Stuw Roermond: laatste herstel- en controlewerkzaamheden afgerond

Nieuwsbericht

Stuw Roermond: laatste herstel- en controlewerkzaamheden afgerond

Gepubliceerd op: 29 april 2022 - Laatste update: 29 april 2022, 13:28

Stuw Roermond is weer helemaal hersteld. Afgelopen week zijn de laatste brugdelen erop geplaatst. Ook het laatste laswerk is afgerond en geïnspecteerd. De stuw is vanaf vandaag (29 april 2022) weer volledig inzetbaar.

In februari 2022 bleek dat er scheuren in een aantal jukken zaten. Met een constructie van buizen zijn de jukken tijdelijk verstevigd. Dit wordt ook wel een schoorconstructie genoemd. Ook is er onder water gelast aan de jukken. Om aan de stuw te kunnen werken moesten we de brug die over de stuw loopt, verwijderen. Deze brug wordt gebruikt door de stuwkraan bij hoogwater. Met de kraan kunnen we de schuiven in de stuw verwijderen zodat het water sneller weg kan stromen. Nu de stuw stabiel is en alle delen van de brug weer op hun plek liggen, kan de kraan ook weer worden ingezet. De tijdelijke schoorconstructie is intussen weer verwijderd.

Functie

Stuw Roermond is bijna 100 jaar oud en een rijksmonument. De stuw zorgt ervoor dat het waterpeil geregeld kan worden binnen stuwpand Roermond (het deel van de Maas tussen stuw Linne en stuw Roermond). Het goed functioneren van de stuw is noodzakelijk voor een vlotte en veilige doorstroming van de scheepvaart over de Maas.

Toekomst

We staan de komende decennia voor een forse vervangingsopgave. De vervanging van de stuw bij Roermond staat gepland rond 2035. In 2023 staat nog een keer groot onderhoud aan de stuw gepland, meer informatie hierover kunt u vinden in de onderstaande animatie over groot onderhoud aan de stuwen.

(Beeldtitel: Stuwen in de Maas, groot onderhoud en vervanging.) VOICE-OVER: In de Maas vormen zeven stuwen al honderd jaar de ruggengraat van de rivier. Deze waterwerken zorgen dat er ook in droge zomers genoeg water is voor scheepvaart. De komende jaren maken we dit iconische systeem weer toekomstproof. Vijf van deze stuwen zitten aan het einde van hun levensduur en moeten worden vernieuwd. Daarna kunnen ze weer honderd jaar mee. Voordat het zover is, knappen we ze nog één keer op. Zo blijven ze ook in de tussentijd goed functioneren. Stuwen zijn als traptreden in de rivier: ze houden het water tegen. Daardoor stroomt het niet te snel en blijft de rivier diep genoeg. Zo kunnen we het hele jaar over de Maas varen. De Maas komt bij Eijsden, nabij Maastricht, Nederland binnen. Zij eindigt in de Noordzee, zo'n 45 meter lager. Veel hoogteverschil dus. De stuwen helpen om die hoogte te overbruggen. Je ziet vaak een sluis naast een stuw. Hierin kunnen schepen naar beneden of naar boven varen, zoals in een lift, maar dan met water. De hoogste stuw is die van Borgharen. Vervolgens zijn er de stuwen in Linne, Roermond, Belfeld, Sambeek en Grave. De laatste en de laagste van de zeven stuwen ligt in Lith. Vanaf 2028 vervangen we de stuw in Grave als eerste. Vanaf 2035 vernieuwen we er nog vier: Linne, Roermond, Belfeld en Sambeek. De begin- en eindstuw in Borgharen en Lith hoeven voorlopig niet vervangen te worden. Ze worden wel grondig gerenoveerd. Tussen 2023 en 2025 knappen we de stuwen eerst nog één keer op. Zo blijven ze ook tot 2035 goed functioneren. Het scheepvaartverkeer kan tijdens deze opknapbeurt trouwens gewoon door blijven varen. Meer weten? Kijk op rijkswaterstaat.nl. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2021.) LEVENDIGE MUZIEK