[Titel] De Rottemerentunnel is af! [Ondertiteling] Een van de grootste klussen binnen het project A16 Rotterdam was de bouw van de Rottemerentunnel. De tunnel is 2,2 kilometer lang en loopt half verdiept onder het Lage Bergse Bos door. Benieuwd hoe we de Rottemerentunnel bouwden? Kijk mee! Als eerste gingen de damwanden en de funderingspalen in de grond. De damwanden hielden het zand tegen in de bouwkuip. Wist je dat er 7,5 kilometer aan stalen damwanden de grond zijn ingegaan? Vervolgens moesten de bouwkuipen worden uitgegraven. Hiervoor werden de bouwkuipen volgepompt met water. Het water in de bouwkuip dient als tegendruk voor het grondwater. Zonder water in de bouwkuip zou de grond omhoog komen. Hierna werd er gewapend onderwaterbeton gestort voor de bodem van de tunnel. Voor gewapend onderwaterbeton is er minder materiaal zoals damwanden, heipalen en beton nodig. Daardoor hoeft er ook minder grond afgegraven te worden, wat beter is voor het milieu. Met het onderwaterbeton kunnen we in totaal 52 Olympische zwembaden vullen. Voordat het onderwaterbeton gestort kon worden, zijn er duikers aan de slag gegaan. Zij maakten de koppen van de funderingspalen schoon. Ook plaatsten ze de wapening en hielpen bij het storten en controleren van het onderwaterbeton. Na het drogen van de vloer was het tijd voor de wanden en het dak van de tunnel. Tussen de tunnelbuizen werd ruimte gelaten voor vluchtwegen en de technische installaties. Dit noemen we ook wel het middentunnelkanaal. Alle energie voor deze installaties wordt opgewekt met zonnepanelen. Mede hierdoor is de A16 Rotterdam 's werelds eerste energieneutrale snelweg mét tunnel. Op het tunneldak zijn fiets-, wandel- en ruiterpaden aangelegd, en zo’n 1.300 nieuwe bomen geplant. Als je nu door het Lage Bergse Bos loopt, zou je niet zeggen dat onder je voeten verkeer rijdt. Zo blijft het Lage Bergse Bos aantrekkelijk voor bezoekers.
Rottemerentunnel (A16)
De Rottemerentunnel is een halfverdiepte landtunnel en een onderdeel van de snelweg A16. De tunnel is 2,2 km lang.
Aanleiding voor de tunnel
de tunnel is in oktober 2025 opengesteld
De tunnel is gebouwd om de A16 goed in te passen in het landschap van het Lage Bergse Bos en de rivier de Rotte, beide aan de noordrand van Rotterdam. De tunnel moet de bereikbaarheid van de regio verbeteren en tegelijkertijd de impact op het natuurgebied minimaliseren, doordat de tunnel grotendeels verdiept is aangelegd.
Bouw van de Rottemerentunnel
De bouw van de tunnel startte in 2020. In totaal bouwden we 7 km aan damwanden en gebruikten we 7700 funderingspalen. We stortten de vloer van gewapend onderwaterbeton, speciaal beton dat water nodig heeft om hard te worden. Hiervoor waren honderd duikers nodig. Vervolgens werd het beton voor de wanden en het dak in moten gestort.
Tijdens de bouw bleef de rivier de Rotte zoveel mogelijk bevaarbaar, omdat we de tunnel hier in twee delen hebben gebouwd. Ook de afwateringsfunctie bleef hiermee behouden.
Video De Rottemerentunnel is af!
Energieneutraal
De tunnel is volledig energieneutraal. Alle energie die nodig is om de ruim vijftig systemen in de tunnel van stroom te voorzien wordt opgewekt door zonnepanelen die langs de A16 liggen. Denk aan verlichting, slagbomen, hulppostkasten en geluidsinstallaties.
Een gemiddelde tunnel verbruikt behoorlijk wat energie. De verlichting en veiligheidsinstallaties bijvoorbeeld, die draaien dag en nacht. En toch is de A16 Rotterdam de eerste energieneutrale snelweg ter wereld met tunnel. Uit het stopcontact komt wisselstroom. Daarom zit er in uw tv, ledverlichting en uw laptop thuis een adapter, die wisselstroom omzet in gelijkstroom. Hierbij gaan wel energie en warmte verloren.
In deze tunnel voeden we de meeste installaties, zoals camera’s, luidsprekers en verlichting, daarom rechtstreeks met gelijkstroom. Daardoor zijn er geen energieverslindende omvormers meer nodig. Zo besparen we op energie en materialen: we hoefden namelijk veel minder kabels en kabelgoten aan te leggen
Video Eerste energieneutrale snelweg met tunnel
Constructie van de tunnel
De tunnel heeft 2x 2 rijstroken, verdeeld over 2 tunnelbuizen. De tunnel is ruim 2,2 kilometer lang. Er zijn geen vluchtstroken aanwezig. Wel is er een reservering voor een derde rijstrook aanwezig. De verkeersbuizen zijn gescheiden door een middentunnelkanaal. Hier is ruimte voor de technische installaties en de bijbehorende kabels, maar ook voor een vluchtgang. Ook geeft het middentunnelkanaal het tunnelpersoneel vrije doorgang voor bediening en onderhoud.
Veiligheid
De wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat houden de tunnel 24 uur per dag en 7 dagen per week vanuit de verkeerscentrale in Rhoon in de gaten. Dit doen ze met camera’s en detectiesystemen. Bij incidenten kunnen ze de tunnel afsluiten, installaties in de tunnel bedienen en de hulpdiensten alarmeren.
Wanneer is de Rottemerentunnel dicht voor onderhoud?
Kijk voor actuele verkeersinformatie op Rijkswaterstaat Verkeersinformatie en bekijk ook de mogelijk geplande wegwerkzaamheden op de A16. Soms komt het voor dat de tunnel tijdelijk gesloten is voor onderhoud.