(Een snelweg vanuit de lucht. Chris Segers zit achter het stuur van een auto.) RUSTIGE MUZIEK CHRIS SEGERS: Ik rijd op de A10 Noord, waar Rijkswaterstaat en aannemers bezig zijn met de vervanging van geluidschermen. Deze zijn deels beschadigd tijdens een flinke storm in 2021 en daar komen nieuwe voor terug. En daar is wat bijzonders mee. (Tegen Nina Bos, omgevingsmanager Rijkswaterstaat:) Jullie zijn hier al een tijd bezig, wat is er allemaal al gedaan? NINA BOS: We hebben een storm gehad. Toen zijn de oude schermen deels verwijderd, preventief verwijderd. Om de geluidsoverlast terug te brengen voor de omgeving, hebben we ook stil asfalt neergelegd. Daar staan we nu op. -Inderdaad. Daarna zijn we in augustus vorig jaar begonnen met het bouwen van de schermen. Daarvoor hebben we eerst rijstroken versmald, zodat de aannemer ook op een veilige manier kan werken, hier op deze plek waar we nu staan. CHRIS: En het verkeer door kan rijden. Niet afgesloten, maar versmald. (Verkeer raast over de snelweg.) Die nieuwe geluidschermen, dat zijn niet zomaar schermen. Ik ga eens even kijken hoe dat zit. Hubert, kan je mij wat meer vertellen over de nieuwe geluidschermen? (Hubert Kuijt, projectleider Holland Scherm.) HUBERT KUIJT: De nieuwe geluidschermen die we hier bouwen langs de A10, bestaan uit betonelementen, 7.500 stuks in totaal, en die kunnen wij slanker en lichter uitvoeren. En groen, met hedera ertegenaan. -Groen ertegen met hedera, en het voordeel van die slanke, lichte elementen is: minder transport en ook lichter materieel om ze te plaatsen. Wat wij gedaan hebben, is dus stalen wapening vervangen door basaltvezelwapening. CHRIS: Dat is dit? HUBERT: Dat is dit. Het voordeel ervan is dat basaltvezel niet kan roesten en daardoor kunnen we die betondekking reduceren, in dit geval zelfs veertig procent. Het mooie van dit project is dat wij de bestaande fundering kunnen hergebruiken. Dus we maken hier echt circulair gebruik van de bestaande onderdelen. Maar het is ook heel licht. Of ik ben heel sterk. ZE LACHEN (Later lopen ze langs de weg.) CHRIS: Kent dit project nog uitdagingen? Jazeker, dit project kent vele uitdagingen. Eén: het is een korte doorlooptijd. Twee: het is logistiek echt een uitdaging. Je ziet waar we nu lopen, het is smal. Ondanks dat gaat het verkeer gewoon door. CHRIS: Is dat niet gevaarlijk? Het is in die zin niet gevaarlijk, één: er zijn verkeersmaatregelen genomen. Er zijn versmalde rijstroken, de snelheid is verlaagd naar 90 kilometer per uur en er zijn barriers geplaatst. Die tijdelijke schermen dienen voor de omgeving voor het geluid en tevens geeft het een veilig gevoel voor de medewerker. CHRIS: Wat moet er nog gebeuren? We zijn grotendeels al klaar met de bouw van de schermen. We hebben nog te maken met het broedseizoen van de beschermde vogelsoort de roek. Die stukken pakken we op nadat de vogel uitgebroed is. CHRIS: Hoe zit het in de zomer qua drukte? Wat verwacht je? NINA: Er wordt veel gewerkt in en om Amsterdam, dus houd daar rekening mee als je de weg op gaat. We proberen vanuit het project het verkeer zo optimaal mogelijk te laten doorstromen. CHRIS: Wanneer ben je echt klaar? NINA: Wij zijn echt klaar in het najaar van 2025. (Chris steekt even z'n mobiel in de lucht.) CHRIS: Dus vooraf goed je route checken, zodat je als weggebruiker niet voor verrassingen komt te staan. Met de nieuwe geluidschermen voldoet Rijkswaterstaat straks weer aan alle geluidsnormen en daar wordt iedereen blij van. Wil je op de hoogte blijven of je route plannen? Kijk dan op de site. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? rws.nl/a10-noord-vervanging-geluidschermen. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2025.) DE RUSTIGE MUZIEK EBT WEG Direct naast de spoorbrug Dordrecht ligt de verkeersbrug Dordrecht. Oorspronkelijk bedoeld als oeververbinding in de A16 is het nu vooral een belangrijke schakel in het stadsverkeer tussen Dordrecht en Zwijndrecht. De brug is gelegen in de Oude Maas, een druk bevaren transportroute. Jaarlijks passeren hier zo'n 115.000 schepen. De brug dateert uit 1939, is in 1979 voor het laatst grootschalig gerenoveerd en kent een monumentaal karakter. De verkeersbrug Dordrecht bestaat uit een bijzondere combinatie van bruggen. Vanaf Zwijndrecht gezien zijn dat achtereenvolgens een betonnen aanbrug. Een stalen plaatliggerbrug, een vakwerk brug. Een dubbele basculebrug. En weer een betonnen aanbrug, nu aan de Dordtse kant. Met een totale lengte van meer dan een kilometer is de verkeersbrug Dordrecht een van de langste rivier bruggen in Nederland. Bovendien vormt de brug met de spoorbrug een zogeheten nautische eenheid. De bediening gebeurt centraal vanuit het bediend huis, gelegen tussen beide bruggen. De verkeersbrug Dordrecht is toe aan een grondige renovatie. Nagenoeg alle onderdelen van de brug moeten vervangen of gerenoveerd worden. Een greep uit de belangrijkste werkzaamheden. De conservering van de stalen hoofdconstructie verkeert in matige staat en moet volledig vervangen worden. Dat geldt ook voor de kleinere onderdelen. Zoals opleggingen, leuningen en stalen onderdelen in de basculekelders. Vanwege de veiligheid en om de doorvaart voor hoge scheepvaart te behouden is vereist dat de basculebruggen op een externe locatie gerenoveerd worden. Vrijwel alle werktuigbouwkundige onderdelen, zoals tandwielkasten, motoren en koppelingen voldoen niet meer aan de gestelde normen of zijn einde levensduur. Een vervanging van de gehele aandrijflijn is daarom noodzakelijk. De pennenbaan kan wel behouden blijven. De betonnen autorijdekken in de stalen hoofdoverspanningen worden in zijn geheel vernieuwd en aan de zijkanten versterkt. Ook aan de aanbruggen is de tand des tijds goed zichtbaar. Op veel plaatsen aan de onderzijde zien we beton schade en komen er oude reparaties los. Het herstel willen we grootschalig aanpakken. De staalconstructie voldoet op een aantal plekken niet. Lokaal zijn er versterkingen nodig. Daarnaast dient de aansluiting van de leuningen op het brugdek verbeterd te worden. De bestaande remmingwerk en wachtplaatsen voor zee- en beroepsvaart verkeren in een matige staat. Deze hebben een flinke opknapbeurt nodig. Verder worden de pijlers van de brug voorzien van een nieuwe aanvaarbeveiliging. Al het asfalt, de slijtlagen en houten fietspaddekken zijn einde levensduur en dienen vervangen te worden. In de basculekelders moet de veiligheid worden verbeterd. Denk aan het vernieuwen van leuningen en verlichting. Daarnaast is hier grootschalig beton herstel nodig. De bediening van de verkeersbrug en de spoorbrug vindt plaats vanuit het ‘koffiefilter’. Het bedien gebouw van ProRail. Voor de verkeersbrug zal er volgens de landelijke bruggen- en sluizenstandaard een nieuwe bedienplek ingericht worden. Tegelijk vervangen we de bestaande besturingskasten en onderdelen die aangestuurd worden. Zoals slagboominstallaties, seinen en camera’s. De renovatie van de Verkeersbrug Dordrecht kent verschillende uitdagingen. Allereerst geldt het belang van de hoofdtransportroute over het water. Het scheepvaartverkeer dient van de werkzaamheden zo min mogelijk hinder te ondervinden. Ook voor het landverkeer geldt dat de bereikbaarheid en mobiliteit op orde moet blijven. Een extra uitdaging daarbij is dat er de komende jaren nog tal van andere infraprojecten in de regio in uitvoering gaan. Zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug en Drechttunnel in de A16. Tot slot speelt mee dat de brug zich in stedelijk gebied bevindt, wat bouw hinder tot een belangrijk thema maakt. Dat we de Verkeersbrug Dordrecht op alle fronten aanpakken, maakt dat deze renovatie behalve uitdagend ook uniek is. We maken de brug niet alleen functioneel klaar voor de toekomst, maar geven haar tegelijk een flinke make-over met respect voor het oorspronkelijke ontwerp. Zo kan deze ruim 80 jaar oude dame van beton en staal, niet alleen de belangrijke rol in het wegen- en vaarwegennet de komende 30 jaar blijven vervullen, maar versterken we ook haar monumentale karakter. [Eindleader] Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/verkeersbrugdordrecht Een productie van Rijkswaterstaat Ⓒ 2025
A10: afsluiting binnenring Noord; 24 - 26 mei 2025
De vervanging van de geluidschermen A10 Noord vordert. Omdat de werkzaamheden deels klaar zijn brengt Rijkswaterstaat een groot gedeelte van de A10 Noord binnenring terug in de oorspronkelijke staat.
Dit gebeurt vanaf zaterdagavond 24 mei 23.00 tot maandagochtend 26 mei 2025 05.00 uur tussen knooppunt Coenplein en S116 (Centrum). De A10 Noord binnenring is daarom op dit traject afgesloten.
Deze afsluiting is nodig om de matrixborden boven de snelweg terug te plaatsen en de belijning aan te passen naar de oorspronkelijke verkeerssituatie. Dit zorgt voor meer overzicht en duidelijkheid voor weggebruikers. Daarnaast biedt het verkeerssysteem in de oorspronkelijke staat meer ruimte op de rijbaan, wat de doorstroming en veiligheid ten goede komt.
Ook de volgende op- en afritten zijn niet bereikbaar tussen genoemde tijden:
- oprit 18b (afrit 18b blijft beschikbaar)
- afrit 17a en oprit 17b
- afrit 16a
- oprit 16b; deze opent weer op zondag 26 mei om 10.00 uur
Let op: de werkzaamheden zijn afhankelijk van de weersomstandigheden en vinden plaats onder voorbehoud.
Omleidingen A10
Om de hinder te beperken zijn vaste omleidingsroutes ingesteld. Deze worden met borden langs de weg aangegeven, houd rekening met extra reistijd.
- Vanaf A5 richting Utrecht/Hengelo door middel van een omleidingsroute en routeborden 6 via de A5.
- Vanaf A8 en oprit 1 Oostzaan door middel van een omleidingsroute en routeborden 6 via de A10.
- Vanaf A8/Zaandam (A7) richting Volendam/Marken door middel van een omleidingsroute en routeborden 7 via de A7.
Waarom in het weekend?
De werkzaamheden worden in het weekend uitgevoerd om de hinder voor het verkeer zo veel mogelijk te beperken.
Werkzaamheden gereed aan de Landsmeerse kant
Ook het vervangen van de geluidschermen aan de A10 buitenring zijn bijna klaar. Daarom wordt ook hier de weg binnenkort in oorspronkelijke staat terug gebracht. Dit gebeurt in de nachten van 26, 27 en 28 mei, tussen 23.00 en 05.00 uur. De A10 Noord blijft tijdens deze werkzaamheden open voor verkeer. Alleen de rijstroken waar gewerkt wordt, worden tijdelijk afgesloten.
Video: Een kijkje achter de geluidsschermen langs de A10 Noord
Langs de A10 Noord werkt Rijkswaterstaat aan de vervanging van beschadigde geluidsschermen. In deze video geven we u een kijkje achter de schermen. Wat is er al gedaan? Hoe zien de nieuwe, duurzame schermen eruit? En hoe zorgen we dat het verkeer gewoon kan blijven rijden tijdens de werkzaamheden? Bekijk de update met de betrokken aannemers en omgevingsmanager Nina Bos.
Reist u vaak in en om Amsterdam, let dan goed op:
In 2025 heb je in en rond Amsterdam last van extreme verkeershinder. Je bent langer onderweg en het is extra druk. Op de weg, maar op momenten ook in het openbaar vervoer.
De piek van de verkeershinder is van mei tot en met begin oktober. Kies bewust of en hoe je reist. Werk vaker thuis als dat kan, reis buiten de spits, neem een ander vervoermiddel of ga carpoolen. Kijk voor meer informatie op de website van Amsterdam Bereikbaar.
Meer informatie werkzaamheden A10
Kijk voor meer informatie op de projectpagina A10 Noord: vervanging geluidschermen of neem contact met ons op.