Doelen en resultaten
De Giessenbrug in de snelweg A20 en in de Giessenbaan (gemeente Rotterdam) is een belangrijke brug in de ring van Rotterdam. Om de brug veilig en toekomstbestendig te houden, is renovatie van verschillende onderdelen nodig.
De Giessenbrug wordt sinds eind januari 2017 niet meer bediend vanwege aanhoudende problemen in het bedienings- en besturingssysteem. Dit kan tot storingen en gevaarlijke situaties leiden en daarom heeft Rijkswaterstaat besloten de brug niet meer te openen voor de scheepvaart.
Beperkte doorvaarthoogte tot 5.40 m
De doorvaarthoogte is sindsdien beperkt tot 5.40 m. Binnenvaartschepen met lading hebben over het algemeen voldoende diepgang om onder de brug door te varen. Binnenvaartschepen zonder lading kunnen door water te ballasten alsnog doorvaren.
Nieuwe vaste brug met doorvaarthoogte van 6.60 m
De variant die tijdens de planfase verder wordt uitgewerkt is de vervanging van de beweegbare delen van de Giessenbrug door een vaste brug met een doorvaarthoogte van 6.60 m. Door de renovatie blijven we de veiligheid van de brug en bereikbaarheid van de regio ook in de toekomst garanderen.
Vervanging en renovatie Giessenbrug (A20)
Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op storingen en daarom worden ze nu vernieuwd.
Voor deze omvangrijke klus maken we zo veel mogelijk gebruik van slimme en duurzame technieken. Op die manier vernieuwen we de infrastructuur voor de komende generaties, en kunt u ook in de toekomst vlot, veilig en duurzaam van A naar B.
Meer informatie is te vinden op de projectpagina Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland.