Samen sterk de tunnel in
In mei 2025 ondertekenden Rijkswaterstaat en Ballast Nedam, in samenwerking met partner Croonwolter&dros, het contract voor de grootschalige renovatie van de Noordtunnel (A15). Erica van Dijk (Rijkswaterstaat), Ruben Favié (Ballast Nedam) en Lieuwe Gietema (Croonwolter&dros) kijken uit naar een duurzame samenwerking.
Portfoliocontract voor 3 grote tunnelrenovaties
De Noordtunnel vormt het 1ᵉ project binnen een portfoliocontract voor 3 grote tunnelrenovaties in Zuid-Holland. Ook de Beneluxtunnel en de Tweede Heinenoordtunnel vallen hieronder. In plaats van losse aanbestedingen per tunnel is gekozen voor 1 meerjarig contract met vaste partners. Deze aanpak maakt het mogelijk om kennis, capaciteit en geleerde lessen soepel over te dragen van de ene tunnel naar de volgende.
Forse renovatieopgave
De renovatieopgave is fors. In de Noordtunnel worden de technische installaties volledig vernieuwd, van brandmeldsystemen tot bedienings- en bewakingsinstallaties. Verder worden civiele werkzaamheden uitgevoerd, zoals betonreparaties en het vervangen van asfalt.
‘Elke tunnel kent zijn eigen uitdaging,’ licht projectmanager Van Dijk toe. ‘Bij de Noordtunnel maken we bijvoorbeeld de zinkvoegen toegankelijk voor inspecties.’ Een zinkvoeg is een waterdichte afdichting van rubber en staal die lekkage voorkomt tussen de verschillende delen van een tunnel.
Samenwerking
Om deze grootschalige renovatie tot een succes te maken bundelt Ballast Nedam de krachten met Croonwolter&dros in een bouwcombinatie. Ze werken de komende jaren intensief samen met Rijkswaterstaat. Het doel van alle betrokken partijen: een toekomstbestendige tunnel en een solide samenwerking voor het hele portfolio.
Het project bevindt zich sinds een aantal maanden in een fase waarin onderdelen nader worden uitgezocht en uitgewerkt. ‘We zijn gestart met vlieghoogtesessies,’ vertelt Van Dijk. ‘Daarbij wisselen we informatie uit tussen Rijkswaterstaat en de aannemer, zowel de ombouwplannen als de technische specificaties. Die combinatie helpt ons om scherp te krijgen wat er nodig is om de renovatie goed voor te bereiden en de aannemer op “vlieghoogte” te krijgen.’
Favié, projectmanager namens de bouwcombinatie, kijkt al uit naar de 1e tastbare mijlpalen. ‘September 2025 ronden we de 1e ontwerpstap af. Dan gaan we echt op stap, de tunnel in. Op dat moment wordt de opgave concreet. Dat wordt ongetwijfeld een mooi moment.’
In juli 2026 moet er een volledig plan op tafel liggen, inclusief ontwerp, planning, bouwmethode, kosten en risico’s. De uitvoering staat gepland voor de zomers van 2027 en 2028: periodes waarin de verkeersdruk lager is.
1 team, 1 locatie
Om de samenwerking te versterken, is ervoor gekozen om met alle betrokkenen op 1 locatie te werken. ‘We willen af van het wij-zij-denken,’ zegt Van Dijk. ‘We bouwen niet alleen aan een tunnel, maar ook aan een team, een goed geoliede machine van mensen die straks samen doorwerkt aan de volgende tunnels.’
Het team zoekt in deze 1e fase bewust de samenwerking op met andere partijen, vertelt Gietema, directeur maintenance vanuit de bouwcombinatie. ‘We spreken nu al met nood- en hulpdiensten over de bereikbaarheid tijdens afsluitingen. Tegelijk betrekken we partners op het gebied van IT-netwerken, energievoorziening en besturing- en bedieningssoftware. Zij zetten hun beste mensen in, omdat ze weten: dit blijft naar alle waarschijnlijkheid niet bij 1 tunnel.’
Zo wordt er voor een goede start van een jarenlange inzet gezorgd. Favié: ‘De samenwerking is voor mij geslaagd als we met plezier hebben gewerkt, de Noordtunnel weer toekomstbestendig is en we als team klaarstaan voor de volgende tunnel.’
Leren en doorbouwen
De portfolioaanpak zorgt voor continuïteit en kennisdeling. ‘Als je langdurig samenwerkt, kun je investeren in mensen,’ zegt Van Dijk. ‘En je kunt lessen uit eerdere projecten meteen toepassen. Dat is cruciaal in een markt met een schaarste aan specialisten.’
Gietema: ‘In het 1e project kan iemand bijvoorbeeld een bepaalde rol hebben, daarna kan die doorgroeien in het volgende project. Dat maakt het aantrekkelijk om betrokken te zijn. Die doorlopende kennisontwikkeling is ook gunstig voor Rijkswaterstaat.’ Favié: ‘Dit is een unieke werkwijze. In onze sector werken we vaak op projecteilandjes. Nu maken we echt ruimte om te leren. Die openheid om lessen uit eerdere projecten mee te nemen is bijzonder, en trouwens ook hard nodig.’
Hinder
Overlast tijdens de werkzaamheden is onvermijdelijk, erkent Van Dijk. ‘We zullen de tunnel moeten afsluiten en dat zorgt voor hinder. Zeker in een drukke regio als Drechtsteden/Rotterdam is dat een uitdaging. Daarom is duidelijke communicatie met de omgeving en een voorspelbare planning essentieel.’
‘Bij gesprekken met stakeholders is het waardevol om technische experts vanuit de bouwcombinatie hebben. Zij kunnen vanuit hun rol uitleggen waarom bepaalde keuzes noodzakelijk zijn,’ legt Gietema uit. Ook planning speelt een belangrijke rol bij stakeholdermanagement. ‘Als we het werk slim organiseren, kunnen we de overlast beperken in tijd en omvang. Dat is een belangrijk aandachtspunt.’
Toekomstbestendige tunnel
Duurzaamheid speelde al in de planfase een belangrijke rol. Van Dijk: ‘Het is mooi dat we bij deze renovatie niet alleen materialen vervangen, maar ook gericht stappen zetten naar minder energieverbruik, hergebruik en efficiënter materiaalgebruik. Dat is niet alleen nodig, maar ook onze gezamenlijke ambitie.’
Samen kijken de betrokken partijen uit naar het moment dat de uitvoering echt van start gaat. ‘Als we straks met tientallen mensen ín de Noordtunnel staan, dan weet je: nu begint het pas echt,’ zegt Favié. ‘Dat is waar we het voor doen.’