1e contract tunnelrenovaties Zuid-Holland gegund; Ballast Nedam aan de slag met renovatie Noordtunnel (A15)
Rijkswaterstaat heeft de renovatie van de Noordtunnel (A15) gegund aan Ballast Nedam Infra B.V. Na ruim 30 jaar is de tunnel toe aan grootschalig onderhoud. Nagenoeg alle technische installaties worden vervangen en het beton, asfalt en de hittewerende bekleding krijgen een upgrade.
Ook na de renovatie blijft Ballast Nedam betrokken: tot eind 2039 onderhoudt het bedrijf de tunnel. De Noordtunnel is de 1e van 3 tunnels die in een gebundelde aanpak op de markt zijn gezet.
De andere 2 zijn de Beneluxtunnel en de Tweede Heinenoordtunnel. Vandaag tekenden Rijkswaterstaat en Ballast Nedam het contract tijdens een feestelijke bijeenkomst in Rotterdam.
Martin Wijnen, directeur-generaal van Rijkswaterstaat: ’Veel van onze tunnels zijn op gevorderde leeftijd en zijn aan renovatie toe. Het doet me plezier dat we in Ballast Nedam een partij hebben gevonden die gelooft in het vernieuwende portfoliocontract en de uitdaging aangaat om de Noordtunnel toekomstbestendig te maken.’
Sander Lefevre, lid van de Raad van Bestuur van Ballast Nedam: ‘We zijn zeer enthousiast over deze opdracht en kijken ernaar uit om aan de slag te gaan. We brengen ruime expertise en ervaring van eerdere tunnelprojecten mee, zoals de Tunnel Swalmen en Roertunnel (A73).'
'Deze kennis passen we na de Noordtunnel ook graag toe op de andere 2 tunnels van dit portfolio. Dankzij de portfolioaanpak die Rijkswaterstaat heeft gekozen, kunnen we onszelf blijven verbeteren en zo maximaal bijdragen aan een toekomstbestendige infrastructuur.’
Rijkswaterstaat heeft in Ballast Nedam de beste partij gevonden voor deze opgave. Zij behaalden de maximale score op het plan voor de doorgrondingsfase en het testproces. Tijdens de aanbesteding hebben zij vakmanschap, openheid, ervaring en kostenbewustzijn laten zien.

Gebundelde aanpak tunnelrenovaties Zuid-Holland
De komende jaren worden in Zuid-Holland in totaal 5 tunnels gerenoveerd. De hierbij gehanteerde portfolioaanpak is een nieuwe manier van samenwerken tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen die bijdraagt aan meer continuïteit en innovatie.
Dat betekent concreet dat 1 tunnelrenovatie wordt aanbesteed, met de mogelijkheid hier een 2e en 3e aan toe te voegen. Het voordeel hiervan is dat we de beschikbare capaciteit en kennis bij zowel Rijkswaterstaat als bij de aannemer optimaal kunnen inzetten.
Bij een goede samenwerking en uitvoering aan de Noordtunnel worden de onderhandelingen over de vervolgopdrachten gestart; eerst voor de Beneluxtunnel (A4) en daarna voor de Tweede Heinenoordtunnel (A29).
Het 2e portfolio bestaat uit de Drechttunnel (A16) en de Sijtwendetunnel (N14), waarvoor Rijkswaterstaat nog een partij zoekt. Op 15 mei 2025 komt de aanbesteding van de Drechttunnel op de markt.
Start doorgrondingsfase
Nu de gunning formeel is, start de doorgrondingsfase. In deze periode van 15 maanden gaat Ballast Nedam samen met Rijkswaterstaat aanvullende onderzoeken doen, het ontwerp verfijnen en een uitvoeringsplan opstellen.
De aannemer krijgt zo na gunning meer tijd en informatie om onzekerheden in en risico’s van het project te onderzoeken, zodat de prijs en risicoverdeling beter afgestemd kunnen worden. Voor de renovatie van de Noordtunnel is 118,3 miljoen euro gereserveerd.
Planning
In de zomerperiodes van 2027 en 2028 vinden de fysieke werkzaamheden bij de Noordtunnel plaats, in zorgvuldig geplande afsluitingsperiodes. In de regio Drechtsteden worden de komende jaren meerdere projecten uitgevoerd: de Papendrechtsebrug, de Brug over de Noord, de Verkeersbrug Dordrecht en de Drechttunnel.
Dit heeft forse verkeershinder tot gevolg. Rijkswaterstaat werkt nauw samen met Zuid-Holland Bereikbaar en stakeholders in de omgeving om de hinder zoveel mogelijk te beperken.
Over de Noordtunnel
In de jaren 1970 werd het steeds drukker op de snelweg A15 en ontstonden er dagelijks files. Dit kwam omdat de brug over de rivier de Noord bij Alblasserdam de enige verbinding was. Omdat de roep om een nieuwe verbinding steeds luider werd, koos Rijkswaterstaat voor de bouw van deze tunnel. De Noordtunnel bestaat uit 2 verkeersbuizen met elk 3 rijstroken en is begin 1992 in gebruik genomen.