Waarom
- De A4 is de drukste weg van Nederland en verbindt Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, de haven van Rotterdam en luchthaven Schiphol.
- Op de A4 Haaglanden - N14 staan regelmatig files en de drukte wordt de komende jaren alleen maar groter.
- Als Rijkswaterstaat niet ingrijpt, krijgen Den Haag en omliggende steden de komende decennia te maken met grote verkeersknelpunten.
- Als de bereikbaarheid van regio Haaglanden vermindert, wordt deze regio minder aantrekkelijk voor bedrijven en inwoners. Maar ook de rest van de Randstad lijdt economische schade als het verkeer op de A4 niet goed doorstroomt.
Hoe
nieuwe rijstroken A4 Haaglanden-N14
ongelijkvloers maken kruisingen N14
Heb ik last van de werkzaamheden?
Het project bevindt zich in de fase van ontwerptracébesluit (OTB) naar tracébesluit (TB). Volgens de eerdere planning zou de minister in 2021 het tracébesluit (TB) van het project A4 Haaglanden – N14 vaststellen. Het TB is echter niet vastgesteld vanwege de toen aanwezige onduidelijkheid rondom stikstof*. Het project heeft hierdoor vertraging opgelopen.
Momenteel brengen we de consequenties van deze vertraging in beeld. Onderdeel hiervan is het maken van een nieuwe planning waarin staat aangegeven wanneer de realisatie van het project start en is afgerond. Zodra deze planning beschikbaar is, informeren we hierover op de projectwebsite.
*Meer informatie hierover is te lezen in de volgende nieuwsberichten: tracébesluit A4 Haaglanden-N14 en nieuwe maximale rekensafstand stikstof ook voor wegenprojecten.
Wanneer
2025 | Start realisatie |
---|---|
2025-2028 | Realisatie van A4 Passage, N14, de aanpassingen bij Plaspoelpolder en knooppunt Ypenburg en de A4 tussen de Prinses Beatrixlaan en Den Hoorn |
Nog niet bekend | Openstelling A4 Haaglanden - N14 |
Deze planning kan nog veranderen.