Voortgang verkeersveiligheid N36
Op de N36 gebeuren vaak ernstige ongelukken, vooral door frontale botsingen. Tijdens een inloopbijeenkomst in september 2024 hebben we hierover met de omgeving gesproken.
Daarna zijn we aan de slag gegaan met een plan om de verkeersveiligheid te verbeteren. Omgevingsmanager Fleur Oppelaar vertelt hoe het er nu voor staat.
Al jaren staat de N36 bekend als een gevaarlijke weg. Met aan elke kant van de weg 1 rijstrook, zonder vangrail ertussen, rijden auto’s met 100 km/h vlak langs elkaar. Ongelukken zijn helaas niet zeldzaam en frontale botsingen zijn vaak fataal.
Volgens Oppelaar ligt de oorzaak van frontale botsingen meestal niet bij inhalen. ‘De meeste dodelijke ongevallen ontstaan wanneer auto’s onbedoeld op de andere weghelft belanden. Bijvoorbeeld doordat bestuurders worden afgeleid, in slaap vallen of onwel raken. Het scheiden van de rijbanen met een vangrail en een berm in het midden kan daarvoor een goede oplossing zijn.’
Voortgang
De afgelopen maanden is Rijkswaterstaat begonnen met het ontwerp van de veiligheidsmaatregelen. Voor wegen gelden richtlijnen, legt Oppelaar uit. ‘We willen de inrichting van de weg zoveel mogelijk laten voldoen aan die richtlijnen. Naast het aanbrengen van een vangrail, kunnen ook de bermen aan beide kanten van de weg veiliger worden ingericht. Dan zou je deze op veel plekken breder moeten maken en ervoor zorgen dat er geen obstakels in de weg staan, zoals bomen of bouwwerken.’
Uit het ontwerptraject kwam naar voren dat het beschikbare budget onvoldoende is om de hele weg in te richten volgens de richtlijnen. ‘We dachten eerst de helft van de weg te kunnen aanpakken. Maar na het berekenen van de kosten, bleek dat alleen een kwart mogelijk is.’
Door de veiligheidsmaatregelen wordt het wegprofiel van de aangepaste N36 bij voorkeur breder dan de huidige weg. ‘Daarvoor zouden meer gronden nodig zijn die je dan zou moeten aankopen. En op het moment dat je bijvoorbeeld een viaduct of een brug tegenkomt, wil je in een ideale situatie ook die constructies aanpassen. Het is zeker niet alleen een kwestie van een vangrail plaatsen.’
Daarnaast hebben we ook verschillende onderzoeken uitgevoerd. Die horen bij elk infrastructuurproject, legt Oppelaar uit. ‘Denk aan onderzoek naar flora en fauna, de bodem, archeologie en niet-gesprongen explosieven uit oorlogstijd.’
115 miljoen extra
De provincie Overijssel en de gemeenten langs de N36 hebben gevraagd om aandacht voor deze situatie, en voor meer geld om de hele N36 veilig te kunnen maken. Daarnaast diende Tweede Kamerlid Pierik een motie in om te onderzoeken hoe de hele N36 veiliger kan worden gemaakt.
In de Voorjaarsnota 2025 heeft het kabinet €115 miljoen extra beschikbaar gesteld voor de verkeersveiligheid op de N36. Maar hiermee kan nog niet de hele weg worden voorzien van een rijbaanscheiding die voldoet aan de richtlijnen. Het is dus nog steeds nodig om keuzes te maken over de maatregelen.
Hoe nu verder?
De minister van Infrastructuur en Waterstaat bekijkt de komende tijd hoe invulling kan worden gegeven aan de motie van Pierik en wat de mogelijkheden zijn met het extra toegekende budget. De minister neemt hierover een besluit. Daarna wordt duidelijk wat dat betekent voor de verdere aanpak van de verkeersveiligheid op de N36. Oppelaar: ‘We hopen voor de zomervakantie meer duidelijkheid te hebben.'