6 alternatieven bereikbaarheid Ameland 2030

In het vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030 ontwikkelden we 6 alternatieven: 3 alternatieven bij Holwert en 3 alternatieven bij Ferwert. Op deze pagina leest u over deze alternatieven.

Holwert

Alternatief 1.1

In dit alternatief bouwen we een nieuwe veerdam ongeveer 1700 m ten westen van de huidige veerdam. Het deel van de vaargeul bij Holwert hoeft dan niet meer te worden gebaggerd. Ook duurt de overtocht minder lang, omdat de vaarafstand korter wordt.

De veerdam bestaat uit een hybride dam. Het zeewaartse deel staat op palen. Het landwaartse deel is een gronddam. De parkeerplaats bevindt zich binnendijks en de huidige veerdam wordt gesloopt. Zo krijgt de natuur in de Waddenzee zoveel mogelijk de ruimte.

De vaargeul heeft dezelfde afmetingen als de huidige vaargeul. Ook zijn de autoschepen even groot als de huidige autoschepen. Daarnaast wordt gevaren met een grote sneldienst voor personen, met meer capaciteit dan de huidige sneldienst.

Alternatief 1.2

In dit alternatief blijft de veerboot varen vanaf de huidige veerdam. Vanwege de stijging van de zeespiegel wordt de veerdam wel verhoogd. De huidige parkeerplaats buitendijks blijft behouden.

De doorsnede van de vaargeul verkleinen we naar ongeveer 80% van de huidige doorsnede. Hierdoor hoeven we minder te baggeren. Omdat de vaargeul kleiner is, wordt met kleinere autoschepen gevaren dan de huidige autoschepen. Om wel voldoende personen, auto’s en vracht over te kunnen zetten, varen er 3 kleine autoschepen. Ook vaart een grote sneldienst voor personen, met meer capaciteit dan de huidige sneldienst.

Alternatief 1.3

Ook in dit alternatief blijft de veerboot varen vanaf de huidige veerdam. De veerdam wordt verhoogd vanwege zeespiegelstijging. De doorsnede van de vaargeul verkleinen we naar ongeveer 60% van de huidige doorsnede.

Er wordt gevaren met 2 autoschepen die even groot zijn als de huidige autoschepen. Deze schepen varen alleen bij hoogwater. De dienstregeling is dus afhankelijk van het getij. Daarnaast vaart een grote sneldienst voor personen, met meer capaciteit dan de huidige sneldienst. De dienstregeling van de sneldienst is niet afhankelijk van het getij.

Ferwert

Alternatief 2.1

In alternatief 2.1 bouwen we een nieuwe veerdam bij het Dantziggat, ten noordoosten van het dorp Ferwert. Het Dantziggat is een van nature diepe en brede geul. Hierdoor hoeft er minder gebaggerd te worden en kunnen de schepen elkaar eenvoudiger passeren.

De parkeerplaats wordt binnendijks aangelegd, zodat zo min mogelijk natuur in de Waddenzee wordt verstoord. De nieuwe veerdam bestaat uit een gronddam. De veerdam bij Holwert wordt gesloopt. Dit is belangrijk voor het verkrijgen van een vergunning. De afmetingen van de vaargeul zijn gelijk aan de afmetingen van de vaargeul bij Holwert. Er varen 2 autoschepen en een sneldienst voor personen.

Alternatief 2.2

Dit alternatief is grotendeels gelijk aan alternatief 2.1. Het belangrijkste verschil is dat de nieuwe dam een hybride dam is. Het landwaartse deel van de dam bestaat uit een gronddam. Het zeewaartse deel van de dam staat op palen. De dynamiek van de Waddenzee krijgt hierdoor meer ruimte.

Alternatief 2.3

Ook in alternatief 2.3 wordt een nieuwe veerdam aangelegd ten noordoosten van het dorp Ferwert. De dam bestaat uit een hybride dam en de parkeerplaats bevindt zich binnendijks. De huidige veerdam wordt gesloopt.

De doorsnede van de vaargeul verkleinen we naar 80% van de huidige doorsnede. Hierdoor hoeven we minder te baggeren. Omdat de vaargeul kleiner is, varen er kleinere autoschepen dan de huidige autoschepen. Om toch voldoende personen, auto’s en vracht te kunnen overzetten, wordt gevaren met 3 autoschepen in plaats van 2. Daarnaast vaart een grote sneldienst voor personen, met meer capaciteit dan de huidige sneldienst.