A10 Noord: vervanging geluidschermen

Waarom

  • De geluidschermen aan de A10 Noord zijn door storm beschadigd en uit voorzorg deels verwijderd.
  • Door de slechte staat is reparatie niet mogelijk. Daarom vervangen we de geluidschermen.
  • Zo voorkomen we dat er bij volgende stormen opnieuw schermen uitwaaien.

Hoe

demonteren en vervangen van de geluidschermen

Heb ik last van de werkzaamheden?

Hinder voor de weggebruiker

Sinds september 2024 wordt vanaf de vluchtstrook door aannemer Holland Scherm gewerkt aan het vervangen van de geluidschermen. Om hiervoor ruimte te maken zijn de rijbanen versmald en geldt er een snelheidsbeperking: verkeer mag maximaal 90 km/h rijden. Soms is het nodig om een op- of afrit af te sluiten.

Hinder voor omwonenden

Omwonenden kunnen geluidoverlast ervaren door de bouwactiviteiten. De aannemer beperkt de hinder zoveel mogelijk en informeert de omgeving als dat nodig is.

Wanneer

Klaar: 2025
Begin 2025 - najaar 2025

Fase 2

  • Demonteren en vervangen van de geluidschermen tussen op- en afrit S117 en S118 aan de buitenring
  • De weg is open en er geldt een snelheidsbeperking van 90 km/h

Deze planning kan nog veranderen.

Faseringsplan A10 Noord 2025

Hoe vervangen we de geluidschermen?

In deze video leggen we uit hoe de geluidschermen langs de A10 Noord in Amsterdam vervangen worden.

(Een snelweg vanuit de lucht. Chris Segers zit achter het stuur van een auto.) RUSTIGE MUZIEK CHRIS SEGERS: Ik rijd op de A10 Noord, waar Rijkswaterstaat en aannemers bezig zijn met de vervanging van geluidschermen. Deze zijn deels beschadigd tijdens een flinke storm in 2021 en daar komen nieuwe voor terug. En daar is wat bijzonders mee. (Tegen Nina Bos, omgevingsmanager Rijkswaterstaat:) Jullie zijn hier al een tijd bezig, wat is er allemaal al gedaan? NINA BOS: We hebben een storm gehad. Toen zijn de oude schermen deels verwijderd, preventief verwijderd. Om de geluidsoverlast terug te brengen voor de omgeving, hebben we ook stil asfalt neergelegd. Daar staan we nu op. -Inderdaad. Daarna zijn we in augustus vorig jaar begonnen met het bouwen van de schermen. Daarvoor hebben we eerst rijstroken versmald, zodat de aannemer ook op een veilige manier kan werken, hier op deze plek waar we nu staan. CHRIS: En het verkeer door kan rijden. Niet afgesloten, maar versmald. (Verkeer raast over de snelweg.) Die nieuwe geluidschermen, dat zijn niet zomaar schermen. Ik ga eens even kijken hoe dat zit. Hubert, kan je mij wat meer vertellen over de nieuwe geluidschermen? (Hubert Kuijt, projectleider Holland Scherm.) HUBERT KUIJT: De nieuwe geluidschermen die we hier bouwen langs de A10, bestaan uit betonelementen, 7.500 stuks in totaal, en die kunnen wij slanker en lichter uitvoeren. En groen, met hedera ertegenaan. -Groen ertegen met hedera, en het voordeel van die slanke, lichte elementen is: minder transport en ook lichter materieel om ze te plaatsen. Wat wij gedaan hebben, is dus stalen wapening vervangen door basaltvezelwapening. CHRIS: Dat is dit? HUBERT: Dat is dit. Het voordeel ervan is dat basaltvezel niet kan roesten en daardoor kunnen we die betondekking reduceren, in dit geval zelfs veertig procent. Het mooie van dit project is dat wij de bestaande fundering kunnen hergebruiken. Dus we maken hier echt circulair gebruik van de bestaande onderdelen. Maar het is ook heel licht. Of ik ben heel sterk. ZE LACHEN (Later lopen ze langs de weg.) CHRIS: Kent dit project nog uitdagingen? Jazeker, dit project kent vele uitdagingen. Eén: het is een korte doorlooptijd. Twee: het is logistiek echt een uitdaging. Je ziet waar we nu lopen, het is smal. Ondanks dat gaat het verkeer gewoon door. CHRIS: Is dat niet gevaarlijk? Het is in die zin niet gevaarlijk, één: er zijn verkeersmaatregelen genomen. Er zijn versmalde rijstroken, de snelheid is verlaagd naar 90 kilometer per uur en er zijn barriers geplaatst. Die tijdelijke schermen dienen voor de omgeving voor het geluid en tevens geeft het een veilig gevoel voor de medewerker. CHRIS: Wat moet er nog gebeuren? We zijn grotendeels al klaar met de bouw van de schermen. We hebben nog te maken met het broedseizoen van de beschermde vogelsoort de roek. Die stukken pakken we op nadat de vogel uitgebroed is. CHRIS: Hoe zit het in de zomer qua drukte? Wat verwacht je? NINA: Er wordt veel gewerkt in en om Amsterdam, dus houd daar rekening mee als je de weg op gaat. We proberen vanuit het project het verkeer zo optimaal mogelijk te laten doorstromen. CHRIS: Wanneer ben je echt klaar? NINA: Wij zijn echt klaar in het najaar van 2025. (Chris steekt even z'n mobiel in de lucht.) CHRIS: Dus vooraf goed je route checken, zodat je als weggebruiker niet voor verrassingen komt te staan. Met de nieuwe geluidschermen voldoet Rijkswaterstaat straks weer aan alle geluidsnormen en daar wordt iedereen blij van. Wil je op de hoogte blijven of je route plannen? Kijk dan op de site. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? rws.nl/a10-noord-vervanging-geluidschermen. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2025.) DE RUSTIGE MUZIEK EBT WEG Direct naast de spoorbrug Dordrecht ligt de verkeersbrug Dordrecht. Oorspronkelijk bedoeld als oeververbinding in de A16 is het nu vooral een belangrijke schakel in het stadsverkeer tussen Dordrecht en Zwijndrecht. De brug is gelegen in de Oude Maas, een druk bevaren transportroute. Jaarlijks passeren hier zo'n 115.000 schepen. De brug dateert uit 1939, is in 1979 voor het laatst grootschalig gerenoveerd en kent een monumentaal karakter. De verkeersbrug Dordrecht bestaat uit een bijzondere combinatie van bruggen. Vanaf Zwijndrecht gezien zijn dat achtereenvolgens een betonnen aanbrug. Een stalen plaatliggerbrug, een vakwerk brug. Een dubbele basculebrug. En weer een betonnen aanbrug, nu aan de Dordtse kant. Met een totale lengte van meer dan een kilometer is de verkeersbrug Dordrecht een van de langste rivier bruggen in Nederland. Bovendien vormt de brug met de spoorbrug een zogeheten nautische eenheid. De bediening gebeurt centraal vanuit het bediend huis, gelegen tussen beide bruggen. De verkeersbrug Dordrecht is toe aan een grondige renovatie. Nagenoeg alle onderdelen van de brug moeten vervangen of gerenoveerd worden. Een greep uit de belangrijkste werkzaamheden. De conservering van de stalen hoofdconstructie verkeert in matige staat en moet volledig vervangen worden. Dat geldt ook voor de kleinere onderdelen. Zoals opleggingen, leuningen en stalen onderdelen in de basculekelders. Vanwege de veiligheid en om de doorvaart voor hoge scheepvaart te behouden is vereist dat de basculebruggen op een externe locatie gerenoveerd worden. Vrijwel alle werktuigbouwkundige onderdelen, zoals tandwielkasten, motoren en koppelingen voldoen niet meer aan de gestelde normen of zijn einde levensduur. Een vervanging van de gehele aandrijflijn is daarom noodzakelijk. De pennenbaan kan wel behouden blijven. De betonnen autorijdekken in de stalen hoofdoverspanningen worden in zijn geheel vernieuwd en aan de zijkanten versterkt. Ook aan de aanbruggen is de tand des tijds goed zichtbaar. Op veel plaatsen aan de onderzijde zien we beton schade en komen er oude reparaties los. Het herstel willen we grootschalig aanpakken. De staalconstructie voldoet op een aantal plekken niet. Lokaal zijn er versterkingen nodig. Daarnaast dient de aansluiting van de leuningen op het brugdek verbeterd te worden. De bestaande remmingwerk en wachtplaatsen voor zee- en beroepsvaart verkeren in een matige staat. Deze hebben een flinke opknapbeurt nodig. Verder worden de pijlers van de brug voorzien van een nieuwe aanvaarbeveiliging. Al het asfalt, de slijtlagen en houten fietspaddekken zijn einde levensduur en dienen vervangen te worden. In de basculekelders moet de veiligheid worden verbeterd. Denk aan het vernieuwen van leuningen en verlichting. Daarnaast is hier grootschalig beton herstel nodig. De bediening van de verkeersbrug en de spoorbrug vindt plaats vanuit het ‘koffiefilter’. Het bedien gebouw van ProRail. Voor de verkeersbrug zal er volgens de landelijke bruggen- en sluizenstandaard een nieuwe bedienplek ingericht worden. Tegelijk vervangen we de bestaande besturingskasten en onderdelen die aangestuurd worden. Zoals slagboominstallaties, seinen en camera’s. De renovatie van de Verkeersbrug Dordrecht kent verschillende uitdagingen. Allereerst geldt het belang van de hoofdtransportroute over het water. Het scheepvaartverkeer dient van de werkzaamheden zo min mogelijk hinder te ondervinden. Ook voor het landverkeer geldt dat de bereikbaarheid en mobiliteit op orde moet blijven. Een extra uitdaging daarbij is dat er de komende jaren nog tal van andere infraprojecten in de regio in uitvoering gaan. Zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug en Drechttunnel in de A16. Tot slot speelt mee dat de brug zich in stedelijk gebied bevindt, wat bouw hinder tot een belangrijk thema maakt. Dat we de Verkeersbrug Dordrecht op alle fronten aanpakken, maakt dat deze renovatie behalve uitdagend ook uniek is. We maken de brug niet alleen functioneel klaar voor de toekomst, maar geven haar tegelijk een flinke make-over met respect voor het oorspronkelijke ontwerp. Zo kan deze ruim 80 jaar oude dame van beton en staal, niet alleen de belangrijke rol in het wegen- en vaarwegennet de komende 30 jaar blijven vervullen, maar versterken we ook haar monumentale karakter. [Eindleader] Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/verkeersbrugdordrecht Een productie van Rijkswaterstaat Ⓒ 2025

Documenten

Informatie over de geluidschermen op basis van de Wet open overheid (Woo)

Op basis van de Wet open overheid is een aantal documenten openbaar gemaakt. Het betreft hier officiële documenten die betrekking hebben op de besluitvorming over de geluidschermen van de afgelopen jaren.

Informatie over de tijdelijke ontheffing wet Milieubeheer

Contact

Heeft u vragen of maakt u zich zorgen over de gevolgen van de werkzaamheden langs de A10 Noord? Neem contact met ons op via het contactformulier A10 Noord: vervanging geluidschermen.

Nieuws

Onderliggende pagina