Realisatieteam A2 Het Vonderen – Kerensheide aan de slag

Interview

Realisatieteam A2 Het Vonderen – Kerensheide aan de slag

Gepubliceerd op: 20 april 2020

Het duurt nog wel even voor de eerste schop de grond in gaat voor de verbreding van de A2 Het Vonderen – Kerensheide. Toch is het realisatieteam van het project al een tijdje aan de slag. Zo vinden de voorbereidende werkzaamheden zoals verlegging van leidingen al deels in het voorjaar van 2020 plaats. Frans Hendrikx is projectmanager van het team. Hij vertelt wat er nu en straks allemaal moet gebeuren.

‘In het kort kan je zeggen dat we als projectteam zorgen dat er een aannemer komt die het werk gaat uitvoeren en dat alle eisen die gesteld moeten worden op de goede manier in het document voor de aanbesteding komen te staan’, vertelt Hendrikx, die sinds begin 2020 bij het project A2: wegverbreding Het Vonderen-Kerensheide betrokken is. ‘En als die aannemer er straks is, zullen we ook controleren of alles binnen de planning en de kosten blijft.’

Verschillende eisen werkzaamheden A2

Hendrikx vertelt verder aan wat voor eisen je kunt denken als het gaat om de bouw van de weg. Dat kan bijvoorbeeld gaan om bepaalde werktijden, of om locaties die niet gebruikt kunnen worden voor omleidingen. Maar ook over technische zaken. Hendrikx: ‘Hoe dik moet het asfalt bijvoorbeeld zijn, of waar moet een viaduct aan voldoen en waar mogen er werkzaamheden zijn. Als je een brug plaatst, moet je de weg afsluiten. Dan moet je zorgen dat er op de omleidingsroute niet ook werkzaamheden plaatsvinden.’

Nu wordt samen met een ingenieursdienst vooral hard gewerkt om alle eisen te formuleren die straks in de uitvraag voor de wegverbreding van de snelweg A2 komen te staan waarop de aannemers kunnen inschrijven.

Op een rijdende trein

Het realisatieteam neemt het werk over van het planstudieteam dat de plannen voor het project heeft voorbereid. Die overdracht gaat niet van de ene op de andere dag, weet Hendrikx. ‘We lopen eerst mee met het planstudieteam. Zo kunnen we ons goed inlezen. Zodra het tracébesluit onherroepelijk is, kunnen wij meteen door. We gaan door op een rijdende trein. Er komt alleen een nieuwe machinist.’

Samenstelling realisatieteam A2 Het Vonderen – Kerensheide

Die machinist is Hendrikx dus. In zijn team zitten ongeveer 50 personen. Hendrikx: ‘Sommige collega’s werken fulltime, andere 1 dag in de week aan het project. Het gaat om een inkoopteam, een technisch team, een omgevingsteam, verkeerskundigen en projectbeheersing.’

Hendrikx zelf was hiervoor betrokken bij de A2 Maastricht, werkte daarna voor de Maasroute en was betrokken bij brandwerendheid van tunnels. Nu is hij de schakel tussen het team en de opdrachtgever. ‘Ik leg besluiten voor bij bestuurders en zorg dat beslissingen worden genomen. En ik ben het gezicht van het project, daarom verzorg ik geregeld presentaties.’

Beperkingen vanwege corona

Net als de rest van Nederland werkt het realisatieteam door de uitbraak van het coronavirus zo veel mogelijk thuis. Dat zorgt voor wat beperkingen. Hendrikx: ‘We kunnen geen gesprekken voeren op locatie. In deze fase hebben we dat wel nodig omdat we bij verschillende omgevingspartijen wensen ophalen. Daar zijn meerdere mensen bij betrokken en er worden veel kaarten en documenten op tafel gelegd. Ook het proces van grondverwerving is lastiger, omdat we niet bij de mensen langs kunnen gaan om te praten over de bieding. We proberen zoveel mogelijk via telefoon of Skype te doen, maar dit kost meer tijd en is verre van ideaal.’

Meer nieuws A2: wegverbreding Het Vonderen-Kerensheide