Smart Mobility vlog #10: smart mobility in Europa

Nieuwsbericht

Smart Mobility vlog #10: smart mobility in Europa

Gepubliceerd op: 18 februari 2021

Rijkswaterstaat zoekt met partners continue naar smart mobility oplossingen om iedereen slimmer en veiliger te laten reizen. Dat doen we niet alleen voor Nederland maar ook in Europees verband.

Reporter Elze gaat in de 10e vlog virtueel over de grens en zoekt uit hoe Rijkswaterstaat ervoor zorgt dat smart mobility innovaties werken in heel Europa. Bekijk de vlog!

Rijkswaterstaatreporter Elze zit achter haar bureau en vouwt een kaart open. Er hangen vlaggetjes van verschillende landen. Heb jij wel eens dat je in het buitenland op de snelweg rijdt en denkt hoe hard mag ik hier eigenlijk? En wat betekent dit verkeersbord? Er verschijnt een buitenlands verkeersbord links van haar en een rechts van haar. En deze? Hoe zou de zelfsturende auto hier straks mee omgaan? Ik ben benieuwd hoe Rijkswaterstaat ervoor zorgt dat Smart Mobility innovaties werken door heel Europa. Tijd om virtueel de grens over te gaan! In deze serie onderzoeken wij hoe Rijkswaterstaat samen met partners werk maakt van Smart Mobility. Trossen los! Elze staat op het dek van een zeilboot. Elze loopt met haar kenmerkende gele microfoon langs een Rijkswaterstaatgevel. Dennis loopt richting de camera. Ik ga kijken hoe zij met nieuwe technologieën mensen slimmer en veiliger van deur tot deur laten reizen. Zo gaan we samen slim op weg. Auto's rijden over een verkeersplein. Elze kijkt op een landkaart op haar tablet. Ik ga bellen met Serge. Normaal is hij veel op pad en nu werkt hij vanuit huis aan veel internationale Smart Mobility projecten. Elze voert een videogesprek met Serge via haar Laptop. Hallo Serge. -Hoi Elze, ik ben Serge van Dam topadviseur verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat. Waarom is het belangrijk om samen te werken met internationale partners? De grote spelers in het Smart Mobility veldn werken allemaal internationaal. Aan slimme oplossingen voor heel Europa. Niet alleen voor de Nederlandse markt. Die slimme systemen moeten ook over de grens heen werken. Dat vraagt nu eenmaal om internationale standaarden en afspraken. Zoals het Europese project Concorda waar de auto's communiceren met de infrastructuur. Ik heb daar vorig jaar nog een vlog over gemaakt. Zullen we daar even naar kijken? Goed idee. Elze zet een video aan. We zien beelden uit een oude vlog over zelfrijdende auto's. Elze stapt in de auto. De zelfrijdende auto... - Dat klinkt goed! Gaaf hè? Kom mee! Terug naar het videogesprek met Serge. Mooi project hè? We werken in deze projecten samen met het ministerie, Europese wegbeheerders, internationale marktpartijen en natuurlijk de Europese Commissie. Bel mijn collega Tom Alkim maar, die weet daar alles van. Een bumper leidt een nieuwe scene in. Elze belt nu met Tom via haar laptop. Hallo Tom, bedankt voor je tijd. Hoi Elze, graag gedaan. Waar houd jij je mee bezig? Ik ben Tom Alkim en ik werk namens Rijkswaterstaatnormaal gesproken in Brussel bij de Europese Commissie. Daar ben ik onder andere voorzitter van een werkgroep in het CCAM-platform. In beeld verschijnt dat het CCAM-platform staat voor Connected, Cooperative and Automated Mobility. Wat houdt dat precies in? Nou, in dat platform werken we onder andere met Europese wegbeheerders en automobielfabrikanten aan de ontwikkeling van zelfrijdende functies. Dat dat veilig werkt in alle Europese landen. Ook financieren we vanuit de Europese Commissie projecten om automatisch rijden in al zijn facetten in de praktijk te testen. Fantastisch. Hoe ziet zo'n project er dan uit? Nou, L3Pilot is misschien wel een mooi voorbeeld. Elze zet weer een video aan. We zien een auto over een drukke straat rijden. Even kijken. Daar komt ie. Ik zie het testvoertuig automatisch rijden. Ja, dat klopt. Waar rijdt die nu precies? Deze rijdt nu in Brussel op de drukke Rue de la Loi. Dat is voor het hoofdkantoor van de Europese Commissie. Wat gebeurt er in zo'n test? Daar kijken we of zo'n voertuig veilig aan het verkeer kan deelnemen. Of hij zelf kan invoegen. Dat doen we ook op de snelweg. Invoegen, inhalen... Dat doen we niet alleen in Brussel maar in tien verschillende landen met honderd voertuigen en duizend bestuurders. Want uiteindelijk moet er nog wel een bestuurder in blijven zitten. Wat doen jullie uiteindelijk met de resultaten? Die kennis en ervaring die wordt opgedaan in de projecten die delen we met alle partijen die werken aan de ontwikkeling van automatisch rijden. En met name die praktijkervaring is cruciaal. Want ja, op een testbaan rijden dat is stap één. Maar aan het verkeer deelnemen dat is andere koek. Dank je wel. Graag gedaan. Serge vertelde dat ze ook veel samenwerken met het ministerie. Ik bel met Eric Vrijens. Hij werkt daar aan Smart Mobility. Elze belt nu met Erik via haar laptop. Hé Erik, vertel wat doe jij? Nederland heeft grote ambities als het gaat over Smart Mobility. Mijn collega's en ik werken hard om te zorgen dat wat in Europa gebeurt dat Nederland daar goed op aansluit en vice versa. En hoe werkt dat dan? Zo organiseren we bijvoorbeeld een High Level meeting waarbij ministers samenkomen om te spreken over Smart Mobility. Waarover gaat het in zo'n meeting? Om slimme toepassingen te realiseren mis samenwerking noodzakelijk, zeker voor Nederland als klein landje... Samen met lidstaten en industrie proberen we dan gezamenlijk een werkagenda of een prioritering te maken waar we aan gaan werken de komende paar jaar. Kan je daar een concreet voorbeeld over geven? Zeker. Zo is er een Europees initiatief waar we samenwerken met andere lidstaten en de industrie om data uit voertuigen te halen. En daar verkeersveiligheidsinformatie van te maken. Zo weten we bijvoorbeeld waar een ongeluk is gebeurd of waar het glad is op de weg. En die data gebruikt Rijkswaterstaat weer om de gladheid op de weg te bestrijden. Elze laat beelden zien uit een vorige vlog. Maar wat leveren al deze pilots en gesprekken op voor mij als weggebruiker? Ik bel Serge nog een keer. Elze staat op en belt Serge via haar telefoon. Serge, wat ga ik ervan merken als weggebruiker? Met al die pilots en die Europese samenwerking leren wij als grootste wegbeheerder van Nederland hoe we met de auto's van de toekomst kunnen communiceren. En daarom ontvang jij als weggebruiker steeds relevantere verkeersinformatie in je auto. Zowel in Nederland als over de grens. Om niet te vergeten natuurlijk we kijken daarbij ook steeds hoe we de nieuwe technologie in kunnen zetten om het verkeer veiliger en schoner te maken. Klinkt super. Dank je wel! Graag gedaan. Door de samenwerking van Rijkswaterstaat met Europese partners ga je binnen Nederland, en straks als dat weer mag daarbuiten veilig en slim op weg. Een wit met gele aftiteling verschijnt. Rijkswaterstaat. Ministerie van infrastructuur en waterstaat Meer vlogs bekijken? www.rijkswaterstaat.nl/smartmobility of bezoek ons Youtubekanaal. Een productie van Rijkswaterstaat ©2021

Testen van voertuigen met zelfsturende functies

Elze spreekt in de vlog onder andere met Tom Alkim. Tom werkt namens Rijkswaterstaat voor de Europese Commissie. Hij vertelt in de vlog hoe Europese wegbeheerders en autofabrikanten ervoor zorgen dat zelfrijdende functies van voertuigen veilig werken op alle Europese wegen. Bijvoorbeeld via het project L3pilot. Hier testen ze of een auto zelf veilig kan invoegen en inhalen op de snelweg. De test vindt plaats in 10 Europese landen, met 100 verschillende auto’s die worden bestuurd door 1000 chauffeurs. Wil je meer Europese pilots bekijken op het gebied van zelfsturende functies? Bekijk dan de online knowledge base.

Nederland heeft grote ambities

Rijkswaterstaat werkt op internationaal gebied samen met Europese wegbeheerders, internationale marktpartijen, de Europese Commissie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Erik Vrijens, werkzaam bij het ministerie, vertelt in de vlog: ‘Nederland heeft hoge ambities op het gebied van smart mobility, wij zorgen er als ministerie voor dat beleid van Europa daarbij aansluit, en wij op dat van Europa.’

Belang van Europese samenwerking

‘Internationale marktpartijen zoals autofabrikanten en navigatiepartijen werken aan slimme oplossingen voor de hele wereld en niet alleen voor de Nederlandse markt,’ vertelt Serge van Dam, topadviseur Verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat. Voor een veilige introductie van deze oplossingen zijn internationale standaarden en afspraken essentieel. Voordat we deze gezamenlijk op kunnen stellen zijn er veel testen nodig. Wij dragen hieraan bij via diverse projecten. Concorda is daar een mooi voorbeeld van. We werken in Concorda samen met partijen uit heel Europa aan slimme oplossingen om de communicatie tussen voertuigen en de infrastructuur (zoals verkeerslichten en matrixborden) te verbeteren. Bekijk de vorige vlog over Concorda.

Samen slim op weg met Smart Mobility

Rijkswaterstaat werkt aan talloze Smart Mobility-projecten. Samen met andere wegbeheerders, marktpartijen en kennisinstellingen uit Nederland en Europa grijpen we kansen om nieuwe technologieën en innovaties duurzaam toe te passen in de dagelijkse praktijk. Zo ga je niet alleen in Nederland maar ook straks weer over de grens veilig en slim op weg! Meer weten over Smart Mobility? Bekijk dan de pagina Smart Mobility.