Toolbox Slim Reizen
De Toolbox Slim Reizen biedt een overzicht van de belangrijkste maatregelen die mobiliteitsgedrag beïnvloeden.
De toolbox is bedoeld om te inspireren en te ondersteunen bij het kiezen van de meest kansrijke maatregelen voor een specifieke situatie. De focus ligt hierbij op de toepassing binnen het onderdeel Slim Reizen van de Hinderaanpak met zowel kortetermijneffecten als structurele mobiliteitseffecten. De toolbox bestaat uit factsheets en praktijkvoorbeelden.
Er zijn 57 publicaties gevonden.
Factsheet: Beïnvloeden Navigatiesystemen bij wegwerkzaamheden
We communiceren op verschillende manieren afsluitingen tijdens wegwerkzaamheden naar de weggebruiker. Lees meer over het beïnvloeden van navigatiesystemen.

Factsheet: Fietsparkeren bij treinstations
De fiets is het voornaamste transportmiddel van en naar treinstations. Het is daarom belangrijk voldoende fietsparkeerplaatsen aan te bieden.

Factsheet Fietsparkeren bij busstations en bushaltes
De fiets is het voornaamste transportmiddel van en naar busstations- en haltes. Het is daarom belangrijk voldoende fietsparkeerplaatsen aan te bieden.

Factsheet beloningsprojecten: punten sparen
In het kader van spitsmijdenprojecten en/of onderhoudswerkzaamheden wordt punten sparen ingezet om weggebruikers te stimuleren tot ander reisgedrag.

Factsheet: Campagnes Fietsstimulering
Fietsstimuleringscampagnes zijn initiatieven die met name overheden, maar ook organisaties en stichtingen opzetten om het gebruik van de fiets te bevorderen.

Factsheet: Financiële fietsregelingen
Als onderdeel van een werkgeversaanpak kunnen werkgevers geadviseerd worden over financiële fietsregelingen. Zij kunnen financiële regelingen aanbieden.

Factsheet: Innovaties doorstroming fietsers
Deze factsheet richt zich op innovaties en oplossingen die de doorstroming van fietsers bevorderen, zoals het verminderen van wachttijd bij verkeerslichten.

Factsheet: Fietsvoorzieningen bij de werkgever
Als onderdeel van een werkgeversaanpak kunnen werkgevers geadviseerd worden om fietsgebruik te faciliteren. Deze factsheet gaat over fysieke voorzieningen.

Praktijkvoorbeeld: Betrouwbare en passende reisinformatie Rotterdam Onderweg
Rotterdam Onderweg is een bereikbaarheidsplatform in de regio Rotterdam, dat actuele, betrouwbare en passende reisinformatie aan reizigers biedt.

Praktijkvoorbeeld: Deelfietssysteem Hello-Bike Zuidas Amsterdam
Voor de laatste afstand naar het werk is op de Zuidas de pilot Hello-Bike opgezet. Verspreid over het gebied staan er deelfietsen klaar voor gebruik.

Factsheet: Werkgeversaanpak
Werkgeversaanpak is een vorm van indirecte mobiliteitsbeïnvloeding: werkgevers worden actief ondersteund in het optimaliseren van hun mobiliteitsbeleid.

Factsheet: Kleine infrastructurele maatregelen
Wegwerkzaamheden hebben andere verkeersstromen op netwerkniveau tot gevolg en daarbij ontstaan nieuwe knelpunten. Kleine maatregelen kunnen deze wegnemen.

Factsheet: In-car parkeerinformatie
Bij in-car parkeerinformatie wordt de automobilist pre-trip en on-trip geïnformeerd over de actuele parkeersituatie op de bestemming.

Factsheet: Deelfietssystemen
Deelmobiliteit biedt gebruikers op korte termijn toegang tot een vervoersmiddel dat zij zelf niet bezitten, maar waarover ze wel tijdelijk kunnen beschikken.

Factsheet: ov-probeeraanbod
OV-probeeraanbiedingen zijn bedoeld om automobilisten gratis of met korting kennis te laten maken met het reizen met het ov op trajecten voor een periode.

Factsheet: Logistieke aanpak
Om de wegcapaciteit te benutten wordt goederenstromen efficiënt georganiseerd, daarom wordt er een logistieke aanpak ontwikkeld.

Factsheet: Stand-by bergers
Om de duur van verstoring zo veel mogelijk te beperken zijn afspraken gemaakt over het versneld bergen of verplaatsen van voertuigen.

Factsheet: Onderwijsaanpak
Spitsdrukte in het OV is onprettig voor reizigers. Dit maakt het openbaar vervoer minder aantrekkelijk, vergeleken met reizen met de auto.

Factsheet: Hubs
Deze factsheet richt zich op hubs die personenvervoer faciliteren, en dan met name op de personenhubs.

Praktijkvoorbeeld: La Vuelta Holanda: omgevingscommunicatie 2.0
De eerste 3 etappes van de Vuelta vonden in augustus 2022 plaats in Nederland. Tijdens deze wielerwedstrijd was het parcours voor autoverkeer dicht.
