A15: nieuwe oeververbinding Suurhoffbrug

A15: nieuwe oeververbinding Suurhoffbrug

Waarom

  • De Suurhoffbrug (A15) is de toegangspoort tot de Maasvlakte en vormt een belangrijke schakel tussen het westelijk deel van Voorne-Putten en Botlek, Europoort en Rotterdam.
  • Door de toename van het steeds zwaardere vracht- en personenautoverkeer is de brug aan vervanging toe.
  • In 2021 hebben we een extra boogbrug geplaatst naast de oude brug. Het verkeer rijdt nu dus over 2 bruggen, zodat het gewicht verdeeld is.
  • Rond 2030 vervangen we de Suurhoffbrug door een nieuwe oeververbinding.

Hoe

de boogbrug ontlast de oude brug; omstreeks 2030 komt er een nieuwe verbinding

Nieuwe oeververbinding omstreeks 2030

Voormalig minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat koos er in 2021 voor de wegverkeersbrug te vervangen. We verwachten dat dit project in 2030 klaar is. Duurzaamheid vinden wij belangrijk, daarom willen we de boogbrug hergebruiken voor de vervanging.

Hoe we dat gaan doen, zijn we nu aan het onderzoeken. We kijken daarbij naar de beste manier om de brug technisch en ruimtelijk in te passen met de minste hinder voor het (scheepvaart)verkeer.

Heb ik last van de werkzaamheden?

  • Bij de geplande vernieuwing van de bruggen kunnen we hinder niet voorkomen. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe groot de hinder zal zijn. Zodra dit bekend is, delen we dit met de omgeving. Om de regio bereikbaar te houden, trekken wij samen op met provincies, gemeenten en andere organisaties.
  • Totdat de brug in 2030 wordt vervangen, vinden er regelmatig inspecties plaats en zorgen we voor onderhoud aan de brug.

Vervanging en renovatie

Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op storingen en daarom worden ze nu vernieuwd.

Voor deze grote opgave maken we zo veel mogelijk gebruik van slimme en duurzame technieken. Op die manier vernieuwen we de infrastructuur voor de komende generaties, en kunt u ook in de toekomst vlot, veilig en duurzaam van A naar B. Meer informatie over de onderhoudsopgave in Zuid-Holland vindt u op de projectpagina Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland.

Boogbrug en renovatie oude brug (2021)

In 2021 hebben we de oude Suurhoffbrug gerenoveerd en er een tweede boogbrug naast geplaatst. Zo worden de lasten van het (vracht-)verkeer verdeeld en blijft de verbinding veilig te gebruiken. Bekijk de video’s.

Video transport en plaatsing (mei 2021)

In één week maakte de nieuwe boogbrug een spectaculaire reis over het water dwars door Rotterdam naar de Maasvlakte. In deze timelapse in 4k-kwaliteit zie je het transport en de plaatsing van de boogbrug vanuit een bijzonder perspectief.

Image title The journey of the Suurhoffbrug A timelapse through the Rotterdam city centre and port area A time-lapse shows us the departure of the temporary Suurhoffbrigde. It starts close to the Van Brienenoordbridge. It now passes the Van Brienenoordbridge. Van Brienenoordbrug May 10 - 02:40 Bright lights in the colors green and red are shining from bottom to the top of the bridge while it's sailing trough the Maas river. The bridge is slowly entering the city centre of Rotterdam. We pass the Koningshavenbridge de Hef. Koningshavenbrug De Hef May 10 - 03:40 Koninginnebrug May 10 - 03:40 Erasmusbrug May 10 - 03:50 After passing the Erasmusbridge, the bridge is moving towards the next passageway. The bridge is slowly leaving the city and is entering the industrial Maasvlakte. The typical orange lights from the Maasvlakte are reflecting in the clouds at night. Botlekbrug May 10 - 05:50 The sun is slowly coming up and morning light shines over the Maasvlakte. Hartelcomplex May 11 - 00:00 The bridge is entering the Hartelcomplex, its stand for the night. Twelve o'clock at night, the bridge is leaving its stand position at the Hartelcomplex. Boats are passing the sailing bridge. Harmsenbrug May 11 - 03:00 The sun is slowly coming up while arriving the temporary docking. Temporary docking May 11 - 04:50 Temporary docking May 13 - 12:00 Its twelve o'clock daytime and the bridge is sailing to its last position. The bridge sails trough a straight canal. Maasvlakte May 13 - 13:00 The bridge is arriving at the original Suurhoffbrug. Drone view is showing how the bridge is docking for the night. Turning May 15 - 02:00 A timelaps show's the turning of the floating bridge in 90 degrees. The industrial area of the Maasvlakte is lightning the sky. Jacking May 15 - 07:00 The bridge is in position. With a hydraulic system the bridge will be pumped up. Positioning May 15 - 18:00 When the right height is reached, the floating bridge will be placed on the anchor points of both waypoints. The bridge is slowly pushed down, so the anchor points of the bridge will be connected with the waypoints, on both sides of the water. Touchdown May 15 - 21:00 Drone view shows the bridge in position. Now the road is connected and the temporary Suurhoffbridge can technically be finished.

Renoveren? Lijm smeren! (juni 2021)

Na plaatsing van de boogbrug hebben we de oude Suurhoffbrug in 2021 gerenoveerd. We hebben alle schades aan het wegdek gerepareerd en nieuwe dekplaten geplaatst. In deze video ziet u hoe we de renovatie aanpakten en daarbij gebruikmaakten van epoxy(lijm) en bouten.

A15 Suurhoffbrug. Renoveren? Lijm smeren! De Suurhoffbrug in Rotterdam is de toegangspoort tot de Maasvlakte. Er rijdt veel meer en zwaarder verkeer dan tijdens de bouw was voorzien. In mei hebben we een tijdelijke brug geplaatst. Zo verdelen we straks de lasten van het verkeer. Nu gaan we eerst de oude brug renoveren en daarvoor gebruiken weÉ lijm! Jurgen Klein, projectmanager renovatie Suurhoffbrug: ÔJaÉ lijm! De Suurhoffbrug wordt de eerste brug in Nederland die we gaan renoveren met een combinatie van bouten en lijm. En vandaag doen we daarvoor een uitgebreide proef. We zijn hier bij staalbouwer Hollandia en we hebben hier een stukje Suurhoffbrug nagebouwd. We rijden hier met een zware vrachtauto overheen om het vrachtverkeer na te bootsen. Op die manier meten we alles goed door om onze modellen te testen. Hier heb ik een bout in handen waarmee we de versterkingsplaten aan het bestaande rijdek van de Suurhoffbrug vastmaken. Maar voor de Suurhoffbrug is er meer nodig. Daarom ontwikkelen we hier een hybride oplossing waarin we een combinatie maken van bouten en een epoxylijm die we tussen de versterkingsplaten aanbrengen. Dit is de eerste brug in Nederland waar we deze innovatie op deze manier toepassen. Daarom testen we alles uitgebreid. En uit eerdere tests is gebleken dat de gekozen epoxylijm zich goed verspreidt tussen de platen. Het idee van bouten en epoxy is bedacht door ons ingenieursbureau en wordt nu verder ontwikkeld met onze aannemer, TNO, TU Delft en andere betrokken partijen. Uit deze samenwerking komt nu dus een mooie innovatie voort. De test is geslaagd. De combinatie van bouten en epoxylijm houdt zich goed. We hopen natuurlijk dat we in de toekomst deze methode niet alleen bij de Suurhoffbrug, maar ook bij andere bruggen en viaducten toe kunnen passen.Õ Meer weten? www.rijkswaterstaat.nl/suurhoffbrug Een productie van Rijkswaterstaat ©2021

Nieuws

Onderliggende pagina