Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: bouw van nieuwe Gerrit Krolbrug

In voorbereiding 2026 - 2029 Korreweg, Groningen

Midden in de stad Groningen bouwen we de nieuwe Gerrit Krolbrug. Een brug die ruimte biedt aan fietsers, voetgangers, auto’s en schepen. De brug verbindt het noordoosten van de stad met het centrum. De brug gaat over een belangrijke vaarroute: de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. We zorgen voor een veilige en betrouwbare verbinding. Een brug die past bij de groeiende stad én bij het scheepvaartverkeer op het Van Starkenborghkanaal.

Wat gaan we doen en waarom?

Samen met gemeente Groningen bouwen we een hefbrug met 2 vaste fiets-loopbruggen.

De nieuwe Gerrit Krolbrug:

  • biedt meer ruimte en comfort voor fietsers en voetgangers
  • heeft een betere doorvaart voor de scheepvaart op de Hoofdvaarweg Lemmer–Delfzijl
  • is veiliger en betrouwbaarder voor alle gebruikers

Ook maken we het gebied rondom de brug mooier en veiliger.

  • De vaarweg wordt aangepast en de ligplaatsen Ulgersmade komen te vervallen.
  • De omgeving wordt groener en er komen wandelpaden en bankjes.
  • De kruising met de Ulgersmaweg - Heerdenpad wordt een rotonde.
  • De Korreweg wordt een fietsstraat met een maximumsnelheid van 30 km/h.
  • De noordoostkant sluit straks aan bij de Hunzeboord. Zo wordt de oude rivier de Hunze weer zichtbaar in het landschap.

Planning

Klaar: 2030
  • Tijdelijke hellingbanen Gerrit Krolburg geopend

    Klaar
    Januari 2024
  • Omgevingsvergunning en voorlopig ontwerp

    Klaar
    December 2024

    • omgevingsvergunning voor planologisch afwijken verleend
    • voorlopig ontwerp unaniem goedgekeurd door gemeenteraad

  • Haalbaarheidsonderzoek naar Busbaanbrug als extra omleidingsroute

    Klaar
    Januari 2025 - zomer 2025
  • Gasleiding verlegd ten noorden van de Gerrit Krolbrug

    Klaar
    Februari 2025 - april 2025
  • Contractvoorbereiding en daarmee de planuitwerkingsfase afgerond

    Klaar
    Zomer 2025
  • Start aanbesteding contract

    Bezig
    September 2025
  • Bekendmaking minder hinder maatregelen

    Gepland
    Voorjaar 2026
  • Bekendmaking aannemer

    Gepland
    Zomer 2026
  • Publicatie ontwerp nieuwe Gerrit Krolbrug

    Gepland
    Zomer 2026
  • Start bouwfase: afsluiten verbinding Gerit Krolbrug, verwijderen loopbruggen en inrichten bouwterrein

    Gepland
    Najaar 2026
  • Uitvoeren archeologisch onderzoek

    Gepland
    Najaar 2026
  • Start bouw nieuwe Gerrit Krolbrug

    Gepland
    Begin 2027
  • Openstelling nieuwe Gerrit Krolbrug en verkeersverbinding Korreweg-Ulgersmaweg

    Gepland
    Voorjaar 2029
  • Oplevering gehele project

    Gepland
    Najaar 2030

Deze planning kan nog veranderen.

Wat betekent dit voor mij?

De bouw begint in het najaar van 2026 en kan overlast geven. Fietsers moeten straks een andere route nemen. Mensen die in de buurt wonen, kunnen soms last hebben van geluid. Ook zijn wegen tijdelijk dicht. Voor de scheepvaart gelden soms beperkingen. We doen er alles aan om de hinder zo beperkt en voorspelbaar mogelijk te houden:

  • we geven op tijd informatie over het werk en over de omleidingen
  • we delen de planning en zeggen het meteen als er iets verandert
  • we zijn bereikbaar voor vragen
  • we leggen uit welke maatregelen we nemen en waarom
  • we vertellen welke routes u kunt gebruiken tijdens de bouw

Impressie nieuwe Gerrit Krolbrug

Bekijk in de video de impressie van de nieuwe Gerrit Krolbrug. Het definitieve ontwerp wordt in de zomer van 2026 gepubliceerd. 

Duur: 01:25 01:25

Impressie nieuwe Gerrit Krolbrug in Groningen

Beeldtekst. Impressie Nieuwe Gerrit Krol Brug Rijkswaterstaat. Deze animatie geeft een indruk van hoe de nieuwe Gerrit Krol brug in Groningen eruit moet komen zien en hoe de geplande toekomstige verkeerssituatie dan zal zijn. Vanaf de Korreweg wordt de brug genaderd. De weg bestaat uit rode straatstenen voor fietsers en gemotoriseerd verkeer met aan beide zijden een verhoogde stoep voor voetgangers. Het is ingericht als fietsstraat, dus auto's zijn te gast. De nieuwe brug is een beweegbare hefbrug op 4,5 meter hoogte met twee fiets loopbruggen op 9,7 meter. Het verkeer op de rode weg kan de brug over wanneer het beweegbare deel van de brug weer gedaald is. Fietsers en voetgangers kunnen ervoor kiezen de twee loopbruggen aan weerszijden te nemen die hoger liggen en dus nooit open hoeven vanaf de overkant. Aan de toegangsweg is het ook mogelijk een trap naar beneden te nemen. De brug is wit. De constructie die nodig is om het beweegbare deel van de brug te kunnen laten zakken en stijgen, bestaat uit vier metershoge kolommen op iedere hoek. Beeldtekst Meer informatie? Kijk op Rijkswaterstaat.nl. Dit is een productie van Rijkswaterstaat 2024.

De naam van de brug

De Gerrit Krolburg is in 1936 gebouwd en in 2005 vernoemd naar schrijver, dichter en essayist Gerrit Krol (1934 - 2013). In een van zijn boeken schreef hij ‘Na een lange fietstocht was ik pas terug in de stad wanneer ik het ronde bord (50KM) passeerde met daarboven de naam ‘GRONINGEN’, dat mij zo vertrouwd was dat daar ook net zo goed ‘GERRIT KROL’ kon staan, vond ik.’ Daarna is de brug naar hem vernoemd.

Meer informatie bouw nieuwe Gerrit Krolbrug

Tijdens de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug kunt u op verschillende manieren contact opnemen met het projectteam.

  • Inloopmomenten en bijeenkomsten: Regelmatig organiseren we bijeenkomsten waar u vragen kunt stellen en mee kunt praten over het project.
  • Contactpagina: U kunt aan ons vragen stellen en opmerkingen doorgeven.