Planning en aanpak

In 2025 voeren we onderhoud en inspecties uit aan verschillende onderdelen van de Zandkreeksluis. Op deze pagina vindt u meer informatie over de planning en aanpak van dit onderhoud.

Wanneer

Klaar: voorjaar 2025
27 januari - 7 februari 2025

Herstel verzakking

24 februari - 4 april 2025

Herstel verzakking

7 april - 15 april 2025

Vervangen slijtlaag Hongersdijckbrug en herstel verzakking

6 mei - 21 mei 2025

Renovatie remming- en geleidewerken

Oktober 2025

Vervangen vossloh klemmen

24 november - 28 november 2025

Baggertreintje + FIT testen

1 en 2 december 2025

Baggertreintje + FIT testen

Nader te bepalen in 2025

Herstel voegovergang Hongersdijckbrug

Deze planning kan nog veranderen.

Remming- en geleidewerken

De remming- en geleidewerken bij de Zandkreeksluis zijn aan vervanging toe. We controleren en onderhouden de sluis en vervangen onderdelen door duurzamer materiaal. Zo verlengen we de levensduur met ten minste 25 jaar.

Slijtlagen

Een slijtlaag bestaat uit meerdere lagen asfalt. Die laag zorgt ervoor dat auto’s voldoende grip hebben. Het aanbrengen van de slijtlaag is zeer weersgevoelig. Het mag niet te koud en niet te vochtig zijn. Daarom kan een nieuwe slijtlaag op deze bruggen alleen tussen april en september worden aangebracht.

Kijk voor meer informatie op Zeeland: onderhoud bruggen.

Vast onderhoud

Tijdens het schutten van een sluis zinken slib en schelpen naar de bodem van de sluiskolk. Daarom baggeren we het slib en de schelpen weg.

Daarnaast voeren we FIT-testen uit, lees hier meer over in het magazine Bereikbaar Zeeland.

Voegovergang

Een van de voegovergangen van de Hongerdijckbrug, de brug in de parallelweg van de Zandkreeksluis, is aan vervanging toe. Een voegovergang zorgt voor de aansluiting tussen het brugdek en het wegdek, voor en na de brug. Daarom renoveren we deze voegovergang.

Maatregelen verzakking

Om de verzakking te stabiliseren is tijdelijk een steunberm voor de frontwanden van de sluis aan de Oosterscheldezijde aangebracht. Deze berm wordt verwijderd.

Er worden ankers geboord aan de frontwanden Oosterscheldezijde. Vervolgens wordt er grout geïnjecteerd in de holle ruimtes onder de betonconstructie van het oostelijke sluishoofd.

Grout is een mengsel van cement en water, in te spuiten onder de constructie. Hiermee worden gaten gevuld en de constructie ondersteund. We voeren deze werkzaamheden uit om de sluis te versterken en weer veilig te maken.