A20: vervanging en renovatie Giessenbrug

De Giessenbrug op de A20 en Giessenbaan is een belangrijke schakel in de ring van Rotterdam. Om de brug veilig en toekomstbestendig te houden, vervangen we de Giessenbrug voor een vaste betonnen brug. Verder passen we vaste delen aan of versterken ze, zodat ze goed aansluiten op de nieuwe betonnen brugdelen.
Heb ik last van de werkzaamheden?
U heeft (op dit moment) geen last van de werkzaamheden.
De brug wordt sinds eind januari 2017 niet meer geopend voor de scheepvaart. Dit komt door aanhoudende problemen in het bedienings- en besturingssysteem. Dit kan tot storingen en gevaarlijke situaties leiden. Doordat de brug niet meer open gaat, is de doorvaarthoogte beperkt tot 5.40 m. Binnenvaartschepen met lading hebben over het algemeen voldoende diepgang om onder de brug door te varen. Binnenvaartschepen zonder lading kunnen door water te ballasten alsnog doorvaren.
Nieuwe vaste brug met doorvaarthoogte 6.60 m
De Giessenbrug wordt vervangen door een vaste betonnen brug met 2 doorvaartopeningen voor de scheepvaart. De doorvaarthoogte wordt 6.60 m. Zo zorgen we ervoor dat de regio ook in de toekomst bereikbaar blijft.
Planning
-
Planstudie Giessenbrug (A20)
Tijdens de planstudie is onderzocht dat de beweegbare Giessenbrug in de A20 kan worden vervangen door een vaste betonnen brug met een doorvaarthoogte van 6.60 m.
-
Voorbereiding uitvoering
-
Start vervangen Giessenbrug
In 2027 starten we met het vervangen van de oude Giessenbrug voor een nieuwe vaste betonnen brug.
Wegverkeer
De werkzaamheden worden bij voorkeur in (vakantie)periode uitgevoerd als er minder verkeer is. Ook leiden het wegverkeer om via de A4, A15 en de A16. Het overige verkeer op de parallelbaan Giessenbaan heeft ook last van de werkzaamheden. Daarom zullen er ook maatregelen komen voor lokaal verkeer, (brom)fietsers en ander langzaam verkeer.
Deze planning kan nog veranderen.
Giessenbrug: toegang tot de Schie voor scheepvaart
De Giessenbrug is voor de scheepvaart de toegang tot de Schie (vaarweg Rotterdam-Delft-Den Haag) en bedrijventerrein de Spaanse Polder tot en met vaarwegklasse 3 voor binnenvaart. Dit zijn schepen met een maximale diepgang van 6,3 m. De vaarroute wordt voornamelijk gebruikt door met name de beroepsvaart, maar ook door de recreatievaart. We onderzoeken wanneer de brug tijdens de renovatie veilig gepasseerd kan worden en wat maatregelen kunnen zijn om de hinder voor de scheepvaart te beperken.

-
55.000 motorvoertuigen
55.000 motorvoertuigen rijden per 24 uur per rijrichting over de A20
-
9.000 schepen
9.000 schepen passeren elk jaar de Delfshavense Schie