A4: verbeteren doorstroming A4 Haaglanden-N14

Waarom

  • De A4 is de drukste weg van Nederland en verbindt Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, de haven van Rotterdam en luchthaven Schiphol.
  • Op de A4 Haaglanden - N14 staan regelmatig files en de drukte wordt de komende jaren alleen maar groter.
  • Als Rijkswaterstaat niet ingrijpt, krijgen Den Haag en omliggende steden de komende decennia te maken met grote verkeersknelpunten.
  • Als de bereikbaarheid van regio Haaglanden vermindert, wordt deze regio minder aantrekkelijk voor bedrijven en inwoners. Maar ook de rest van de Randstad lijdt economische schade als het verkeer op de A4 niet goed doorstroomt.

Hoe

nieuwe rijstroken A4 Haaglanden-N14

ongelijkvloers maken kruisingen N14

Heb ik last van de werkzaamheden?

Volgens de eerdere planning zou de minister in 2021 het tracébesluit (TB) van het project A4 Haaglanden - N14 vaststellen. Het project bevond zich in de fase van ontwerptracébesluit (OTB) naar tracébesluit. Het TB is echter niet vastgesteld vanwege onduidelijkheid rondom stikstof. Het project is voorlopig gepauzeerd.

Wanneer

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft in juni 2023 besloten om een aantal wegen- en vaarwegenprojecten te pauzeren. Ook het project A4 Haaglanden-N14 valt hieronder.

Geld en menskracht uit deze projecten uit het aanlegprogramma (MIRT) worden de komende jaren besteed aan de grootste onderhoudsbeurt van onze infrastructuur ooit.

In mei 2025 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat de Nadere toelichting gevolgen van de Voorjaarsbesluitvorming voor het Mobiliteitsfonds naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarin gaf hij aan dat niet kan worden voldaan aan de randvoorwaarden van stikstof en capaciteit. Als gevolg hiervan lag het project A4 Haaglanden-N14 al stil en is nu duidelijk dat het project in ieder geval niet voor 2030 kan worden hervat.

Onderliggende pagina