriers
Weekendafsluitingen eind 2022 en begin 2023
We voerden verschillende werkzaamheden uit. Zo sloopten we de lichtroosters bij de tunnelmonden. We vervingen de energievoorziening van de tunnel en sloten de installaties en systemen die zorgen de veiligheid in de tunnel weer aan. Ook renoveerden we de dienstgebouwen en kregen deze een nieuwe kleur, zodat ze beter in het landschap passen.
We sloopten de lichtroosters bij de tunnelmonden De tunnel bestaat uit 6 losse betonnen delen met daartussen een zinkvoeg, die zorgt dat de tunnel waterdicht is. Bij de bouw is asbest gebruikt in de beplating. Onder speciale en strenge voorwaarden is de oude beplating verwijderd. In oktober 2022 is de energievoorziening compleet vervangen. De oude dieselaggregaten hebben een nieuwe bestemming gekregen. De opvallende gele dienstgebouwen zijn grijs geworden, zodat deze beter in het landschap passen