Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: bouw van nieuwe Gerrit Krolbrug
Waarom
- De Gerrit Krolbrug is ruim 80 jaar oud en had veel last van storingen.
- De oude brug voldoet niet aan de eisen van een hoofdvaarweg.
- Dagelijks gaan er ongeveer 16.000 fietsers over de brug, die daarmee een van de drukste fietsroutes van Groningen en zelfs Nederland is.
- De nieuwe Gerrit Krolbrug moet een veilige en vlotte verbinding zijn voor fietsers, voetgangers, automobilisten en andere gebruikers van de brug.
Hoe
vervangen van de oude brug door een hefbrug met 2 vaste fiets-loopbruggen
aanpassen van de omgeving en verruimen van de bocht aan de zuidkant van de brug
Heb ik last van de werkzaamheden?
De werkzaamheden gaan hinder opleveren voor weggebruikers en omwonenden. Tijdens de daadwerkelijke bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug is er geen verkeer mogelijk over de brug. Om de hinder te beperken, onderzoeken we of we de fiets-loopbruggen tijdelijk kunnen verplaatsen naar de Busbaanbrug. Vanwege de veiligheid kunnen de huidige fiets-loopbruggen niet blijven staan tijdens de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug.
Wanneer
2025 | Afronden planuitwerking en start aanbesteding |
---|---|
2026 | Aannemer bekend en uitwerken definitief ontwerp |
Vanaf najaar 2026 | Start werkzaamheden:
|
Deze planning kan nog veranderen.