Nederland bereikbaar met de Hinderaanpak

We willen Nederland zo goed mogelijk bereikbaar houden door verkeershinder zoveel mogelijk te beperken. Dit kan alleen als we samenwerken met andere overheden, zakelijke partners, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties. Dit doen we in de Hinderaanpak.

Direct naar de werkwijzer Hinderaanpak

Vanwege de instandhoudingsopgave, voeren we door het hele land geplande werkzaamheden uit aan wegen, wateren, bruggen, sluizen, tunnels en viaducten. Deze werkzaamheden zijn noodzakelijk, maar brengen ook verkeershinder met zich mee.

Dat is vervelend voor weggebruikers, en daarom zetten we ons in om deze hinder, via de Hinderaanpak, met slimme oplossingen zo veel mogelijk te beperken.

Pijlers van de Hinderaanpak

De vernieuwde Hinderaanpak bestaat uit 3 pijlers: slim plannen, slim bouwen en slim reizen. . Wat houdt elke pijler in? Dat leggen we in de video en in de tekst uit.

(Fiona, Rijkswaterstaatreporter:) OPGEWEKTE MUZIEK FIONA: Rijkswaterstaat is op dit moment druk bezig met de grootste onderhoudsbeurt van ons land ooit. Hiervoor werken we de komende jaren aan veel bruggen, tunnels, viaducten en snelwegen. Dit is nodig omdat een deel van onze infrastructuur al flink op leeftijd is. Al dat werk kan helaas niet zonder verkeershinder, maar we proberen het wel zo veel mogelijk te beperken. Dat doen we met een nieuwe aanpak die speciaal is gericht op het beperken van hinder en die heet, heel verrassend, de Hinderaanpak. (Beeldtitel: Werkwijze hinderaanpak. De grootste onderhoudsbeurt van de infrastructuur ooit. Fiona staat bij een viaduct.) ENERGIEKE MUZIEK GEVOLGD DOOR LUCHTIGE MUZIEK De Hinderaanpak bestaat uit drie onderdelen: slim bouwen, slim plannen en slim reizen. Dat betekent dat we het werk slim uitvoeren, een strakke planning maken voor heel Nederland en reisalternatieven bieden waar dat kan. Dat klinkt misschien simpel, maar met zo veel werk tegelijkertijd is het een enorme puzzel. Gelukkig komen we vaak tot slimme oplossingen, zoals hier bij de A16 in Rotterdam, waar ze op een indrukwekkende manier tijd en hinder besparen. Erik, jullie vervangen hier bij de A16 een heel viaduct, dat duurt zo'n twee jaar, en toch houden jullie de hinder voor het verkeer echt heel minimaal. Wat voor slimme oplossingen hebben jullie bedacht? ERIK DIJKEMA: Dat klopt. (Erik Dijkema, Rijkswaterstaat:) We zitten hier in de A16, een van de drukste wegen van Nederland. Dit viaduct moest gesloopt worden. We hebben in één weekend daar een tijdelijk viaduct gebouwd en in een ander weekend hebben we hier ook een tijdelijk viaduct gebouwd. Dat was een heel heftig weekend, want we hebben een bestaand viaduct gesloopt en die tijdelijke brug teruggebracht. Met als groot voordeel dat hier het verkeer ongehinderd kan blijven doorrijden, terwijl het nieuwe viaduct wordt gebouwd. Geweldig, dat is nou een slimme oplossing. In Roermond, bij de A73, moesten ze ook flink aan de bak. Daar is de snelweginnovatie inmiddels afgerond. (Ze stapt een gebouw binnen.) Arnoud, deze renovatie bracht hinder met zich mee. Jullie hebben ingezet op slim reizen, vertel eens. (Arnoud Haans, mobiliteitsmanager Midden Limburg Bereikbaar.) ARNOUD HAANS: We hebben allereerst weggebruikers geïnformeerd en ook gevraagd om zo veel mogelijk, als het kon, thuis te werken. Daarnaast hebben we ov-kortingsacties ingezet, maar ook 'n puntenspaarsysteem waarmee je duurzaam reisgedrag beloont en als laatste hebben we fietsen ingezet, 300 e-bikes. Die fietsen konden gratis uitgeleend worden voor de periode van zes weken. Leuk om te benoemen is dat we gezamenlijk 100.000 fietskilometers hebben gemaakt. Dus dat was een hele mooie bijdrage om de hinder te minimaliseren. Je ziet het: een toekomstbestendige infrastructuur vraagt om een goede samenwerking en slimme oplossingen. Met de Hinderaanpak zorgen we dat je van de hinder zo min mogelijk last hebt. (Ze stapt in haar auto en rijdt over de snelweg.) Is al dat werk aan de weg ideaal? Nee, dat is het niet, maar nodig is het wel. En zeg nou zelf: zo'n veilige, gloednieuwe snelweg, dat rijdt best lekker. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/hinderaanpak. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) LEVENDIGE MUZIEK DIE STOPT

Slim Plannen

We bereiden projecten goed voor en stemmen op tijd af met andere wegbeheerders, zodat iedereen op tijd kan inspelen op de situatie. Dit kan bijvoorbeeld door werktijden af te stemmen of conflicten met andere werkzaamheden, zoals spooronderhoud, te voorkomen.

Slim Bouwen

We willen werkzaamheden efficiënt en veilig uitvoeren. Bijvoorbeeld door voor korte, volledige afsluitingen te kiezen in plaats van lange periodes van beperkte doorstroming. Dit zorgt voor minder langdurige hinder. 

Slim Reizen

We stimuleren weggebruikers om alternatieven te kiezen, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Dit vermindert niet alleen de verkeersdrukte, maar draagt ook bij aan duurzaamheid. Daarnaast valt onder Slim Reizen ook de communicatie over hinder door werkzaamheden.

Aan de slag met de Hinderaanpak

We volgen de 3 pijlers om verkeershinder effectief te verminderen. Maar dat doen we niet alleen. Hiervoor trekken we samen op met betrokken organisaties, zoals (vaar)wegbeheerders, regionale samenwerkingsorganisaties, NS en ProRail.

In de werkwijzer, Leidraad Hindercommunicatie Wegen, Leidraad Hindercommunicatie Vaarwegen en de Toolbox Slim Reizen vindt u praktijkvoorbeelden over de toepassing van de hinderaanpak.

Meer weten over de Hinderaanpak

Meer weten over hoe we samen met partners de hinder zoveel mogelijk beperken? Via deze links leest u meer over onze toepassing van Slim Bouwen, Slim Plannen en Slim Reizen op (vaar) wegen.