Interview

Slimme drone-inspectie geeft snel zicht op staat van kribben

Gepubliceerd op: 14 juli 2025, 14.43 uur

Het was even wachten op de juiste weersomstandigheden en de ideale waterstand, maar deze juli was het zover: de jaarlijkse drone-inspectie van kribben in de Bovenrijn en Waal.

Duizenden zijn er, en die zijn allemaal letterlijk in beeld gebracht. Hoe gaat zo een drone-inspectie in zijn werk en wat levert het op? We vroegen het Bo Weiland van Rijkswaterstaat en Sandra Bleuel van Heijmans.

Stenen dwarsdammen

Kribben vallen misschien niet heel erg op, toch zijn de stenen dwarsdammen in de rivierbedding onmisbaar. Ze dwingen het water naar het midden van de rivier, waardoor de stroomsnelheid daar toeneemt en de rivier op diepte blijft. ‘Dat is belangrijk voor de scheepvaart,’ weet Weiland, coördinerend technisch manager. ‘Maar kribben gaan bijvoorbeeld ook erosie van de oever tegen, waardoor ze helpen overstromingen te voorkomen.’

Ervaring met drone-inspecties

Het is dus belangrijk om te zorgen dat kribben in goede conditie verkeren. ‘Daarom bekijken we of er bijvoorbeeld geen stenen zijn verschoven en hoe het staat met begroeiing, zodat we kunnen bepalen of en wanneer onderhoud nodig is,’ zegt Weiland. Aannemer Heijmans is 1 van de vaste partners van Rijkswaterstaat voor onderhoud aan vaarwegen in Oost-Nederland en voert deze inspecties uit. Dat gebeurt met drones. ‘We hebben daar veel ervaring mee,’ zegt projectcoördinator Sandra Bleuel van Heijmans.

190 kilometer

Bleuel vertelt dat het om een flinke klus gaat: ‘We hebben het traject tussen Gorinchem en de Duitse grens geïnspecteerd. Tel je beide oevers bij elkaar op, dan heb je het over een totale afstand van 180 tot 190 km. De drone heeft dit in ongeveer 30 dagen gedaan.’ 

‘Met een drone kun je van al die kribben in het gebied sneller hoogwaardige beelden maken,’ zegt Weiland. Wat een drone in minuten doet, daar zou een inspecteur die te voet is of die vanaf een boot werkt al snel enkele uren over doen, afhankelijk van hoe moeilijk of makkelijk de krib bereikbaar is.

Checklist

‘Dit project kende een grondige voorbereiding,’ vertelt Bleuel. Er wordt een uitgebreide checklist doorlopen. Van praktische zaken (is de batterij opgeladen?) tot weersomstandigheden. ‘Als het hard waait heeft dat invloed op de stabiliteit van de drone, wat minder scherp beeld kan opleveren.’ Ook de waterstand is een belangrijke factor. ‘Kribben moeten vanzelfsprekend boven het water uitsteken om goed zichtbaar te zijn.’ 

Ook moet Heijmans aan wettelijke eisen voldoen. Zo is het niet toegestaan om zelfstandig vliegende drones in te zetten. ‘Een drone moet altijd in het zicht zijn van een piloot, die een brevet moet hebben,’ weet Weiland. ‘Je mag ook niet overal vliegen,’ vervolgt hij. ‘Er geldt bijvoorbeeld een vliegverbod boven beschermde natuurgebieden en militaire oefenterreinen. Bovendien moeten piloten rekening houden met de privacy van mensen.’

Van beelden naar plannen

Nu alle beelden zijn verzameld, is het tijd om ze te analyseren. ‘Dat duurt ongeveer een maand’, zegt Bleuel. Daarna rapporteren we de resultaten aan Rijkswaterstaat, volgens NEN 2767.’ Dat is de Nederlandse norm voor conditiemeting, om de staat van kribben en de eventuele gebreken) op een uniforme manier vast te leggen. ‘We krijgen tabellen met conditiescores per locatie, die we gebruiken om prioriteiten te stellen en een gericht onderhoudsplan te maken,’ vult Weiland aan.

Steeds belangrijker

Ze kunnen zich geen toekomst meer voorstellen zonder drone-inspecties. ‘Het is echt mooi gereedschap,’ besluit Weiland. ‘Je kunt er plekken mee bereiken waar je anders moeilijk bij kunt. Ik zie drone-inspecties als een slimme en veilige manier om snel inzicht te krijgen in waar onderhoud aan kribben nodig is. Ze worden steeds belangrijker met het oog op de toekomst, als er meer water op ons af kan komen en goed functionerende kribben nog essentiëler zijn voor onze veiligheid.’

Gebruik van drones

Rijkswaterstaat zet al langer drones in en beschikt al sinds 2020 over een eigen droneteam. Dat bestaat uit 23 gecertificeerde piloten. Zij komen vooral in actie om incidenten met stremmingen en wegafsluitingen in kaart te brengen. Vanuit de lucht is sneller en beter inzicht te krijgen in de situatie dan vanaf de grond, waardoor eerder duidelijk is welke acties nodig zijn. Dronevluchten voor inspecties van onder andere bruggen, sluizen en kribben voeren marktpartijen uit.