Rijkswaterstaat start aanbesteding 1ᵉ contract Van Brienenoordbrug met vernieuwde aanpak
De aanbesteding van het 1e contract voor het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug is van start. Rijkswaterstaat kiest voor een vernieuwde aanpak, heeft het project in 4 contracten verdeeld en past een ‘maatwerkovereenkomst Cost+’ toe voor het 1e contract dat op 26 augustus 2025 is gepubliceerd.
Het meest urgente werk aan deze Rotterdamse brug over de Nieuwe Maas, het beweegbare deel, wordt als 1e op de markt gezet.
Evaluatie en marktconsultatie
Begin 2024 is de aanbesteding voor dit grote, complexe project afgebroken. Na zorgvuldige evaluatie van de eerdere aanbesteding is een intensieve periode van marktconsultatie doorlopen, waarvan in april 2025 een gespreksverslag is gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de markt het opdelen in 4 contracten als logisch ziet. Ook de gekozen contractvorm voor het 1e contract is positief ontvangen.
Verdeling in 4 contracten
In de vernieuwde aanpak is het project opgedeeld in 4 contracten. Het 1e contract omvat het vernieuwen van de oostelijke basculebrug die stamt uit 1961. De opdrachtnemer voert civiele werkzaamheden uit aan de oostelijke basculekelder, de pijlers, vervangt de oostelijke en middelste brugklep en vernieuwt de systemen voor bediening, bewaking en besturing van de gehele basculebrug.
Ook de afbouwwerkzaamheden na het plaatsen van de boogbruggen maakt onderdeel uit van dit contract. Dit betreft bijvoorbeeld het asfalteren en het aanbrengen van verlichting en signalering. De 3 andere contracten, die gefaseerd naar de markt worden gebracht, bestaan uit het bouwen van een nieuwe boogbrug, het renoveren van de bestaande westelijke boogbrug en het vervoeren en plaatsen van de boogbruggen door middel van zware transport- en hijswerkzaamheden.
Samenspel van werkzaamheden
Het verdelen in 4 contracten brengt met zich mee dat het werk waarschijnlijk uitgevoerd wordt door verschillende marktpartijen. Vanzelfsprekend moeten de werkzaamheden goed op elkaar aansluiten. We nemen in de nieuwe aanpak zelf de verantwoordelijkheid voor afstemming en integratie van alle verschillende werkzaamheden en voor de samenwerking over alle raakvlakken heen.
Contractvorm passend bij onzekerheden en risico’s
Het werk in de immense, 60 jaar oude basculekelder brengt onzekerheden met zich mee. Daardoor is het lastig om van tevoren goed een prijs te calculeren. Om de opdrachtnemer meer financiële zekerheid te bieden, is voor dit 1e contract een ‘maatwerkovereenkomst Cost+’ opgesteld. Hierbij betaalt de opdrachtgever de opdrachtnemer wat het werk werkelijk kost plus een vast percentage voor algemene kosten en winst. De opdrachtnemer weet hiermee dat onverwachte zaken betaald zullen worden.
Planning vernieuwen brug
Het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug start naar verwachting in 2027 met de engineeringsfase en strekt zich uit over een periode van ongeveer 5 jaar.
Naar verwachting worden in 2029 de beweegbare delen en het bewegingswerk aangepakt, gevolgd door de plaatsing van een nieuwe westboog in 2030. De oude westboog wordt opgeknapt en in 2032 wordt de oostboog vervangen. Naar verwachting zijn alle werkzaamheden in 2033 klaar.
Om de impact op het verkeer zoveel mogelijk te beperken vinden de werkzaamheden met verkeershinder plaats in en rondom de zomerperiodes van de genoemde jaren. Tijdens de periode tot aan de definitieve oplevering van een geheel vernieuwde Van Brienenoordbrug kan de brug veilig gebruikt blijven worden. We monitoren de brug en voeren waar nodig tussentijds onderhoud uit.
Geïnteresseerde marktpartijen kunnen zich aanmelden via TenderNed, waarna de dialoogfase voor deze aanbesteding begint met een startbijeenkomst midden oktober 2025. De beoogde gunning is voor de zomer van 2026 voorzien.