Interview

Werkzaamheden A1: ‘Het werk verloopt soepel’

Gepubliceerd op: 19 mei 2025, 16.47 uur

Op donderdag 9 mei 2025 zijn de werkzaamheden aan de A1 officieel van start gegaan. Het project maakt deel uit van een reeks grote onderhoudswerkzaamheden in en rondom Amsterdam. Amber Dickmann, adviseur omgeving bij Rijkswaterstaat, was nauw betrokken bij de aftrap van het project.

Samen met haar blikken we terug op een intensieve, maar goed voorbereide start.

Een spannend maar krachtig begin

Dickmann vertelt hoe zij de aftrap van het project heeft beleefd: ‘De start van dit project was enerzijds erg leuk, omdat het veel aandacht kreeg en echt een momentum vormde. Anderzijds bracht het ook extra spanning met zich mee, want als de aftrap niet goed verloopt, heb je daar de rest van het jaar last van. Want als de werkzaamheden aan de A1 klaar zijn, start het volgende project in de reeks.’

De eerste maandag van de werkzaamheden verliep qua verkeer grotendeels zoals verwacht. Hoewel het druk was, bleef de hinder binnen de grenzen die van tevoren waren gecommuniceerd. Dickmann: ‘Het was wel druk, maar alles is binnen het uur gebleven. We hadden vooraf aangegeven dat mensen rekening moesten houden met 30 tot 60 minuten hinder, en dat klopte.’

Analyse verkeersbeeld

Tijdens dagelijkse overleggen waarin het verkeersbeeld wordt geanalyseerd, nemen Dickmann en een team van verkeersexperts de camerabeelden en verkeersdata van verschillende trajecten door. ‘Op basis van die beelden zagen we bijvoorbeeld dat het op de A6 richting Amsterdam drukker was dan normaal. Dat kwam doordat de wisselbaan gesloten was én er rond 08.00 uur 2 pechgevallen waren.'

'Dan zie je meteen waar de vertraging vandaan komt,’ vertelt Dickmann. Ook de avondspits op maandag was intensief, mede door meerdere aanrijdingen op de ring. Deze incidenten zorgden voor extra drukte. Het operationeel team heeft allerlei opties klaarstaan voor dit soort calamiteiten. Daarover zie je meer in deze video.

Beeldtitel: Zo pakken wij het aan. Verkeersmaatregelen tijdens de werkzaamheden op de A1. Voice-over: Door de werkzaamheden op de A1 is het komende tijd extra druk rondom Amsterdam-Zuidoost, Diemen en Almere. Rijkswaterstaat heeft daarom een aantal maatregelen genomen om te zorgen dat het verkeer zo goed mogelijk kan blijven doorrijden. Niels van den Brink, verkeersmanager: ÔSpeciaal voor de werkzaamheden op de A1 hebben we een operationeel team ingericht. Een soort mini-verkeerscentrale. Waarmee we eigenlijk continu de verkeerssituatie in en rond Amsterdam goed in de gaten houden. Als er wat gebeurt, kunnen we gelijk ingrijpen. Tijdens de werkzaamheden hebben we onder andere een bergingsvoertuig stand-by staan. Als er een ongeval gebeurt, kunnen we die snel weghalen. We hebben verkeersregelaars stand-by staan om het eventueel bij te sturen. We kunnen de verkeerslichten aanpassen. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een ambulance op de motor stand-by. Als hulpdiensten snel ter plaatse moeten zijn, is dat op die manier ook geborgd. Zo pakken wij het hier aan. Wat doe jij?' Beeldtitel: Bereid je voor: reis niet, reis samen of reis anders. Meer informatie? rijkswaterstaat.nl/werkzaamheden-amsterdam-A1 Kortingsacties en reistips amsterdambereikbaar.nl/2025 Een productie van Rijkswaterstaat ©2025

Voorbereiding is alles

Voorafgaand aan de start van de werkzaamheden aan de A1 is er al veel voorbereiding gedaan, vooral met het oog op de verwachte verkeersdrukte. Een belangrijk onderdeel daarvan was het aanpassen van de omleidingsroutes. Omdat een deel van de A1 tijdelijk is afgesloten, wordt het verkeer omgeleid via de A2 en A9, waarbij de Gaasperdammertunnel een cruciale schakel vormt. Maar die tunnel is normaal gesproken niet ontworpen om zo’n grote hoeveelheid verkeer te verwerken.

Dickmann legt uit: ‘Voordat we begonnen met de werkzaamheden aan de A1, hebben we al aanpassingen aan de Gaasperdammertunnel gedaan, zodat daar meer verkeer doorheen kan. We hebben dus niet zomaar een omleidingsroute gekozen, maar echt iets aangepast om het verkeer goed te kunnen laten doorstromen.’

Zichtbaar en efficiënt

De werkzaamheden zelf verlopen volgens Dickmann erg soepel: ‘Alles sluit goed op elkaar aan, als een soort treintje dat steeds doorgaat. Het werk is zo efficiënt georganiseerd dat versnellen eigenlijk niet meer mogelijk is.'

'En het is ontzettend knap wat er gebeurt: in 16 dagen tijd wordt het volledige wegdek verwijderd en opnieuw geasfalteerd.’ Doordat slechts één rijrichting is afgesloten en verkeer richting Amsterdam mogelijk blijft, is goed zichtbaar hoeveel er gebeurt. ‘Dat helpt om begrip te kweken. Veel mensen hebben het met eigen ogen gezien en dat maakt het verschil.’

Ook andere partijen maken van de afsluiting gebruik. Zo wordt er tegelijkertijd onderhoud gepleegd aan de wisselbaan en vindt er een inspectie plaats van een spoorviaduct. ‘Dat is slim geregeld. Omdat de weg toch al dicht is, kunnen deze werkzaamheden zonder extra afsluitingen uitgevoerd worden. Dat voorkomt extra hinder.’

Samenwerken aan bereikbaarheid

Hoewel de eerste week intensief was, kijkt Dickmann positief terug. ‘Ik heb onder andere 's nachts verkeerskundige schouwen uitgevoerd. Daarbij controleren we of de bebording klopt. Dat klinkt simpel, maar is essentieel. Als borden verkeerd staan, begrijpt het verkeer de situatie niet goed.’

Met goed geplande en gecoördineerde inzet hoopt Rijkswaterstaat de hinder voor weggebruikers zoveel mogelijk te beperken. Dickmann benadrukt dat weggebruikers hier zelf ook aan kunnen bijdragen: ‘Volg het advies: reis niet of reis anders. Het blijft tot oktober écht extreem druk op de weg.’