Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: vervanging brug Oude Schouw

In voorbereiding 2020 - nog niet bekend Irnsum, Akkrum, Friesland

De brug Oude Schouw over de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl is aan vervanging toe. De brug voldoet niet meer aan de eisen voor een brug over een hoofdvaarweg. Daarom vervangen we de brug door een draaibrug.

Het is nog niet bekend wanneer de brug vervangen wordt. Tot die tijd houden we de conditie van de brug in de gaten en voeren we werkzaamheden uit, zodat de brug veilig blijft voor gebruik.

Planning

2025 - nog niet bekend
  • Verkenninsgfase

    Klaar
    2020 - 2023

    Van 2020 tot en met 2023 onderzochten we welke alternatieven er zijn voor het vervangen van de brug Oude Schouw. Hiervoor spraken we ook met de provincie Friesland en de gemeenten Leeuwarden en Heerenveen over de mogelijkheden van een aquaduct.

    De volgende alternatieven zijn verkend:

    • een beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 7,40 m
    • een beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 9,10 m
    • een aquaduct

    We hebben de minister van Infrastructuur en Waterstaat geadviseerd om op de huidige locatie van de brug een draaibrug met een doorvaarthoogte van 7,40 m aan te leggen. Dit is voor zowel de beroepsvaart als de recreatievaart de meest veilige oplossing en zorgt voor een vlotte doorstroming van het vaarverkeer. In juni 2024 is de minister hiermee akkoord gegaan.

  • Eén rijstrook open en gewichtsbeperking

    Bezig
    2023 - nader te bepalen

    Vanwege de slechte conditie van de brug:

    • is er maar één rijstrook beschikbaar
    • geldt een gewichtsbeperking tot maximaal 37 ton en een aslast tot 8 ton

  • Planuitwerkingsfase

    Bezig
    September 2025 - eind 2026

    De planuitwerkingsfase voor brug Oude Schouw vindt tegelijk plaats met de planuitwerkingsfase voor de bruggen Uitwellingerga en Spannenburg. We doen dit in samenwerking met de ingenieursbureaus Witteveen+Bos en Antea Group. Deze planuitwerking duurt ruim een jaar.

    In deze fase vinden verschillende onderzoeken plaats:

    • inpassen van de nieuwe oeverbinding en de wegen die er naartoe leiden
    • doorlopen van juridische procedures
    • kijken naar maatregelen om de hinder voor fietsers, auto- en landbouwverkeer zo veel mogelijk te beperken

    In deze fase vinden ook overleggen plaats met bestuurders (gedeputeerden/wethouders). En organiseren we informatieavonden om belangrijke signalen vanuit de omgeving mee te kunnen nemen.

  • Voorbereiding realisatiefase

    Gepland
    Nog niet bekend

    Het uiteindelijk vervangen van de brug vraagt om een zorgvuldige voorbereiding. In de fase voorbereiding realisatie gaan we op zoek naar een aannemer en zullen we het contract aanbesteden. Deze fase duurt ongeveer één jaar.

  • Realisatiefase

    Gepland
    Nog niet bekend

    In de realisatiefase gaan we echt beginnen met het vervangen van de brug. We gaan in deze fase aan de slag met: 

    • de sloop van de huidige brug 
    • het starten van de voorbereidende werkzaamheden
    • het bouwen van de brug
    Deze werkzaamheden duren ongeveer 2 jaar. We houden u op de hoogte van de maatregelen die we nemen om hinder door werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken.

Deze planning kan nog veranderen.