Nieuwsbericht

Volledige snelweg A16 Rotterdam geopend voor verkeer

Gepubliceerd op: 27 oktober 2025, 09.55 uur

In de vroege ochtend van maandag 27 oktober 2025 is de nieuwe snelweg A16 Rotterdam richting Delft en Den Haag opengegaan. Na ruim zes jaar bouwen kan het wegverkeer de nieuwe verbinding aan de noordrand van Rotterdam nu in beide richtingen gebruiken. Op 6 oktober werd de rijrichting naar Dordrecht/Breda al opengesteld.

De A16 Rotterdam is een nieuwe snelweg tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16 bij Terbregseplein. De 11 km lange verbinding is ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel.

De A16 Rotterdam is in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.

Betere bereikbaarheid Rotterdamse regio

De nieuwe verbinding draagt bij aan een betere doorstroming van het verkeer in de regio Rotterdam en Lansingerland en verbetert de leefbaarheid in de Rotterdamse wijken Hillegersberg, Terbregge, Ommoord en Overschie.

De verwachting is dat fileproblemen op de A13 bij Overschie en de A20 tussen het Kleinpolderplein en Terbregseplein hiermee aanzienlijk minder worden. Het verkeer zal wel moeten wennen aan de nieuwe situatie. Omdat het verkeer zich anders gaat verdelen over de wegen, kan er op toegangswegen meer drukte ontstaan richting de aansluitingen met de A16 Rotterdam.

A13 en A20 minder druk

In de eerste werkweek na openstelling van de snelweg in de rijrichting Dordrecht en Breda (6 - 11 oktober 2025) hebben we gezien dat op de A13 ter hoogte van Overschie ongeveer 40 tot 50% minder verkeer rijdt dan in de maand september.

De verkeersdrukte is gedaald van 63.500 naar 34.000 motorvoertuigen per etmaal. Op de A20 ter hoogte van Rotterdam Crooswijk rijdt ongeveer 15 tot 20% minder verkeer. De verkeerdrukte is hier gedaald van 76.000 naar 60.000 motorvoertuigen per etmaal.

Omdat het verkeer zich anders gaat verdelen over de wegen, kan volgens de verwachting de verkeersdrukte op de toegangswegen richting de aansluitingen met de A16 Rotterdam toenemen. Zo reed er op de A13 tussen Delft-Zuid en de aansluiting met de nieuwe A16 Rotterdam in de eerste week na openstelling 9% meer verkeer.

De intensiteit is daar ten opzichte van de maand september 2025 gestegen van 62.500 naar 68.000 motorvoertuigen per etmaal. Over verkeerseffecten op lokale wegen is het nu nog te vroeg om iets te zeggen.

Het beeld dat we in de eerste werkweek na opening van de rijrichting Dordrecht/Breda hebben gezien is geen definitief beeld. Het vertrouwd raken met een nieuwe weg en inslijten van een nieuwe routekeuze bij weggebruikers neemt normaal gesproken ongeveer één jaar in beslag.

Werkzaamheden regio Rotterdam

Goede infrastructuur geeft ons bewegingsvrijheid. We leggen nieuwe rijstroken of wegen aan, maar zijn de komende jaren vooral druk met het vernieuwen en vervangen van bestaande wegen, tunnels, bruggen en viaducten, ook in de regio Rotterdam.

Veel van onze infrastructuur is namelijk al wat ouder en is in de jaren vijftig en zestig aangelegd. Intussen zijn we met veel meer inwoners, het verkeer is intenser, de voertuigen zwaarder. Ook moeten we rekening houden met extremer weer, zoals hitte, wateroverlast of juist droogte. Die vernieuwing vraagt veel werk de komende jaren.

Dit gaat helaas niet zonder hinder en overlast. Kijk voor een compleet overzicht op de pagina Werkzaamheden in en rond Rotterdam. Kijk op de website van Zuid-Holland Bereikbaar voor inspiratie om slimmer en duurzamer te reizen. Ook werkgevers of logistiek ondernemers kunnen hier terecht voor tips over mobiliteit, regelingen en efficiëntere logistiek.

In beweging blijven

Uiteindelijk doen we het ergens voor: een goed onderhouden infrastructuur geeft ons bewegingsvrijheid. Dat is cruciaal voor werk, studie, handel, vakantie, familiebezoek en het bevoorraden van onze winkels en ziekenhuizen. Door onze wegen, viaducten, tunnels en bruggen aan te pakken, zijn en blijven we een sterk land dat vlot en veilig in beweging kan blijven.