Omgevingsteam: 'Zo min mogelijk overlast voor de omgeving'

Interview

Omgevingsteam: 'Zo min mogelijk overlast voor de omgeving'

Gepubliceerd op: 21 juli 2021, 10:21 - Laatste update: 21 juli 2021, 13:20

Tussen knooppunt Raasdorp en Velsen loopt de snelweg A9 langs weilanden, recreatiegebied Spaarnwoude en Spaarndam, om daarna met een brug zijkanaal C over te steken. De weg is een belangrijke verbinding met de duinen en stranden, met Haarlem en IJmuiden en dorpen in de omgeving.

Groot onderhoud aan de weg betekent voor Rijkswaterstaat dan ook de nodige communicatie, afstemming en het aanvragen van vergunningen. Hiervoor is het omgevingsteam verantwoordelijk, onder leiding van omgevingsmanager Mike ter Hoeven.

Waarom is omgevingsmanagement onmisbaar voor het groot onderhoud?

Wij zorgen ervoor dat de randvoorwaarden in orde zijn, zodat de aannemer met het groot onderhoud aan de slag kan. Dit betekent onder andere dat we de planning van de werkzaamheden afstemmen op gebeurtenissen in de omgeving. Denk aan andere werkzaamheden van de provincie of de gemeente Haarlem of een groot evenement zoals Dance Valley. Verder zorgen we ervoor dat de directe omgeving op de hoogte wordt gebracht van de werkzaamheden en de te verwachte hinder.

Ook de hulpdiensten zijn bijvoorbeeld een belangrijke betrokken partij, met wie we veel contact hebben in de voorbereiding en tijdens het werk. Zij rijden normaal gesproken gewoon over de opengestelde rijstroken, maar als er haast bij is gaan ze met zwaailicht en sirene aan door het werkvak. Via een intensieve samenwerking zorgen we dat het werk veilig uitgevoerd kan worden en de nood- en hulpdiensten tegelijkertijd op een verantwoordelijke manier hun werk kunnen doen. Als het werk eenmaal is gestart komen we regelmatig bij elkaar om te evalueren en bij te sturen waar nodig.

Wat is jullie belangrijkste boodschap voor de omgeving?

Vooral de adviesroutes en verwachte hinder moeten bekend zijn bij betrokken organisaties en weggebruikers, zodat mensen veilig en op tijd op hun bestemming kunnen komen.

Het werkvak beslaat in zijn geheel 11 km. Het is opgeknipt in kortere werkvakken. De situatie in die werkvakken verandert tijdens de werkzaamheden regelmatig; we zijn niet de hele tijd overal bezig. Iedere fase heeft daardoor een andere impact op het wegverkeer en de omgeving. Dit is bijvoorbeeld relevant voor de bezoekers van de IKEA of de mensen die van het strand willen genieten. Het is dus van belang dat mensen goed voorbereid op reis gaan. Wij faciliteren dit zo goed als mogelijk door op verschillende manieren en via diverse kanalen onze informatie aan te bieden.

Hoe houd je de hinder voor de omgeving zo beperkt mogelijk?

Het groot onderhoud aan de A9 zal hinder veroorzaken, daar is geen ontkomen aan. Maar als mensen op de hoogte zijn van de werkzaamheden, kunnen zij hun plannen en routes hieraan aanpassen. Daarnaast zorgen we er als omgevingsteam voor dat de omleidingsroutes en afsluitingen op een begrijpelijke manier worden gecommuniceerd via onder andere social media en bouwborden langs de weg. Zo zijn ook woon-werkreizigers op de hoogte en natuurlijk dagjesmensen.

We proberen om de hinder voor evenementen, winkels en horeca zoveel mogelijk te beperken. Begin september komt de Formule 1 bijvoorbeeld naar Zandvoort, dus dan willen we klaar zijn. Ook gaat de weg naar Spaarnwoude eerder open, zodat de evenementen Dance Valley en Dutch Valley dan beter bereikbaar zijn.