Groot onderhoud snelweg A9: ‘We maken 25 werkweken in 6 weken doorlooptijd’

Interview

Groot onderhoud snelweg A9: ‘We maken 25 werkweken in 6 weken doorlooptijd’

Gepubliceerd op: 28 juli 2021 - Laatste update: 28 juli 2021, 17:10

Asfalt rippen en frezen, betonconstructies inspecteren en repareren en voegen vervangen. Jacob van der Heide kent alle details van de werkzaamheden aan de snelweg A9.

Als hoofduitvoerder van Boskalis is hij sinds de start van het project betrokken. We spraken hem over de bijzonderheden van zijn werk.

Welke rol heb je als hoofduitvoerder?

‘Het groot onderhoud aan de snelweg A9 draait om het vernieuwen van het asfalt’, vertelt Jacob. ‘Met asfaltstrijkmachines, kleefwagens en verschillende typen walsen komt Boskalis dus naar de A9 om deze klus te klaren. Maar je voelt al aan: dat gaat niet zomaar. Rondom groot onderhoud moet ongelooflijk veel worden geregeld. Er moet een draaiboek liggen, het werkvak moet worden afgesloten voor verkeer en de omgeving moet van de werkzaamheden op de hoogte worden gebracht. Dit verzorgen wij met een heel team vanuit Rijkswaterstaat en Boskalis. Ik ben tijdens de voorbereidingen én tijdens de werkzaamheden een aanspreekpunt voor beide organisaties.’

Gaan jullie alleen het asfalt vernieuwen?

‘Nee, we pakken het traject, tussen Velsen en knooppunt Raasdorp, in z’n geheel aan. We plegen dus ook onderhoud aan de afwatering, detectielussen in het wegdek, bermen en vangrails en de kunstwerken (bruggen, viaducten e.d.) worden ook opgeknapt. Ook gaan we de fly-over comfortabeler maken met nieuwe voegen, die vloeiender aansluiten op het wegdek. Maar in het asfalt gaat het meeste werk zitten. Alleen al het verwijderen van het oude asfalt is een behoorlijke klus. Dit noemen we rippen; de hele fly-over halen we kaal.’

‘Zo komen we bij de kokerligger waar de weg op rust, een betonnen constructie. Die maken we schoon en kijken we na op beschadigingen. Schadelijke stoffen uit het strooizout willen namelijk nog weleens het beton aantasten. Maar na het groot onderhoud is deze betonconstructie weer prima. Ook brengen we er een waterdichte bitumenlaag op aan. Zo ligt er een mooie basis voor het nieuwe asfalt. Na het asfalt regelen we de afwatering met goten, monteren we de vangrails en brengen we de markering aan. En dan is het afronden en opruimen.’

Waarom pakken jullie het hele traject in 1 keer aan?

‘Dit is veruit de efficiëntste manier van werken én het voorkomt onnodige hinder voor de omgeving. Het is wel even doorbijten, 6 weken werkzaamheden achter elkaar. Niet alleen voor weggebruikers, maar ook voor onze wegwerkers. Zij werken 6 weken lang dag en nacht door om de hinder zo kort mogelijk te laten duren. In shiften uiteraard. Maar je kunt je de puzzel rondom de planning voorstellen: 6 weken non-stop werken staat gelijk aan 25 werkweken van 40 uur. En dat met 50 tot 100 mensen tegelijk op het werkvak!’

Hoe zorg je ervoor dat iedereen veilig kan werken?

‘De veiligheid van onze medewerkers is één van de redenen dat we hebben gekozen voor het zogenaamde 4-0-systeem op de weg: we werken telkens aan 1 volledige rijbaan, terwijl er op de andere rijbaan in beide richtingen 2 rijstroken open zijn voor verkeer. Daardoor hebben wij een vrije weg om te kunnen werken.’

‘Vooraf aan het werk organiseren we ook een kick-off met elkaar, waarin we de veiligheidsmaatregelen nog eens benadrukken. Voor de A9 focussen we binnen het thema veiligheid op het in- en uitrijden van werkverkeer. Want je wilt niet dat die grote voertuigen gaan dwalen door het werkvak; dat is onveilig en verstoort je werk. Bij de kick-off bespreken we dit intensief met de betrokken bedrijven en Rijkswaterstaat. Ook zorgen we voor speciale in- en uitgangen voor het werkverkeer, die bewaakt worden door verkeersregelaars. Burgers mogen hier in geen geval doorheen komen. De enige uitzondering maken we voor prio-1-ritten van de hulpdiensten.’

Wat maakt jouw werk interessant in dit project?

‘Boskalis werkt aan heel uiteenlopende projecten in de weg- en waterbouw en die afwisseling vind ik mooi in m’n werk. Het groot onderhoud aan de A9 is een enorme logistieke puzzel. Hoe garanderen we de veiligheid van onze medewerkers, beperken we de hinder en optimaliseren we het vervoer van onze mensen en van materialen naar het werkvak? Die puzzel leggen, samen met Rijkswaterstaat, vind ik prachtig om te doen. Zonder Rijkswaterstaat kunnen wij niets beginnen, je hebt elkaar nodig. En als het dan lukt, geniet je samen van het resultaat!’