Nieuwsbericht

Veilig door de Rottemerentunnel in de A16 Rotterdam

Gepubliceerd op: 18 september 2025, 13.43 uur

De Rottemerentunnel is onderdeel van de A16 Rotterdam, de nieuwe verbinding tussen de snelweg A16 bij knooppunt Terbregseplein en de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport. In oktober 2025 openen de nieuwe snelweg én tunnel voor verkeer. Hoe zorgen we ervoor dat de tunnel veilig is?

Nederland stelt hoge veiligheidseisen aan tunnels, in lijn met de Europese wetgeving. Weggebruikers moeten zichzelf bijvoorbeeld in veiligheid kunnen brengen en de hulpdiensten, zoals brandweer en ambulance, moeten overal goed bij kunnen komen. Voordat de tunnel in gebruik wordt genomen, zijn de systemen uitgebreid getest en zijn de verkeersleiding en hulpverleners getraind om bij elk soort calamiteit de juiste stappen te ondernemen.

Oefening met hulpdiensten

Vlak voor de opening in oktober is de veiligheid van de Rottemerentunnel daarom nog goed getest. Ook hulpverleners van brandweer en ambulance moeten weten wat ze moeten doen bij incidenten in de tunnel. Hulpdiensten oefenden onder andere met een levensechte brand. Kijk hier hoe dat eraan toe ging. Zo kunnen we de tunnel straks gegarandeerd veilig openstellen voor verkeer.

[Titel] Veiligheidsoefening Rottemerentunnel A16 Rotterdam. [Ondertitel] Hulpdiensten rukken uit voor ernstig ongeval. [Tineke Wiersma, adviseur tunnelveiligheid] Deze oefening wordt gehouden omdat deze tunnel binnenkort opengaat. Bij een ongeval in een tunnel komen er verschillende aspecten kijken die anders zijn dan buiten en dat moeten ze goed op elkaar afstemmen. Dus dat moet je gewoon regelmatig oefenen. Vandaag is het een aanrijding tussen een bus met kinderen en een tankwagen met gevaarlijke stoffen. De brandweer komt als eerste dan in de tunnel om te kijken of het veilig is. Die gaan dus op verkenning en dan bepalen wat er moet gebeuren. [Omroep] Dit is een noodsituatie. Verlaat uw voertuig. Verlaat de tunnel via de vluchtdeur. [Tineke Wiersma] Wat een ongeval in een tunnel en dan met name een brand anders maakt dan op de open weg, is dat in een tunnel rook en warmte blijft hangen. Die kan niet meteen in de lucht omhoog naar buiten en daarom hebben we hier ook systemen om te zorgen dat het veilig is. Dus op dit moment staat ook de ventilatie aan. Het gaat om hoe mensen samenwerken, wat ze moeten doen tijdens een ongeval. Maar ook welke technische voorzieningen heb je daarvoor nodig? Hoe moeten die precies werken? Bij zo'n groot tunnel project, alle aspecten komen voorbij. Als je zelf pech krijgt met je auto in een tunnel. Zorg dan dat je veilig uit je auto gaat en voorbij je voertuig staat. Vijftig meter voorbij je voertuig is het beste en neem via de telefoon in de hulppostkast contact op met de wegverkeersleider. Die zal de tunnel veilig stellen en zorgen dat het niet escaleert. De bevindingen moeten nog komen, maar een oefening is in principe altijd geslaagd omdat mensen goed hebben kunnen oefenen. [Aftiteling] Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl

Digital twin

Om de Rottemerentunnel te testen, is hij eerst helemaal nagebouwd in 3D. De zogenoemde digital twin is een echt werkend systeem waarmee de besturing in de tunnel al digitaal getest kon worden voordat de tunnel in de fysieke wereld af was.

Wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat bedienen de tunnel straks vanuit die centrale. Met behulp van een trainingssysteem op basis van het 3D-model zijn zij opgeleid om goed toezicht te kunnen houden en met de besturing te kunnen werken. Er zitten namelijk wel 54 installaties in de tunnel die allemaal heel precies zijn afgesteld. Al deze installaties geven signalen door aan de verkeerscentrale in Rhoon. Als de wegverkeersleiders een onregelmatigheid ontdekken in de tunnel of het systeem, grijpen ze direct in.

Testen in de tunnel

Naast de digital twin, zijn de installaties natuurlijk ook getest in de tunnel zelf. En doordat we met de digital twin al veel ‘kinderziektes’ konden afvangen, verliep het testproces in de tunnel zelf veel efficiënter. Op locatie is vooral onderzocht of de installaties afzonderlijk en ook in samenwerking met elkaar goed functioneren.

Als er bijvoorbeeld een aanrijding is in de tunnel, moeten de slagbomen voor de tunnel sluiten, lampen in de tunnel feller gaan schijnen en de ventilatoren rook uit de tunnel blazen. Zo zijn er allemaal scenario’s van verschillende calamiteiten getest. Want als er straks echt een calamiteit is, moet één druk op de knop voldoende zijn om alle benodigde systemen in werking te zetten.

Openingsfestival

Tijdens het openingsfestival op zaterdag 27 september 2025 kunnen bezoekers die zich hebben aangemeld, door de tunnel wandelen of fietsen voordat er verkeer doorheen rijdt. Vanwege de overweldigende belangstelling is het Openingsfestival A16 Rotterdam helaas volgeboekt. De inschrijving is dan ook gesloten. Bedankt voor het enthousiasme! Had u wel graag willen komen maar greep u net mis? U kunt zich nog wel aanmelden voor de wachtlijst.