(Met een kanaal op de achtergrond verschijnt de titel: Verruiming Twentekanalen, fase 2. Voice-over:) RUSTIGE MUZIEK VOICE-OVER: De Twentekanalen zijn een belangrijke, logistieke schakel tussen Almelo, Hengelo en Enschede. Ze verbinden de Rotterdamse haven met Duitsland en Noord- en Oost-Europa. In de komende jaren neemt het vervoer van goederen over de Twentekanalen alleen maar toe. NORBERT VAN DER HOEK: Rijkswaterstaat verruimt de Twentekanalen zodat grotere en zwaarder beladen schepen straks veilig en vlotter over de Twentekanalen kunnen varen. Zo worden de havens beter bereikbaar en dat stimuleert de regionale economie en de werkgelegenheid. VOICE-OVER: Een aantal jaren geleden is het kanaal tussen Sluis Eefde en Delden al verruimd. Nu zijn drie andere delen van de Twentekanalen aan de beurt. Het gedeelte tussen de IJssel en Sluis Eefde de vaarweg tussen Delden en Enschede en de zijtak naar Almelo. Ben je benieuwd hoe we dat gaan aanpakken? Kijk dan mee. (Aldus Norbert van der Hoek.) VOICE-OVER: We starten met het vervangen van de damwanden. Damwanden scheiden het land van het water. Het is belangrijk dat ze in een goede conditie zijn en de huidige damwanden zijn sterk verouderd. We plaatsen over 35 kme nieuwe damwanden zodat we de komende 100 jaar weer vooruit kunnen. (Een groene kanaaloever.) Wanneer de damwanden vervangen zijn, kan de verruiming beginnen. We baggeren een deel van de kanaalbodem uit zodat het kanaal ook bevaarbaar wordt voor schepen die zwaarder beladen zijn. VAN DER HOEK: De vaarweg tussen Delden en Enschede maken we geschikt voor klasse Va-schepen met een aflaaddiepte tot 2,80 m. Op sommige plekken gaan we zelfs nog dieper. Zo kunnen schippers meer lading vervoeren en veiliger ervaren. VOICE-OVER: Niet alleen de economie heeft baat bij de verruiming van de Twentekanalen, ook de natuur. Na de verruiming van het kanaal worden natuurvriendelijke oevers aangelegd waar dieren makkelijk het water in en uit kunnen. Bij Delden gaan we de gemeentekade inkassen. We maken het kanaal op deze plek breder. Schepen kunnen elkaar hier straks veilig passeren. Ook bij de zijtak tussen Delden en Almelo wordt het kanaal verruimd. Daarnaast wordt de zijtak tussen de invaart en de Cottwicherbrug verbreed. Tegenover de XL-kade leggen we een zwaaikom aan waarin schepen kunnen keren. De zwaaikommen bij Bornerbroek en Deldenerbroek vervallen en richten we natuurvriendelijk in. VAN DER HOEK: Het gebied langs het Twentekanaal is van nature kwelgevoelig. Dit komt omdat het kanaal hoger ligt dan de omgeving. Om de grondwaterstand tijdens de werkzaamheden in de gaten te houden hebben we 250 peilbuizen geplaatst. We nemen preventief maatregelen door het aanbrengen van zand-bentonietmengsel op delen van het kanaal die kwelgevoelig zijn. VOICE-OVER: Met de verruiming van de Twentekanalen zet Rijkswaterstaat zich in voor een mooie toekomst voor de regio. Voor mens en natuur, zonder nadelige gevolgen voor omwonenden. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer weten? Kijk dan op rijkswaterstaat.nl/verruiming_twentekanalen. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2020.)
Twentekanalen: verruimen vaarweg
Twentekanalen: verruimen vaarweg
Waarom
- De Twentekanalen zijn belangrijke logistieke schakel voor het vervoer van goederen over water naar de havens van Almelo, Hengelo en Enschede. Het transport over de Twentekanalen neemt de komende jaren toe.
- Door het kanaal te verruimen kunnen grotere en zwaarder beladen schepen straks vlotter en veiliger varen op de Twentekanalen.
- De havens zijn door de verruiming beter bereikbaar. Dit is een stimulans voor de regionale economie en werkgelegenheid.
Hoe
2,80 m
tot deze diepte verruimen we de vaarweg tussen Delden en Hengelo en in de zijtak van de Twentekanalen Wanneer
2021 | Start uitvoering werkzaamheden |
---|---|
2023 | Gereed |
Heb ik last van de werkzaamheden?
Rijkswaterstaat heeft als beleid hinder zoveel mogelijk te voorkomen. Potentiƫle aannemers moeten in hun aanbieding dan ook een plan opnemen hoe ze overlast willen beperken. Helemaal voorkomen van hinder bij werkzaamheden van deze omvang is niet mogelijk. Tijdens de uitvoering verwachten we bijvoorbeeld wel enige hinder voor de scheepvaart maar geen volledige stremmingen. We stimuleren de aannemer zoveel mogelijk om bouwmateriaal over het water te vervoeren. Om zo hinder voor weggebruikers te beperken.
Video: 2e fase verruiming Twentekanalen
In de 2e fase van de verruiming van de Twentekanalen pakken we de stukken tussen de IJssel en sluis Eefde, tussen Delden en Enschede en de zijtak richting Almelo aan. Bekijk in onderstaande video hoe we dit doen.
Video: grondwaterbeheersing verruiming Twentekanalen
Door de samenstelling van de bodem is het gebied rondom de Twentekanalen kwelgevoelig. Een groot stuk van het kanaal ligt namelijk hoger dan de omgeving. Voor de 2e fase van de verruiming van de Twentekanalen treffen we daarom maatregelen om overlast door grondwater te beheersen. In deze animatie ziet u hoe we dit aanpakken.
Nieuws
-
Verruiming Twentekanalen: ‘achter de schermen’ hard gewerkt aan de uitvoering
Rijkswaterstaat werkt aan de 2e fase van de verruiming van de Twentekanalen. De Twentekanalen zijn een belangrijke logistieke schakel voor het vervoer van... -
Verruiming Twentekanalen: De Pluimpot komt eraan
Over een maand (2021) vaart over de Twentekanalen met regelmaat een bekende boot van Rijkswaterstaat, de “Pluimpot”. De inzet van de Pluimpot is mogelijk door... -
Voorbereiding werkzaamheden Verruiming Twentekanalen in volle gang
Rijkswaterstaat werkt aan de tweede fase van de verruiming van de Twentekanalen. Eind oktober 2020 zijn de werkzaamheden gegund aan de aannemerscombinatie Van...
Disclaimer: in deze publicatie wordt slechts de mening van de auteur weergegeven. De Europese Unie is niet aansprakelijk voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de informatie in deze publicatie.