A1: nieuwe verkeerssignalering tussen Muiderberg en Eemnes
Rijkswaterstaat vervangt duizenden verouderde wegkantsystemen door een nieuwe generatie intelligente wegkantsystemen voor verkeerssignalering. Dit is exact wat er nu (van 13 oktober tot 7 november 2025) gebeurt op de A1 tussen de knooppunten Muiderberg en Eemnes. Daarom sluiten we dit traject doordeweeks tussen 21.00 en 5.00 uur gedeeltelijk af.
Een omvangrijk project en daarom is het goed om stil te staan bij de vragen: waarom doen we dit en wat gebeurt er nu werkelijk tijdens deze werkzaamheden?
Allereerst is het belangrijk om duidelijk te maken dat het uitrollen van nieuwe verkeerssignaleringssystemen meer is dan het vervangen van de wegkantsystemen alleen. Dit zijn de grijze kasten die we langs de weg zien staan. Het gaat bijvoorbeeld ook om de signaalgevers die boven de weg hangen.
Verder vallen rotatieborden, die nu niet vervangen hoeven te worden, onder verkeersignalering. Het regelen van verkeer op spitsstroken is een combinatie van de beelden op signaalgevers en de beelden op de rotatiepanelen.
Waarom wordt de verkeerssignalering vernieuwd?
De systemen zijn verouderd en zijn aan vervanging toe. Veel wegkantsystemen stammen nog uit de jaren ’90 en zijn technisch en functioneel aan het einde van hun levensduur. Daar komt bij dat hard- en software afkomstig zijn van verschillende leveranciers. Het onderhoud hiervan is lastig en kost veel tijd.
We benutten nu de mogelijkheid om standaardisatie toe te passen, wat het beheer efficiënter maakt. Daarnaast worden stabiliteit en betrouwbaarheid verbeterd, onder meer door koperverbindingen te vervangen voor glasvezel. Daarmee is het mogelijk om het systeem op afstand te beheren en kunnen storingen vaak verholpen worden, zonder dat er een monteur ter plaatse hoeft te zijn. Dit is essentieel voor de veiligheid en doorstroming op de weg.
Ten slotte worden de signaalgevers boven de weg, waar voor het grootste deel nog halogeenlampen in zitten, vervangen door signaalgevers met ledverlichting, waardoor op energie wordt bespaard. Door dit moderner te maken, is de verkeerssignalering klaar voor de toekomst. De nieuwe systemen zijn voorbereid om met ‘in-car’ systemen te communiceren. Een ontwikkeling die niet te stoppen is.
Hoe verlopen de werkzaamheden?
Het werk op de A1 van Muiderberg naar Eemnes (en andersom) is inmiddels gestart en vindt plaats op weekdagen tussen 21.00 en 5.00 uur. De aannemer pakt zo’n 3 km per week aan en rondt dus de totale 12 km af in 4 weken.
Om wegwerkers veilig te laten werken wordt het betreffende wegvak in beide richtingen afgesloten voor al het verkeer. Een aantal portalen, waar de matrixborden aan bevestigd zijn, beslaat namelijk beide richtingen.
Tijdens de werkzaamheden kan het verkeer op de dag wel over het traject. Daarbij moeten mensen rekening houden met een aantal maatregelen, vooral omdat de verkeerscentrale de signaalgevers niet kan bedienen. Denk hierbij aan:
- Snelheidsbeperking tot 70 km/u.
- Tekstkarren en kegelploeg staan klaar.
- Botsabsorber is ter plekke.
- Spitsstrook is continu geopend.
Dit materieel en deze mensen zijn in feite ter vervanging van de signalering, die tijdens de werkzaamheden buiten gebruik is.
Slimme toekomst: data en connectiviteit
Aan het uitrollen van intelligente verkeerssignaleringssystemen is een intensieve onderzoeksperiode voorafgegaan. Er zijn sinds 2014 prototypes getest op hitte, trilling, elektromagnetische straling en betrouwbaarheid. Aanvankelijk bestond het idee dat in-car informatiesystemen de verkeerssignalering overbodig zouden maken. De ontwikkelingen gaan alleen nog niet zo snel.
De nieuwe generatie wegkantsystemen vormt de brug naar een slimmere infrastructuur. Waar de oude systemen uitsluitend informatie ontvingen van lussen in het wegdek, kunnen de nieuwe kasten straks ook gebruikmaken van data uit voertuigen en apps. Zo kunnen we verkeersstromen nauwkeuriger volgen en sneller reageren op incidenten, ook op plekken waar geen detectielussen liggen.
De vernieuwing van de wegkantsystemen is daarmee niet alleen een onderhoudsproject, maar ook een stap richting ‘smart mobility’: een digitaal verbonden infrastructuur waarin weg, voertuig en bestuurder steeds beter op elkaar inspelen. Tegelijkertijd worden onderhoud en beheer makkelijker en zo streven we naar een goed onderhouden infrastructuur die ons bewegingsvrijheid geeft.