Planning en aanpak
Rijkswaterstaat gaat samen met de gemeente Groningen een nieuwe Gerrit Krolbrug plaatsen. Ook passen we de omgeving, wegen en vaarweg aan. Op deze pagina leest u meer over de planning en aanpak van het project.
Wanneer
2025 | Afronden planuitwerking en start aanbesteding |
---|---|
2026 | Aannemer bekend en uitwerken definitief ontwerp |
Vanaf najaar 2026 | Start werkzaamheden:
|
Deze planning kan nog veranderen.
Start aanbesteding
Op dit moment werken we aan het contract om in het najaar van 2025 de aanbesteding te kunnen starten. Voordat een aannemer gekozen kan worden, neemt de minister van Infrastructuur en Waterstaat een zogeheten Projectbesluit. Hiermee geeft de minister goedkeuring voor het starten van de aanbesteding. Op deze manier brengen we het contract op de markt, waarop aannemers zich kunnen inschrijven met een plan voor de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug.
De gekozen aannemer werkt daarna het voorlopig ontwerp uit tot een definitief ontwerp en vervolgens kan de bouw van de brug en de aanpassing van de omgeving en vaarweg definitief beginnen. De verwachting is dat we in het najaar van 2026 kunnen beginnen met de bouw.
Archeologisch onderzoek
Voordat de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug start, doen we eerst archeologisch onderzoek. Uit onderzoek is gebleken dat de grond op de locatie uit interessante bodemlagen bestaat. Het gaat om een oude wierde die mogelijk rond het begin van de jaartelling werd bewoond. We verwachten daarom dat er veel oude materialen te vinden zijn. Deze worden verzameld, onderzocht en later tentoongesteld.
Tijdelijke brug bij Busbaanbrug
Vanwege de veiligheid verwijderen we de fiets-loopbruggen, zodra de werkzaamheden voor de nieuwe brug van start gaan. Fietsers kunnen dan de omleidingsroutes over de bruggen in de omgeving volgen. Om hinder door de werkzaamheden te beperken, onderzoeken we of het mogelijk is om de Busbaanbrug te gebruiken als vaste omleidingsroute voor fietsers en voetgangers.