Zorgvuldig herstel van beschadigde deur sluis Lith
In februari 2025 heeft een binnenvaartschip de benedendeuren van de noordkolk van sluis Lith geraakt. De noordelijke deur van de sluis is hierdoor ernstig beschadigd. Het herstel duurt tot en met november 2025.
Projectmanager Ivo Thuijls en projectleider Pascal Olislagers van aannemerscombinatie Mourik Swarco vertellen over de werkzaamheden.
Allebei de deuren van het benedenhoofd van de noordkolk van sluis Lith liggen op dit moment bij de firma die de herstelwerkzaamheden uitvoert, zo vertelt Pascal OIislagers. ‘Een 3D-meting van beide deuren heeft laten zien dat alleen de noordelijke deur hersteld moet worden.'
'De zuidelijke deur heeft niet onder de aanvaring geleden, enkel het bordes op de deur is beschadigd. Maar omdat beide deuren toch uit de sluis gehesen zijn voor het 3D-onderzoek en herstelproces, kunnen we dit combineren met het reviseren van de deur- en schuifcilinders van zowel de noordelijke als de zuidelijke deur. Een geluk bij een ongeluk.’
Deur herstellen
Samen met Rijkswaterstaat is een keuzematrix doorlopen om de beste aanpak te bepalen voor het herstel van de noordelijke deur. ‘De keuze is gevallen op het minimaal herstellen van de deur’, geeft Ivo Thuijls aan.
‘Dat gebeurt heel zorgvuldig en via een standaard herstelproces.’ Hij voegt eraan toe: ‘We laten dus geen nieuwe deur maken. Reden is dat het vervaardigen van een nieuwe deur significant langer duurt dan herstellen en het is het ook veel kostbaarder. Dit was voor Rijkswaterstaat doorslaggevend.’
Blank stralen
De 1e stap in het herstelproces is het zogenaamde ‘blank stralen’. ‘Dit betekent dat we alle verf van de deur halen,’ vertelt Olislagers. ‘Er blijft dan een kale deur over. Om dit te kunnen doen, zijn alle onderdelen die niet gestraald mogen worden van de deur afgehaald. Denk aan de schuiven, hydrauliekcilinders, schuifgeleidingen en het houtwerk, dat overigens ook deels vervangen moet worden.'
'Na het blank stralen voeren we diverse onderzoeken uit om definitief te bepalen welke delen van de deur hersteld moeten worden. Pas als de deur van alle toeters en bellen is ontdaan, kunnen we de schade namelijk tot in het allerkleinste detail in kaart brengen en weten we wat er exact hersteld moet worden.’
Staalwerk
Daarna worden de vervormde stukken uit de deur verwijderd en vervangen. Thuijls vertelt dat het staal dat hiervoor nodig is pas besteld kan worden als je weet wat er precies vervangen moet worden. ‘Daar komt bij dat dit staal aan specifieke eisen moet voldoen. Daar hangt dan weer een bepaalde levertijd aan vast.’
Daar gaan al snel zo een aantal weken overheen. Als het staalwerk gereed is en de beschadigde stukken vervangen zijn, volgt een nieuwe 3D-meting met bijbehorende onderzoeken naar bijvoorbeeld het laswerk om zeker te weten dat alles goed is hersteld.
Conserveren en monteren
Daarna wordt de deur ‘geconserveerd’. ‘Aan het begin van het herstelproces is de deur blank gestraald,’ legt Olislagers uit. ‘Aan het eind moeten alle beschermlagen er weer op. Met het conserveren zelf zijn we minimaal 2 weken bezig. Ook monteren we dan alle (gereviseerde) onderdelen die er aan het begin vanaf zijn gehaald. Als laatste gaan de houten afdichtbalken weer op de deur. Deze moeten nauwkeurig op maat worden gemaakt voor een goed sluiting in de sluis.’
Olislagers vertelt dat het bordes en de bijbehorende leuningen compleet nieuw zijn, voor beide deuren. ‘Bij de aanvaring zijn beide bordessen – de loopbruggen bovenop de deuren – dusdanig beschadigd dat volledige vervanging noodzakelijk was.’
Daarnaast worden er betonreparaties uitgevoerd in de sluis zelf. ‘Bij de aanvaring is de verankering van de deurcilinder, waarmee de deur in de muur zit, losgetrokken. Ook dat herstellen we. Deze vervanging en reparaties gebeuren tijdens het herstel van de deur om zo efficiënt mogelijk te werken.’
Terugplaatsen en testen
Als de noordelijke deur gerepareerd is, worden beide deuren vervoerd naar sluis Lith en daar gemonteerd. ‘Daarna moeten we de deuren natuurlijk testen,’ geeft Thuijls aan. ‘Ook halen we de keerschotten uit de sluis, die nu de fysieke kering overnemen van de sluisdeuren. Als alles naar behoren werkt kan het scheepvaartverkeer weer worden opgestart.’