Doelen en resultaten
Op de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder staan dagelijks lange files. Daarom verbetert Rijkswaterstaat de komende jaren dit deel van de snelweg.
Doelen verbetering A27
De verbetering van de A27 tussen Houten en Hooipolder zorgt voor:
- betere doorstroming (minder files);
- minder sluipverkeer in de regio;
- betere beschikbaarheid van het snelwegennetwerk;
- een goed ingerichte weg met het oog op toekomstige verkeersstromen;
- voldoende alternatieve routes in geval van calamiteiten.
Wat gaan we doen?
We breiden de A27 tussen Houten en Hooipolder uit met extra rij- en spitsstroken. Daarnaast pakken we 4 bruggen aan: de Hagesteinsebrug, de Merwedebrug, de Keizersveerbrug en de Houtensebrug. Ook breiden we knooppunt Hooipolder uit met nieuwe verbindingswegen en verbeteringen voor een betere doorstroming.
Maatregelen bij verbetering A27 Houten - Hooipolder
Richting Utrecht
Het traject tussen knooppunt Hooipolder en Houten krijgt 3 rijstroken. Er komt dus 1 rijstrook bij. Tussen Werkendam en Scheiwijk gaat het om reguliere rijstroken en op de rest van het traject komt een spitsstrook.
Richting Breda
Tussen Houten en Everdingen en tussen Scheiwijk en Werkendam komen 4 reguliere rijstroken. De andere delen van het traject krijgen 3 rijstroken, waarvan 1 spitsstrook.
Bruggen
- We onderzoeken hoe we de capaciteit van de Houtensebrug kunnen uitbreiden.
- We vervangen de bestaande Hagesteinsebrug door 2 nieuwe bruggen.
- We vervangen de bestaande Merwedebrug door 2 nieuwe bruggen.
- We vervangen de bestaande Keizersveerbruggen door 2 nieuwe bruggen.
Knooppunt Hooipolder
Daarnaast pakken we knooppunt Hooipolder als volgt aan: een verbindingsboog tussen de A59 en de A27.
- Verbreden van de A27 ten noorden van Hooipolder.
- Afsluiten van aansluiting 34 bij Raamsdonksveer.
- Een nieuwe verbindingsweg naar Raamsdonksveer.
- 2 vrije rechtsaffers: vanuit Utrecht richting Rotterdam en vanuit ‘s-Hertogenbosch richting Utrecht. Bovendien komt er bij de verkeerslichten op de A59 meer ruimte voor wachtende voertuigen, zodat zij het overige verkeer niet blokkeren.
Maatregel 5 breidt het knooppunt uit met 2 vrije rechtsaffers: vanuit Utrecht richting Rotterdam en vanuit Den Bosch richting Utrecht. Bovendien komt er bij de verkeerslichten op de A59 meer ruimte voor wachtende voertuigen, zodat zij het overige verkeer niet blokkeren.
Bekijk de interactieve tracékaart op de projectwebsite A27 Houten - Hooipolder voor een compleet overzicht van de plannen.