A10 Noord: vervanging geluidschermen

Waarom

  • De geluidschermen aan de A10 Noord zijn door storm beschadigd en uit voorzorg deels verwijderd.
  • Door de slechte staat is reparatie niet mogelijk. Daarom vervangen we de geluidschermen.
  • Zo voorkomen we dat er bij volgende stormen opnieuw schermen uitwaaien.

Hoe

demonteren en vervangen van de geluidschermen

Heb ik last van de werkzaamheden?

Hinder voor de weggebruiker

Sinds september 2024 wordt vanaf de vluchtstrook door aannemer Holland Scherm gewerkt aan het vervangen van de geluidschermen. Om hiervoor ruimte te maken zijn de rijbanen versmald en geldt er een snelheidsbeperking: verkeer mag maximaal 90 km/h rijden. Soms is het nodig om een op- of afrit af te sluiten.

Hinder voor omwonenden

Omwonenden kunnen geluidoverlast ervaren door de bouwactiviteiten. De aannemer beperkt de hinder zoveel mogelijk en informeert de omgeving als dat nodig is.

Wanneer

Klaar: 2025
Begin 2025 - najaar 2025

Fase 2

  • Demonteren en vervangen van de geluidschermen tussen op- en afrit S117 en S118 aan de buitenring
  • De weg is open en er geldt een snelheidsbeperking van 90 km/h

Deze planning kan nog veranderen.

Faseringsplan A10 Noord 2025

Hoe vervangen we de geluidschermen?

In deze video leggen we uit hoe de geluidschermen langs de A10 Noord in Amsterdam vervangen worden.

(Een snelweg vanuit de lucht. Chris Segers zit achter het stuur van een auto.) RUSTIGE MUZIEK CHRIS SEGERS: Ik rijd op de A10 Noord, waar Rijkswaterstaat en aannemers bezig zijn met de vervanging van geluidschermen. Deze zijn deels beschadigd tijdens een flinke storm in 2021 en daar komen nieuwe voor terug. En daar is wat bijzonders mee. (Tegen Nina Bos, omgevingsmanager Rijkswaterstaat:) Jullie zijn hier al een tijd bezig, wat is er allemaal al gedaan? NINA BOS: We hebben een storm gehad. Toen zijn de oude schermen deels verwijderd, preventief verwijderd. Om de geluidsoverlast terug te brengen voor de omgeving, hebben we ook stil asfalt neergelegd. Daar staan we nu op. -Inderdaad. Daarna zijn we in augustus vorig jaar begonnen met het bouwen van de schermen. Daarvoor hebben we eerst rijstroken versmald, zodat de aannemer ook op een veilige manier kan werken, hier op deze plek waar we nu staan. CHRIS: En het verkeer door kan rijden. Niet afgesloten, maar versmald. (Verkeer raast over de snelweg.) Die nieuwe geluidschermen, dat zijn niet zomaar schermen. Ik ga eens even kijken hoe dat zit. Hubert, kan je mij wat meer vertellen over de nieuwe geluidschermen? (Hubert Kuijt, projectleider Holland Scherm.) HUBERT KUIJT: De nieuwe geluidschermen die we hier bouwen langs de A10, bestaan uit betonelementen, 7.500 stuks in totaal, en die kunnen wij slanker en lichter uitvoeren. En groen, met hedera ertegenaan. -Groen ertegen met hedera, en het voordeel van die slanke, lichte elementen is: minder transport en ook lichter materieel om ze te plaatsen. Wat wij gedaan hebben, is dus stalen wapening vervangen door basaltvezelwapening. CHRIS: Dat is dit? HUBERT: Dat is dit. Het voordeel ervan is dat basaltvezel niet kan roesten en daardoor kunnen we die betondekking reduceren, in dit geval zelfs veertig procent. Het mooie van dit project is dat wij de bestaande fundering kunnen hergebruiken. Dus we maken hier echt circulair gebruik van de bestaande onderdelen. Maar het is ook heel licht. Of ik ben heel sterk. ZE LACHEN (Later lopen ze langs de weg.) CHRIS: Kent dit project nog uitdagingen? Jazeker, dit project kent vele uitdagingen. Eén: het is een korte doorlooptijd. Twee: het is logistiek echt een uitdaging. Je ziet waar we nu lopen, het is smal. Ondanks dat gaat het verkeer gewoon door. CHRIS: Is dat niet gevaarlijk? Het is in die zin niet gevaarlijk, één: er zijn verkeersmaatregelen genomen. Er zijn versmalde rijstroken, de snelheid is verlaagd naar 90 kilometer per uur en er zijn barriers geplaatst. Die tijdelijke schermen dienen voor de omgeving voor het geluid en tevens geeft het een veilig gevoel voor de medewerker. CHRIS: Wat moet er nog gebeuren? We zijn grotendeels al klaar met de bouw van de schermen. We hebben nog te maken met het broedseizoen van de beschermde vogelsoort de roek. Die stukken pakken we op nadat de vogel uitgebroed is. CHRIS: Hoe zit het in de zomer qua drukte? Wat verwacht je? NINA: Er wordt veel gewerkt in en om Amsterdam, dus houd daar rekening mee als je de weg op gaat. We proberen vanuit het project het verkeer zo optimaal mogelijk te laten doorstromen. CHRIS: Wanneer ben je echt klaar? NINA: Wij zijn echt klaar in het najaar van 2025. (Chris steekt even z'n mobiel in de lucht.) CHRIS: Dus vooraf goed je route checken, zodat je als weggebruiker niet voor verrassingen komt te staan. Met de nieuwe geluidschermen voldoet Rijkswaterstaat straks weer aan alle geluidsnormen en daar wordt iedereen blij van. Wil je op de hoogte blijven of je route plannen? Kijk dan op de site. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? rws.nl/a10-noord-vervanging-geluidschermen. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2025.) DE RUSTIGE MUZIEK EBT WEG Direct naast de spoorbrug Dordrecht ligt de verkeersbrug Dordrecht. Oorspronkelijk bedoeld als oeververbinding in de A16 is het nu vooral een belangrijke schakel in het stadsverkeer tussen Dordrecht en Zwijndrecht. De brug is gelegen in de Oude Maas, een druk bevaren transportroute. Jaarlijks passeren hier zo'n 115.000 schepen. De brug dateert uit 1939, is in 1979 voor het laatst grootschalig gerenoveerd en kent een monumentaal karakter. De verkeersbrug Dordrecht bestaat uit een bijzondere combinatie van bruggen. Vanaf Zwijndrecht gezien zijn dat achtereenvolgens een betonnen aanbrug. Een stalen plaatliggerbrug, een vakwerk brug. Een dubbele basculebrug. En weer een betonnen aanbrug, nu aan de Dordtse kant. Met een totale lengte van meer dan een kilometer is de verkeersbrug Dordrecht een van de langste rivier bruggen in Nederland. Bovendien vormt de brug met de spoorbrug een zogeheten nautische eenheid. De bediening gebeurt centraal vanuit het bediend huis, gelegen tussen beide bruggen. De verkeersbrug Dordrecht is toe aan een grondige renovatie. Nagenoeg alle onderdelen van de brug moeten vervangen of gerenoveerd worden. Een greep uit de belangrijkste werkzaamheden. De conservering van de stalen hoofdconstructie verkeert in matige staat en moet volledig vervangen worden. Dat geldt ook voor de kleinere onderdelen. Zoals opleggingen, leuningen en stalen onderdelen in de basculekelders. Vanwege de veiligheid en om de doorvaart voor hoge scheepvaart te behouden is vereist dat de basculebruggen op een externe locatie gerenoveerd worden. Vrijwel alle werktuigbouwkundige onderdelen, zoals tandwielkasten, motoren en koppelingen voldoen niet meer aan de gestelde normen of zijn einde levensduur. Een vervanging van de gehele aandrijflijn is daarom noodzakelijk. De pennenbaan kan wel behouden blijven. De betonnen autorijdekken in de stalen hoofdoverspanningen worden in zijn geheel vernieuwd en aan de zijkanten versterkt. Ook aan de aanbruggen is de tand des tijds goed zichtbaar. Op veel plaatsen aan de onderzijde zien we beton schade en komen er oude reparaties los. Het herstel willen we grootschalig aanpakken. De staalconstructie voldoet op een aantal plekken niet. Lokaal zijn er versterkingen nodig. Daarnaast dient de aansluiting van de leuningen op het brugdek verbeterd te worden. De bestaande remmingwerk en wachtplaatsen voor zee- en beroepsvaart verkeren in een matige staat. Deze hebben een flinke opknapbeurt nodig. Verder worden de pijlers van de brug voorzien van een nieuwe aanvaarbeveiliging. Al het asfalt, de slijtlagen en houten fietspaddekken zijn einde levensduur en dienen vervangen te worden. In de basculekelders moet de veiligheid worden verbeterd. Denk aan het vernieuwen van leuningen en verlichting. Daarnaast is hier grootschalig beton herstel nodig. De bediening van de verkeersbrug en de spoorbrug vindt plaats vanuit het ‘koffiefilter’. Het bedien gebouw van ProRail. Voor de verkeersbrug zal er volgens de landelijke bruggen- en sluizenstandaard een nieuwe bedienplek ingericht worden. Tegelijk vervangen we de bestaande besturingskasten en onderdelen die aangestuurd worden. Zoals slagboominstallaties, seinen en camera’s. De renovatie van de Verkeersbrug Dordrecht kent verschillende uitdagingen. Allereerst geldt het belang van de hoofdtransportroute over het water. Het scheepvaartverkeer dient van de werkzaamheden zo min mogelijk hinder te ondervinden. Ook voor het landverkeer geldt dat de bereikbaarheid en mobiliteit op orde moet blijven. Een extra uitdaging daarbij is dat er de komende jaren nog tal van andere infraprojecten in de regio in uitvoering gaan. Zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug en Drechttunnel in de A16. Tot slot speelt mee dat de brug zich in stedelijk gebied bevindt, wat bouw hinder tot een belangrijk thema maakt. Dat we de Verkeersbrug Dordrecht op alle fronten aanpakken, maakt dat deze renovatie behalve uitdagend ook uniek is. We maken de brug niet alleen functioneel klaar voor de toekomst, maar geven haar tegelijk een flinke make-over met respect voor het oorspronkelijke ontwerp. Zo kan deze ruim 80 jaar oude dame van beton en staal, niet alleen de belangrijke rol in het wegen- en vaarwegennet de komende 30 jaar blijven vervullen, maar versterken we ook haar monumentale karakter. [Eindleader] Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/verkeersbrugdordrecht Een productie van Rijkswaterstaat Ⓒ 2025

Inzet Go Barry langs de A10

Bij de vervanging van de geluidschermen op de A10 Noord zetten we een bijzondere innovatie in: de Go-Barry. Deze op afstand bestuurbare barrier zorgt ervoor dat wegwerkers veilig hun werk kunnen doen, terwijl het verkeer zo goed mogelijk kan doorstromen. In deze video laten we zien hoe de Go-Barry in de praktijk werkt en wat dit betekent voor zowel wegwerkers als weggebruikers.

(Een snelweg vanuit de lucht. Peter Jacobs, operator Go-Barry:) RUSTIGE MUZIEK PETER JACOBS: Een afstandsbediening met een paar joysticks en dan rijdt hij. Het is eigenlijk gewoon een grote radiografisch bestuurbare auto. (Hubert Kuijt, projectleider Holland Scherm:) HUBERT KUIJT: We zijn op de A10. Ondertussen de laatste fase van dit grote vervangingsproject van de geluidschermen. Om hier veilig te kunnen werken, hebben we een afzetting nodig. We willen graag werken achter een fysieke afzetting en met de Go-Barry is het dus mogelijk om die flexibel in te zetten, en snel. Dit werkvak, een afzetting van 165 meter en die plaatsen we binnen vijf minuten. (Lindi Bos, operationeel teamleider Travinci.) LINDI BOS: De Go-Barry is een innovatieve barrier. Hij rijdt op gps-lijnen met het werk mee. Zoals hier op de A10 wordt de afzetting dus iedere nacht gezet. HUBERT: De weggebruiker op de A10 heeft het volgende voordeel, we kunnen dus door de Go-Barry 's nachts werken in plaats van overdag en dat geeft veel minder overlast. Ze zien gewoon een eenduidige afscherming van het werkvak. Het alternatief van de Go-Barry dat gebruikelijk is, zijn de bakens, afzettingen met bakens. Alleen is dat geen fysieke afscheiding en die beschermt ons vele malen minder. Een ander groot voordeel van de Go-Barry is dat hij flexibel is, hij is verrijdbaar, je kan hem gedurende de doorlooptijd verplaatsen. PETER: Hij kan zijwaarts rijden, hij kan een bochtje rijden, hij kan op satelliet rijden. Deze is dus makkelijk te verplaatsen, zodat je vlot weer aan de kant bent. Overdag heeft het verkeer geen last en 's nachts zijn de werknemers lekker veilig. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? rws.nl/a10-noord-vervanging-geluidschermen. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2025.) DE RUSTIGE MUZIEK EBT WEG Met het verwijderen van delen van het geluidsscherm is ook de functie ervan, het verminderen van geluidsoverlast, grotendeels verloren gegaan. Gelukkig hebben we in de zomer van 2023 al stiller asfalt aan kunnen leggen, waarmee de geluidsoverlast voor de omgeving al een stuk minder is geworden. En nu we ook de geluidsschermen gaan aanpakken, gaan we ook de geluidshinder voor de omgeving verder terugdringen. Na het vervangen van de geluidsschermen voldoen we weer aan alle geluidsnormen, zoals die wettelijk zijn vastgelegd. Bovendien: de schermen worden een stuk groener en duurzamer. (Verkeer raast langs het scherm.) Vanaf vrijdagavond 30 augustus tot en met maandagochtend 2 september is de A10 Binnenring vanaf Coenplein tot aan Durgerdam gesloten voor verkeer. Dat is om de werkzaamheden voor te bereiden. Vanaf maandagochtend 2 september is de weg weer open en ziet u op de weg een andere situatie: drie versmalde rijstroken met maximaal negentig kilometer per uur. Verder zullen in bepaalde weekenden de op- en afritten worden afgesloten voor het verkeer. En op de weg zie je tijdelijke geluidsschermen die tijdens de werkzaamheden de geluidshinder voor de omgeving verminderen. Een flinke klus dus, waarmee we tot halverwege 2025 bezig zijn. Zeker iets om rekening mee te houden als weggebruiker. Ga je op pad en is de A10 onderdeel van je route? Check dan van tevoren de actuele situatie op de weg en pas desgewenst je route aan. Voor meer informatie kijk op onze projectpagina. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? rws.nl/a10-noord-vervanging-geluidschermen. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)

Documenten

Informatie over de geluidschermen op basis van de Wet open overheid (Woo)

Op basis van de Wet open overheid is een aantal documenten openbaar gemaakt. Het gaat hier om officiële documenten die betrekking hebben op de besluitvorming over de geluidschermen van de afgelopen jaren.

Informatie over de tijdelijke ontheffing wet Milieubeheer

Contact

Heeft u vragen of maakt u zich zorgen over de gevolgen van de werkzaamheden langs de A10 Noord? Neem contact met ons op via het contactformulier A10 Noord: vervanging geluidschermen.

Nieuws

Onderliggende pagina