Waarom
- Door de werking van eb en vloed verzamelt zich een steeds dikker wordende laag slib op de bodem van de havens.
- Gebruikers krijgen hierdoor te maken met onvoldoende vaardiepte.
- Daarom gaan we 6 havens rondom de Oosterscheldekering baggeren.
- Zo zorgen we dat ze ook in de toekomst goed bereikbaar blijven.
Hoe
1,1 miljoen m3 slib baggeren uit de Noordlandhavens, Jacobahaven, Vluchthaven Neeltje Jans, toegangsgeul Betonhaven en de Roggenplaathaven
Heb ik last van de werkzaamheden?
De hinder blijft tijdens de uitvoering van de werkzaamheden beperkt. We houden rekening met eventuele vertroebeling van het water en werken in de winter om hinder voor de schelpdiersector (de kweek van mosselen en oesters) zoveel mogelijk te voorkomen.
Wanneer
1 oktober 2023 – 31 maart 2024 | Onderhoudsseizoen 3: Noordland Binnenhaven (eind februari, afronding):
Jacobahaven (februari - maart, afronding):
Toegang Betonhaven Neeltje Jans:
Roggenplaathaven (2e fase, maart 2024 onder voorbehoud):
|
---|---|
1 oktober 2024 – 31 maart 2025 | Onderhoudsseizoen 4: Afronding per haven; welke haven en de volgorde verder te bepalen.
|
Deze planning kan nog veranderen. In verband met het aantreffen van PFAS in de havens (met uitzondering van de Noordlandbuitenhaven) worden de plannen aangepast voor onderhoudsseizoen 4.
Bekijk ons digitale magazine
We werken aan het onderhoud van bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Een groot deel daarvan is aan renovatie of vervanging toe. In het magazine van Rijkswaterstaat leest u hoe we Zeeland bereikbaar houden.
Lees het digitale magazine