Waarom

  • Door druk van het grondwater is een van de tunneldelen van de Prinses Margriettunnel omhooggekomen.
  • In de tunnel zijn betonblokken en rijplaten aangebracht, zodat de tunnel gedeeltelijk open kon voor wegverkeer.
  • Uit onderzoek blijkt dat in meerdere tunneldelen trekpalen zijn bezweken.
  • Dat herstellen we door de gehele fundering te vervangen.

Hoe

1150

nieuwe trekpalen plaatsen we

vernieuwen en versterken gehele fundering, tunnelwanden steviger verankeren

Heb ik last van de werkzaamheden?

Tijdens de herstelwerkzaamheden blijft 1 rijstrook per richting in de tunnel beschikbaar voor het wegverkeer. Hier mag u maximaal 50 km/h rijden. Mogelijk is een korte afsluiting van de tunnel tijdens een nacht of weekend nodig.

De scheepvaart op het Prinses Margrietkanaal heeft geen last van de werkzaamheden.

Meer over hinder en maatregelen

Wanneer

Klaar: eind 2024
Eind 2024

Werkzaamheden klaar

Deze planning kan nog veranderen.

Bekijk de hele planning en aanpak

Animatie reparatie Prinses Margriettunnel A7 in Friesland

VOICE-OVER: Rijkswaterstaat werkt aan het herstel van de Prinses Margriettunnel in de A7. Tijdens de werkzaamheden blijft er één rijstrook per rijrichting open voor verkeer. (Een animatie.) Wat gaan we doen en waarom? Daarvoor gaan we terug naar december 2022. Toen kwam een deel van het wegdek in de tunnel omhoog. Deze zogenoemde tunnelmoot was omhooggedrukt door het grondwater. De Prinses Margriettunnel ligt namelijk 11 meter onder NAP. We kwamen direct in actie door de tunnel af te sluiten, en met duizenden zandzakken en betonblokken de tunnel te stabiliseren. Daarna onderzochten we de oorzaak van het probleem en bedachten we een oplossing. De oorzaak kwam al snel in beeld. Een aantal trekankers die de tunnelmoot op z'n plek moet houden, is afgebroken. Om dit op te lossen en problemen bij de andere tunnelmoten te voorkomen, herstellen en verstevigen we de gehele tunnel. We brengen hiervoor zo'n 1.450 nieuwe trekankers en wandankers aan. Dit doen we op een bijzondere manier. We werken met een zogenaamde sluisjesmethode. Daarmee kunnen we tegen de grote waterdruk in werken. We voeren de werkzaamheden uit in vier fases. Tijdens fase één plaatsen we nieuwe trekankers in de middenstrook. Aan beide kanten blijft één rijstrook open voor verkeer. Na fase 1 leiden we het verkeer om naar één kant van de tunnel en start fase 2: het verstevigen van de wanden. Dat doen we met wandankers. Als deze stevig op hun plaats zitten, brengen we in de vloer de nieuwe trekankers aan. Tijdens fase 3 doen we hetzelfde werk, maar dan aan de andere kant van de tunnel. Tot slot start de vierde en laatste fase: we maken de Prinses Margriettunnel weer klaar voor volledig gebruik en openen alle rijstroken voor wegverkeer. Zo herstellen en verstevigen we de Prinses Margriettunnel en maken we haar gereed voor de toekomst. Meer weten? Kijk op rijkswaterstaat.nl of abonneer je op de nieuwsbrief. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2023.)

Digitale nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom het herstel van de Prinses Margriettunnel? Meld u zich dan aan voor de digitale nieuwsbrief.

Aanmelden digitale nieuwsbrief

Nieuws

Zie ook